Nyhetssaker
Dagbladet logo

Dagbladet

Få biler årsak til E18-kø

Trafikkorken på E18 vest for Oslo skyldes et overraskende lavt antall biler. Forskning viser at fjerning av kun noen hundre biler kan løse problemet.

2 måneder siden

2 min lesetid

Kort oppsummert

  • Forskning fra TØI viser at 400-500 biler står bak de verste køene på E18 i morgenrushet.

En ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) avdekker at de omfattende køene på E18 vest for Oslo i morgenrushet primært forårsakes av et relativt lite antall biler. Ifølge forskningsleder Askill Harkjerr Halse er det kun 400-500 biler som står bak det verste kaoset. TØI har beregnet at dersom fem til ti prosent av bilistene som passerer Slependen i rushtiden velger bort bilen, vil det kunne gi en betydelig forbedring i trafikkflyten og reisetiden.

Stengningen av kollektivfeltene i fjor har ført til at 20 prosent i kommunene rundt Oslo har byttet transportmiddel, men tre av fire E18-pendlere fra Asker og Bærum til Oslo melder om negative effekter. Asker-ordfører Lene Conradi kjemper for gjenåpning av kollektivfeltene.

Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen vurderer tiltak, blant annet et eget felt for elbiler med flere passasjerer. TØI mener økte bompriser i rushtiden er det mest effektive virkemiddelet for å redusere trafikken.

Askill Harkjerr Halse

Lene Conradi

Transportøkonomisk institutt (TØI)

Statens vegvesen

Samferdselsdepartementet

Budstikka

DinSide

E18

Oslo

Slependen

Asker

Skøyen

Bærum

Holmen

Sandvika

Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!

Liknende artikler

Få biler årsak til E18-kø