Trygg Trafikk ønsker en økning i gebyret for manglende bruk av bilbelte, som nå er 1500 kroner og ikke har blitt justert for prisstigning på 16 år. De mener at gebyret bør reflektere alvoret ved å ikke bruke bilbelte, spesielt siden analyser viser at flere dødsfall kunne vært unngått.
Samferdselsdepartementet avviser forslaget, men understreker viktigheten av bilbeltebruk.
Utrykningspolitiet (UP) støtter Trygg Trafikk og minner om at bilbeltet er den enkleste livsforsikringen i trafikken.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Trygg Trafikk tar til orde for å øke bøtene for manglende bruk av bilbelte, etter at 12 personer omkom i trafikken i 2023 uten bilbelte. Av disse kunne åtte trolig overlevd om de hadde brukt bilbelte. Organisasjonen påpeker at bilbeltegebyret har stått uendret siden 2009, mens bøtesatsen for mobilbruk har økt kraftig. Politiet og Statens vegvesen gjennomfører en aksjonsuke for å øke bevisstheten rundt viktigheten av bilbelte. Vegvesenet understreker at kollisjoner uten bilbelte kan sammenlignes med fall fra store høyder.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår betydelige økninger i bøtesatsene for trafikkovertredelser, med en bot på 10 450 kroner for mobilbruk bak rattet. Politidirektoratet og Utrykningspolitiet er imot forslaget, og mener dagens satser er tilstrekkelig avskrekkende. De argumenterer for at det er viktigere å øke risikoen for å bli tatt enn å øke bøtesatsene ytterligere. Norsk Lastebileier-Forbund er også kritisk, og påpeker at de nye satsene vil ramme unge og yrkessjåfører spesielt hardt. Samferdselsdepartementet forsvarer forslaget med at bøtesatsene må justeres for å opprettholde sin forebyggende effekt over tid.
3 måneder siden
Samferdselsdepartementet foreslår nok en økning i trafikkbøter, noe som vil føre til at bøter for mobilbruk, kjøring på rødt lys og for kort avstand til bilen foran øker til 10 450 kroner. Dette kommer etter to tidligere økninger de siste årene. Politidirektoratet protesterer mot forslaget og mener bøtene nå er høye nok, og at økt kontroll er et bedre virkemiddel. De frykter også at høye bøter rammer de med dårlig råd hardest. Samferdselsdepartementet forsvarer forslaget med at bøtenes forebyggende effekt reduseres over tid hvis satsene ikke justeres i takt med prisstigningen.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår å øke bøtesatsene for trafikkovertredelser, som mobilbruk og kjøring på rødt lys, til 10.450 kroner. Dette gjøres for å holde tritt med prisveksten. Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale, som selv har fått fartsbot, har vært med på å øke satsene. Politiet er uenige og mener satsene er høye nok. En rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at økte bøter har mindre effekt på trafikksikkerheten enn økt politikontroll. Statssekretær Tom Kalsås mener likevel at justering av bøtesatsene er nødvendig for å opprettholde den forebyggende effekten.
1 måned siden
Fra og med lørdag øker satsene for trafikkbøter. Ulovlig mobilbruk under kjøring koster nå 10.450 kroner. Også bøter for fartsovertredelser øker. Justisdepartementet begrunner økningen med et ønske om å opprettholde bøtenes forebyggende effekt, og anslår at det vil gi 34 millioner kroner ekstra i statskassen. Politidirektoratet og Utrykningspolitiet er imot økningen, og mener satsene var høye nok som de var. Nettavisen-sjef Gunnar Stavrum mener bilister plyndres uten at sikkerheten økes.
3 måneder siden
Regjeringen ønsker å øke trafikkbøtene for å holde tritt med prisveksten, men møter motstand fra politiet. Politidirektoratet viser til forskning som indikerer at økning i bøtesatser har minimal effekt på trafikksikkerheten, og at økt politikontroll er et mer effektivt tiltak. Både UP og Norges Lastebileier-Forbund er kritiske til de høye bøtene, som de mener rammer unge sjåfører hardt og fører til merarbeid for politiet. Samferdselsdepartementet forsvarer økningen med at det er nødvendig for å opprettholde bøtenes preventive effekt.
3 måneder siden
Regjeringen planlegger å øke trafikkbøtene i år, etter betydelige økninger i 2023 og 2024. Dette begrunnes med behovet for å opprettholde bøtenes forebyggende effekt i takt med prisveksten. Forslaget møter imidlertid motstand fra politiet, som mener bøtesatsene allerede er høye nok. Politidirektoratet og UP argumenterer for at det er viktigere å øke risikoen for å bli tatt enn å øke bøtesatsene ytterligere. Samferdselsdepartementet står fast på at jevnlig justering er nødvendig for å sikre at bøtene fortsatt har en avskrekkende virkning.
1 måned siden
Bøtesatsene for trafikkforseelser øker igjen fra 15. mars, noe NAF kritiserer. De mener bøtene nå er på et svært høyt nivå og etterlyser dokumentasjon på at økningene faktisk fører til bedre trafikksikkerhet. NAF påpeker at uten slik dokumentasjon fremstår økningene kun som en måte å fylle statskassen på. Som et alternativ foreslår NAF å vurdere inntektsavhengige bøter, slik som i Finland, og å øke antallet trafikkontroller for å bedre trafikksikkerheten.
1 måned siden
Regjeringen øker flere trafikkbøter, inkludert boten for mobilbruk i bil, noe som møter kritikk fra politiet og NAF. Kritikere mener økningen er for liten og at hyppigere politikontroller er et mer effektivt tiltak. Unge sjåfører tror økningen kan ha en viss effekt, men er enige i at hyppige kontroller er viktigere. Regjeringen forsvarer økningen med at bøtenes forebyggende effekt reduseres over tid hvis satsene ikke justeres etter prisutviklingen.
1 måned siden
Regjeringen har økt bøtesatsene for trafikkovertredelser med 40 prosent på tre år, til tross for at Politidirektoratet mener det ikke gir bedre trafikksikkerhet. Politidirektoratet påpeker at bøtene allerede er høye nok, og at økningen primært er for å øke statens inntekter. Flere bilorganisasjoner, som NAF og KNA, protesterer også og savner en faglig begrunnelse for de høye satsene, og mener økningen virker usosial og urettferdig. Samferdselsministeren har valgt å øke bøtesatsene ytterligere, selv om forskning viser at tidligere skjerpelser har hatt effekt, men at de nye ikke har noen dokumentert virkning.
1 måned siden
UP starter en ny aksjonsuke med fokus på å forebygge ulovlig mobilbruk og manglende bilbeltebruk. UP-sjef Knut Smedsrud understreker viktigheten av at sjåfører holder blikket på veien og sikrer at alle i bilen bruker bilbelte riktig. Under en lignende aksjon i fjor ble 516 sjåfører bøtelagt for ulovlig mobilbruk, og 166 for manglende eller feilaktig bruk av bilbelte. UP oppfordrer alle til å være oppmerksomme trafikanter og unngå distraksjoner under kjøring.
1 måned siden
Boten for mobilbruk i bil øker til 10.450 kroner fra i dag, samtidig viser en undersøkelse at nesten halvparten av bilistene fortsatt sjekker mobilen under kjøring. Fartsbøter øker også. Justisdepartementet begrunner økningen med et ønske om å opprettholde bøtenes forebyggende effekt, og anslår at det vil gi 34 millioner kroner ekstra i statskassen. Til tross for økningen forblir prikkbelastningen uendret, og både politidirektoratet og Utrykningspolitiet har tidligere uttalt at bøtenivået allerede var høyt nok.
23 dager siden
Utrykningspolitiet (UP) varsler en ny storkontroll denne uken med hovedfokus på motorsyklister og fart. Bakgrunnen er ulykkesstatistikken som viser at fart, risikoatferd og førerfeil ofte er årsaker til alvorlige MC-ulykker. I fjor omkom 20 motorsyklister i trafikken, og 129 ble hardt skadet. UP-sjef Knut Smedsrud oppfordrer alle MC-førere til å være ekstra oppmerksomme i trafikken og ta trygge valg. Under en tidligere storaksjon ble hundrevis av bilførere tatt for mobilbruk og manglende bruk av bilbelte, noe som resulterte i bøter.
1 måned siden
Bøtesatsene for flere trafikkovertredelser øker, noe som har skapt reaksjoner fra NAF. De stiller spørsmål ved effekten av økte bøter og etterlyser dokumentasjon på at det faktisk reduserer antall lovbrudd i trafikken. NAF mener bøtene nå er for høye og foreslår inntektsavhengige bøter og økt polititilstedeværelse som mer effektive tiltak. Politiet har tidligere også uttrykt skepsis til ytterligere økninger, og mener dagens nivå er tilstrekkelig.
1 måned siden
Politiet har varslet en storaksjon mot ulovlig mobilbruk og manglende bilbeltebruk, som starter førstkommende mandag. Utrykningspolitiet vil gjennomføre flere kontroller enn vanlig over hele landet. Aksjonen kommer etter at boten for ulovlig mobilbruk bak rattet økte til 10.450 kroner fra lørdag. Politiet ser fortsatt utfordringer med mobilbruk, spesielt blant tungbilsjåfører og på motorveier. De vil også kontrollere at både sjåfører, passasjerer og barn bruker bilbelte korrekt. UP-sjefen oppfordrer alle til å kjøre trygt og være oppmerksomme.