
Dagbladet
Få biler årsak til E18-kø
Trafikkorken på E18 vest for Oslo skyldes et overraskende lavt antall biler. Forskning viser at fjerning av kun noen hundre biler kan løse problemet.
2 måneder siden
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Forskning fra TØI viser at 400-500 biler står bak de verste køene på E18 i morgenrushet.
En ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) avdekker at de omfattende køene på E18 vest for Oslo i morgenrushet primært forårsakes av et relativt lite antall biler. Ifølge forskningsleder Askill Harkjerr Halse er det kun 400-500 biler som står bak det verste kaoset. TØI har beregnet at dersom fem til ti prosent av bilistene som passerer Slependen i rushtiden velger bort bilen, vil det kunne gi en betydelig forbedring i trafikkflyten og reisetiden.
Stengningen av kollektivfeltene i fjor har ført til at 20 prosent i kommunene rundt Oslo har byttet transportmiddel, men tre av fire E18-pendlere fra Asker og Bærum til Oslo melder om negative effekter. Asker-ordfører Lene Conradi kjemper for gjenåpning av kollektivfeltene.
Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen vurderer tiltak, blant annet et eget felt for elbiler med flere passasjerer. TØI mener økte bompriser i rushtiden er det mest effektive virkemiddelet for å redusere trafikken.
Askill Harkjerr Halse
Lene Conradi
Transportøkonomisk institutt (TØI)
Statens vegvesen
Samferdselsdepartementet
Budstikka
DinSide
E18
Oslo
Slependen
Asker
Skøyen
Bærum
Holmen
Sandvika
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!