For å redusere køproblemene på E18 vest for Oslo planlegger Samferdselsdepartementet å etablere et tungtrafikkfelt mellom Asker og Holmen, samt et samkjøringsfelt for elbiler mellom Holmen og Sandvika. Norges Lastebileier-Forbund støtter i utgangspunktet tiltaket, men regionsjef Kristian Bjerke mener at effekten for nyttetransporten vil reduseres dersom tungtrafikkfeltet deles med elbiler.
Han viser til gode erfaringer med egne tungbilfelt på E6.
Bjerke understreker at godstransport er avgjørende, og at selv korte tungtrafikkfelt vil ha en positiv effekt i rushtiden.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
19 dager siden
Regjeringen svarer på kritikken om trafikkproblemer på E18 vest for Oslo med forslag om egne felt for tungtrafikk og samkjøring. Et tungtrafikkfelt er planlagt mellom Asker og Holmen, mens et samkjøringsfelt for elbiler med minst to personer foreslås mellom Holmen og Sandvika. Samferdselsministeren sier tiltakene skal bedre trafikkflyten etter stengingen av Ring 1. Statens vegvesen anbefaler tiltakene, og departementet opplyser at fartsgrensen i tungtrafikkfeltet vil variere. Forslagene skal på høring etter påske, og de nye feltene er planlagt åpnet sommeren 2025.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å åpne kollektivfeltet på E18 for elbiler igjen, til tross for køproblemene mellom Asker og Oslo. Elbilforbudet i kollektivfeltene ble innført 6. mai 2024 for å bedre fremkommeligheten for busser og redusere biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Nygård understreker at Asker og Bærum kommuner har hovedansvaret for å forbedre køsituasjonen gjennom lokale tiltak og tilrettelegging for kollektivtrafikk. Han åpner likevel for muligheten til elbil-samkjøring mellom Holmen og Sandvika. Asker-ordfører Lene Conradi har kjempet for å få kollektivfeltet åpnet for elbiler igjen, og det har allerede blitt åpnet for elbiler i helgene.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler på E18 i Asker og Bærum i ukedagene, til tross for omfattende køproblemer som følge av byggearbeid på Ring 1 i Oslo. Elbilforbudet, innført i mai 2024, har ifølge ministeren forbedret fremkommeligheten for busser og redusert biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Ordførerne i Asker og Bærum uttrykker skuffelse og mener tiltakene har skapt kø og økt trafikk på lokale veier, noe som går ut over trafikksikkerheten. Ministeren foreslår i stedet et tungtrafikkfelt og et samkjøringsfelt for elbiler med minst to passasjerer mellom Holmen og Sandvika som delvise løsninger. Frps samferdselspolitiske talsperson kritiserer også tiltakene og foreslår sambruksfelt som alternativ. Debatten fortsetter om hvordan køproblemene best kan løses uten å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler i ukedagene.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har avvist en full åpning av kollektivfeltene på E18 i Asker og Bærum for elbiler. Forbudet mot elbiler i disse feltene ble innført 6. mai 2024 for å bedre fremkommeligheten og hastigheten for busstrafikken, samt redusere biltrafikken til Oslo sentrum i rushtiden. Ifølge Nygård har tiltaket i hovedsak fungert som ønsket, og han bekrefter dette i et brev til Asker kommune. Beslutningen innebærer at elbilene fortsatt ikke får kjøre i kollektivfeltene på denne strekningen.
3 måneder siden
Regjeringen åpner flere kollektivfelt for elbiler i helgene rundt Oslo etter kritikk for lange køer. Stengningen av Ring 1 i forbindelse med byggingen av nytt regjeringskvartal har ført til økt trafikkbelastning på andre veier. For å avhjelpe situasjonen, åpnes nå flere strekninger på E6, E18 og Ring 3 for elbiler i helgene. Tillatelsen gjelder fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 23.59, og skilting forventes å være på plass innen midten av februar. Elbilister oppfordres til å være oppmerksomme på skiltingen før de benytter kollektivfeltene.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har avvist at E18 skal tilbake til tidligere trafikkmønster med full åpning av kollektivfeltet mot Oslo. Elbilforbudet i kollektivfeltene, innført 6. mai 2024, har ifølge ministeren bidratt til bedre fremkommelighet og høyere hastighet for busstrafikken, samt redusert biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Nygård understreker at bussene fortsatt har prioritet i kollektivfeltene, og at kommunene Asker og Bærum må selv arbeide for å bedre køsituasjonen og legge til rette for et bedre kollektivtilbud.
2 måneder siden
Statens vegvesen har sendt ut et forslag på høring som innebærer at elektriske personbiler i utgangspunktet ikke skal få kjøre i kollektivfelt. Samtidig foreslås det å åpne for at elektriske varebiler og lastebiler skal få tilgang. Forslaget gir lokale myndigheter mulighet til å gjøre unntak. Bakgrunnen for forslaget er at det økende antallet elbiler har ført til redusert fremkommelighet for busser. I Oslo og Trondheim har det allerede vært innført lokale forbud. Elbilforeningen støtter forslaget om å tillate elvarebiler i kollektivfelt, men forventer at samkjørende elbiler også får tilgang i byområder for å redusere antall biler på veien og bedre kapasiteten.
3 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård åpner fem kollektivfelt rundt Oslo for elbiler i helgene etter kritikk for lange køer. Stengningen av Ring 1 i Oslo sentrum har ført til økt trafikk på andre veier. Tidligere er en strekning mellom Asker og Lysaker åpnet for elbiler i helgene. De nye strekningene inkluderer deler av E6, E18 og Ring 3. Elbiler kan benytte kollektivfeltene fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 23.59, så snart skiltene er på plass, forventet innen midten av februar. Bilister må være oppmerksomme på skiltingen.
2 dager siden
Norges Lastebileier-Forbund foreslår å øke lastebilers vektgrense for å redusere CO₂-utslipp. Vegdirektoratet motsetter seg forslaget grunnet bekymringer for broenes bæreevne.
1 måned siden
Oslo byråd for miljø og samferdsel ønsker å erstatte dagens bompengesystem med veiprising, hvor bilister betaler per kilometer. Byråden mener dette er mer rettferdig, da dagens system lar noen slippe bompenger grunnet bosted. Regjeringen har satt prosjektet på vent, noe byråden kritiserer. En seniorforsker i SINTEF støtter forslaget, og mener det vil være et godt verktøy for trafikkstyring og personvern. Kostnadene vil variere basert på biltype, kjøretidspunkt og lengde, slik at miljøvennlige kjøretøy og de som unngår rushtiden kan komme bedre ut.
2 måneder siden
Oslo kommune vurderer å innføre forbud mot fossildrevne varebiler i indre by fra 2027 eller 2028. Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) ønsker fortgang i å etablere nullutslippssoner for å redusere utslipp fra varetransport. Ingeborg Bjørnevik (Frp) kritiserer forslaget og mener det vil føre til kaos og ramme næringslivet, da elvarebiler har begrenset rekkevidde og ladeinfrastrukturen er mangelfull. Hun viser til tidligere problemer med innfasing av elektriske busser og mener en slik endring må balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft.
3 måneder siden
Nye Veier foreslår å senke fartsgrensen på den nye E18 mellom Kragerø og Bamble fra 110 til 100 km/t. Samtidig planlegges det økt gjenbruk av eksisterende veitrase for å redusere kostnader, klimagassutslipp og arealbeslag. Dette innebærer at deler av den nye firefeltsveien vil følge dagens trasé, med en gjenbruksgrad på opptil 100 prosent i Bamble og 30 prosent i Kragerø. Naturvernforbundet er kritisk og mener prosjektet fortsatt er for omfattende, og etterlyser et alternativ med 2/3-felts vei og lavere fartsgrense. Ordføreren i Kragerø støtter gjenbruk, men peker på mangelfulle tiltak for vilt og landbruk.
3 måneder siden
Statens vegvesen tester ut elektriske anleggsmaskiner i et pilotprosjekt på riksvei 94 ved Hammerfest, med mål om å redusere utslipp. Prosjektet viser at elektriske dumpere kan fungere med tilstrekkelig lading, men entreprenører advarer om at teknologien er for dyr og ikke moden for store veiprosjekter. De peker på mangel på strømkapasitet og ladeinfrastruktur, spesielt i nord, som store utfordringer. Vegvesenet vil likevel stille økende miljøkrav til entreprenører, mens entreprenørene mener biodiesel er en bedre løsning for å nå det grønne skiftet.
2 måneder siden
En bussjåfør argumenterer for å fjerne kollektivfeltet, og mener at en jevnere fordeling av trafikken vil forbedre flyten for alle. Argumentet er at busser uansett påvirkes av kø i kryss og rundkjøringer. Erfaringer fra Oslo, hvor elbiler ble presset inn i vanlige felt med økte køer som resultat, trekkes frem. Bussjåføren frykter at økt trafikk vil forverre situasjonen ytterligere dersom elbilfordelene i kollektivfeltet fjernes.
4 måneder siden
En ny omkjøring på E18 mellom Porsgrunn og Bamble innføres 20. desember og vil vare i minst ett år. Trafikken vil bli ledet gjennom en rundkjøring på en 1 kilometer lang omkjøringsvei ved Kjørholt. Prosjektleder i Nye Veier, Morten Klokkersveen, advarer om at dette kan skape en flaskehals, spesielt i sommermånedene. Hastigheten blir satt til 60 km/t for å redusere kø. Arbeidet må gjøres før vinteren for å kunne asfaltere ordentlig. Trafikanter oppfordres til å være ekstra oppmerksomme for å unngå ulykker og forsinkelser. Erfarne sjåfører påpeker viktigheten av å bruke blinklys i rundkjøringer for å unngå opphopning av trafikk.