
Rapport: Elbilforbudet på E18 koster to milliarder årlig
En ny rapport viser negative konsekvenser av elbilforbudet i kollektivfeltet på E18 vest for Oslo. Tiltaket, som skulle bedre trafikkflyten, har ifølge rapporten ført til mer kø og økte kostnader.
Kort oppsummert
- En ny rapport konkluderer med at elbilforbudet i kollektivfeltet på E18 har ført til mer kø og forsinkelser.
En ny rapport fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) hevder at elbilforbudet i kollektivfeltet på E18 vest for Oslo, innført i mai i fjor, har hatt negative effekter. Ifølge rapporten har forbudet ført til lengre og mer uforutsigbare køer på E18, spesielt mellom Asker og Sandvika i morgenrushet.
Trafikken på E18 har gått ned med 4-5 prosent, men den totale trafikken inn til Oslo har ikke falt, og flere bilister bruker nå lokalveiene i Asker og Bærum for å unngå kø. Rapporten anslår at forsinkelseskostnadene på E18 har økt med nesten 40 prosent og utgjør nå nærmere to milliarder kroner i året.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har tidligere sagt nei til å gjenåpne feltet for elbiler, noe som har møtt kritikk fra blant annet ordførerne i Asker og Bærum og Høyres transportpolitiske talsperson Trond Helleland.
Øyvind Solberg Thorsen
Jon-Ivar Nygård
Trond Helleland
Lene Conradi
Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)
Støre-regjeringen
Høyre
Arbeiderpartiet
Nettavisen
E18
Oslo
Asker
Bærum
Sandvika