En bussjåfør argumenterer for å fjerne kollektivfeltet, og mener at en jevnere fordeling av trafikken vil forbedre flyten for alle. Argumentet er at busser uansett påvirkes av kø i kryss og rundkjøringer.
Erfaringer fra Oslo, hvor elbiler ble presset inn i vanlige felt med økte køer som resultat, trekkes frem.
Bussjåføren frykter at økt trafikk vil forverre situasjonen ytterligere dersom elbilfordelene i kollektivfeltet fjernes.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har avvist at E18 skal tilbake til tidligere trafikkmønster med full åpning av kollektivfeltet mot Oslo. Elbilforbudet i kollektivfeltene, innført 6. mai 2024, har ifølge ministeren bidratt til bedre fremkommelighet og høyere hastighet for busstrafikken, samt redusert biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Nygård understreker at bussene fortsatt har prioritet i kollektivfeltene, og at kommunene Asker og Bærum må selv arbeide for å bedre køsituasjonen og legge til rette for et bedre kollektivtilbud.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler på E18 i Asker og Bærum i ukedagene, til tross for omfattende køproblemer som følge av byggearbeid på Ring 1 i Oslo. Elbilforbudet, innført i mai 2024, har ifølge ministeren forbedret fremkommeligheten for busser og redusert biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Ordførerne i Asker og Bærum uttrykker skuffelse og mener tiltakene har skapt kø og økt trafikk på lokale veier, noe som går ut over trafikksikkerheten. Ministeren foreslår i stedet et tungtrafikkfelt og et samkjøringsfelt for elbiler med minst to passasjerer mellom Holmen og Sandvika som delvise løsninger. Frps samferdselspolitiske talsperson kritiserer også tiltakene og foreslår sambruksfelt som alternativ. Debatten fortsetter om hvordan køproblemene best kan løses uten å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler i ukedagene.
2 måneder siden
KNA (Kongelig Norsk Automobilklub) kritiserer Statens vegvesens forslag om å stenge kollektivfeltene for all personbiltrafikk, da de mener dette vil føre til mer kø og kaos. KNA argumenterer for at tidligere stenginger har forverret køproblemene, påvirket bomiljøet negativt og undergraver intensjonen med forslaget. KNA støtter at elvarebiler og ellastebiler skal få tilgang til kollektivfeltet, men ønsker at alle elbiler med passasjer skal få bruke kollektivfeltet for å bedre trafikkflyten og utnytte veikapasiteten bedre. De mener hyppige regelendringer skaper forvirring og truer tilliten mellom trafikanter og myndigheter.
18 dager siden
For å redusere køproblemene på E18 vest for Oslo planlegger Samferdselsdepartementet å etablere et tungtrafikkfelt mellom Asker og Holmen, samt et samkjøringsfelt for elbiler mellom Holmen og Sandvika. Norges Lastebileier-Forbund støtter i utgangspunktet tiltaket, men regionsjef Kristian Bjerke mener at effekten for nyttetransporten vil reduseres dersom tungtrafikkfeltet deles med elbiler. Han viser til gode erfaringer med egne tungbilfelt på E6. Bjerke understreker at godstransport er avgjørende, og at selv korte tungtrafikkfelt vil ha en positiv effekt i rushtiden.
2 måneder siden
Statens vegvesen har sendt ut et forslag på høring som innebærer at elektriske personbiler i utgangspunktet ikke skal få kjøre i kollektivfelt. Samtidig foreslås det å åpne for at elektriske varebiler og lastebiler skal få tilgang. Forslaget gir lokale myndigheter mulighet til å gjøre unntak. Bakgrunnen for forslaget er at det økende antallet elbiler har ført til redusert fremkommelighet for busser. I Oslo og Trondheim har det allerede vært innført lokale forbud. Elbilforeningen støtter forslaget om å tillate elvarebiler i kollektivfelt, men forventer at samkjørende elbiler også får tilgang i byområder for å redusere antall biler på veien og bedre kapasiteten.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å åpne kollektivfeltet på E18 for elbiler igjen, til tross for køproblemene mellom Asker og Oslo. Elbilforbudet i kollektivfeltene ble innført 6. mai 2024 for å bedre fremkommeligheten for busser og redusere biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Nygård understreker at Asker og Bærum kommuner har hovedansvaret for å forbedre køsituasjonen gjennom lokale tiltak og tilrettelegging for kollektivtrafikk. Han åpner likevel for muligheten til elbil-samkjøring mellom Holmen og Sandvika. Asker-ordfører Lene Conradi har kjempet for å få kollektivfeltet åpnet for elbiler igjen, og det har allerede blitt åpnet for elbiler i helgene.
2 måneder siden
En artikkel i Bergensavisen viser at mange elbilister i Bergen ikke benytter seg av muligheten til å kjøre i kollektivfelt, noe som skaper unødvendig kø. Kjørelærer Ronny Røst bekrefter at mange elbilister ikke vet at de har lov til å kjøre i alle kollektivfelt i byen. Statens vegvesen påpeker at det er viktig å følge skilting og trafikkregler, da disse kan variere fra sted til sted. Noen elbilister unngår kollektivfeltet fordi de ikke ønsker å "snike", mens andre er usikre på reglene. Det er også forvirring rundt +2-skilt, men elbiler kan kjøre i disse feltene med kun én person. Artikkelen konkluderer med at bedre kunnskap om reglene kan forbedre trafikkflyten i Bergen.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har avvist en full åpning av kollektivfeltene på E18 i Asker og Bærum for elbiler. Forbudet mot elbiler i disse feltene ble innført 6. mai 2024 for å bedre fremkommeligheten og hastigheten for busstrafikken, samt redusere biltrafikken til Oslo sentrum i rushtiden. Ifølge Nygård har tiltaket i hovedsak fungert som ønsket, og han bekrefter dette i et brev til Asker kommune. Beslutningen innebærer at elbilene fortsatt ikke får kjøre i kollektivfeltene på denne strekningen.
2 måneder siden
Oslo kommune vurderer å innføre forbud mot fossildrevne varebiler i indre by fra 2027 eller 2028. Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) ønsker fortgang i å etablere nullutslippssoner for å redusere utslipp fra varetransport. Ingeborg Bjørnevik (Frp) kritiserer forslaget og mener det vil føre til kaos og ramme næringslivet, da elvarebiler har begrenset rekkevidde og ladeinfrastrukturen er mangelfull. Hun viser til tidligere problemer med innfasing av elektriske busser og mener en slik endring må balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft.
15 dager siden
Politiet truer med bøter og borttauing etter gårsdagens trafikkaos på Valdresflye, hvor ulovlig parkering hindret trafikken. Busselskapet har doblet beredskapen med avganger hver halvtime fra Beitostølen for å avhjelpe situasjonen, men få bruker tilbudet. Politiet minner om at det er forbudt å parkere slik at man hindrer trafikken, og frykter at situasjonen kan bli kritisk hvis været snur. De vurderer derfor å innføre bom og sperringer ved behov.
3 måneder siden
Regjeringen åpner flere kollektivfelt for elbiler i helgene rundt Oslo etter kritikk for lange køer. Stengningen av Ring 1 i forbindelse med byggingen av nytt regjeringskvartal har ført til økt trafikkbelastning på andre veier. For å avhjelpe situasjonen, åpnes nå flere strekninger på E6, E18 og Ring 3 for elbiler i helgene. Tillatelsen gjelder fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 23.59, og skilting forventes å være på plass innen midten av februar. Elbilister oppfordres til å være oppmerksomme på skiltingen før de benytter kollektivfeltene.
3 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård åpner fem kollektivfelt rundt Oslo for elbiler i helgene etter kritikk for lange køer. Stengningen av Ring 1 i Oslo sentrum har ført til økt trafikk på andre veier. Tidligere er en strekning mellom Asker og Lysaker åpnet for elbiler i helgene. De nye strekningene inkluderer deler av E6, E18 og Ring 3. Elbiler kan benytte kollektivfeltene fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 23.59, så snart skiltene er på plass, forventet innen midten av februar. Bilister må være oppmerksomme på skiltingen.
2 dager siden
Norges Lastebileier-Forbund foreslår å øke lastebilers vektgrense for å redusere CO₂-utslipp. Vegdirektoratet motsetter seg forslaget grunnet bekymringer for broenes bæreevne.
4 måneder siden
Eksperter advarer om økt trykk på ladestasjoner i desember, spesielt rundt utfartsdagen 20. desember. Juletrafikk og kaldt vær fører til økt ladebehov, samtidig som kulden reduserer rekkevidden og øker ladetiden for elbiler. Dette skaper lange køer og frustrasjon ved ladestasjonene. NAF foreslår køsystemer og anbefaler å lade utenom rushtiden, spesielt mellom kl. 12 og 16, samt å bruke mindre ladestasjoner. Det er også viktig å være klar over at noen ladestasjoner deler effekt, noe som kan forlenge ladetiden. For å unngå dette, kan det være lurt å bruke annenhver lader.
3 måneder siden
Parkeringskaos ved Akershus universitetssjukehus (Ahus) fører til at ansatte bruker flere timer på å komme seg hjem etter jobb. Tillitsvalgte frykter at dette vil føre til oppsigelser, spesielt blant leger. Med færre parkeringsplasser enn ansatte, oppstår det lange køer og frustrasjon. Tiltak som økt parkeringsavgift har ikke løst problemet, og ansatte opplever at kollektivtransport ikke er et godt alternativ. Situasjonen kan i verste fall gå utover pasientsikkerheten. Sykehuset jobber med å finne løsninger, inkludert å åpne flere utkjøringer og etablere en egen busstrasé.