Asker kommune planlegger å innføre betalingsparkering på flere tidligere gratis plasser, et tiltak som skal bidra til å spare kommunen 173 millioner kroner innen 2026. Dette følger Bærum kommunes eksempel fra i fjor, hvor innføringen av betalingsparkering, blant annet ved Bærums idrettspark og Nadderudhallen, førte til sterke reaksjoner. Mange uttrykker frustrasjon over tapet av et gratis gode, og idrettsutøvere som Anika Svenning har beregnet årlige kostnader på opptil 40.
000 kroner. Til tross for den forståelige irritasjonen, argumenterer artikkelen for at betalingsparkering er et nødvendig skritt for å redusere bilbruken i lokalsamfunnene, på linje med bompenger for veiutbygging. Logikken er at bilkjøring må koste penger.
For at tiltaket skal lykkes i å få folk til å la bilen stå, og ikke slutte med viktige aktiviteter, må kollektivtilbudet i Asker og Bærum forbedres betydelig. Kollektivtransporten oppleves i dag som vanskelig og dyr, spesielt på tvers av de vanlige transportårene, og fylkeskommunens sonesystem er for lengst på overtid. Artikkelen konkluderer med at betalingsparkering kan aksepteres dersom buss- og togtilbudet blir billigere og rutetilbudet bedre, slik at flere velger kollektivt.