Nyhetssaker
Rapport: Elbilforbudet på E18 koster to milliarder årlig

Rapport: Elbilforbudet på E18 koster to milliarder årlig

Nettavisen logo

En ny rapport viser negative konsekvenser av elbilforbudet i kollektivfeltet på E18 vest for Oslo. Tiltaket, som skulle bedre trafikkflyten, har ifølge rapporten ført til mer kø og økte kostnader.

Kort oppsummert

  • En ny rapport konkluderer med at elbilforbudet i kollektivfeltet på E18 har ført til mer kø og forsinkelser.

En ny rapport fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) hevder at elbilforbudet i kollektivfeltet på E18 vest for Oslo, innført i mai i fjor, har hatt negative effekter. Ifølge rapporten har forbudet ført til lengre og mer uforutsigbare køer på E18, spesielt mellom Asker og Sandvika i morgenrushet.

Trafikken på E18 har gått ned med 4-5 prosent, men den totale trafikken inn til Oslo har ikke falt, og flere bilister bruker nå lokalveiene i Asker og Bærum for å unngå kø. Rapporten anslår at forsinkelseskostnadene på E18 har økt med nesten 40 prosent og utgjør nå nærmere to milliarder kroner i året.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har tidligere sagt nei til å gjenåpne feltet for elbiler, noe som har møtt kritikk fra blant annet ordførerne i Asker og Bærum og Høyres transportpolitiske talsperson Trond Helleland.

Øyvind Solberg Thorsen

Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland

Lene Conradi

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Støre-regjeringen

Høyre

Arbeiderpartiet

Nettavisen

E18

Oslo

Asker

Bærum

Sandvika