KNA (Kongelig Norsk Automobilklub) kritiserer Statens vegvesens forslag om å stenge kollektivfeltene for all personbiltrafikk, da de mener dette vil føre til mer kø og kaos. KNA argumenterer for at tidligere stenginger har forverret køproblemene, påvirket bomiljøet negativt og undergraver intensjonen med forslaget.
KNA støtter at elvarebiler og ellastebiler skal få tilgang til kollektivfeltet, men ønsker at alle elbiler med passasjer skal få bruke kollektivfeltet for å bedre trafikkflyten og utnytte veikapasiteten bedre.
De mener hyppige regelendringer skaper forvirring og truer tilliten mellom trafikanter og myndigheter.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler på E18 i Asker og Bærum i ukedagene, til tross for omfattende køproblemer som følge av byggearbeid på Ring 1 i Oslo. Elbilforbudet, innført i mai 2024, har ifølge ministeren forbedret fremkommeligheten for busser og redusert biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Ordførerne i Asker og Bærum uttrykker skuffelse og mener tiltakene har skapt kø og økt trafikk på lokale veier, noe som går ut over trafikksikkerheten. Ministeren foreslår i stedet et tungtrafikkfelt og et samkjøringsfelt for elbiler med minst to passasjerer mellom Holmen og Sandvika som delvise løsninger. Frps samferdselspolitiske talsperson kritiserer også tiltakene og foreslår sambruksfelt som alternativ. Debatten fortsetter om hvordan køproblemene best kan løses uten å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler i ukedagene.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har besluttet å ikke åpne kollektivfeltet på E18 vest for Oslo for elbiler, til tross for omfattende køproblemer. Beslutningen har møtt sterk kritikk fra flere politikere, blant annet Høyres Trond Helleland som kaller avgjørelsen «hoderystende dum». Helleland mener at stengingen har ført til kø og belastning på det lokale veinettet, og varsler at Høyre vil åpne feltet for elbiler med passasjerer dersom de vinner valget. Asker-ordfører Lene Conradi (H) uttrykker også frustrasjon over svaret fra Nygård, og stiller spørsmål ved om myndighetene har tilstrekkelig kunnskap om situasjonen. Frps Frank Sve kritiserer regjeringen for å ikke ta ansvar for økt trafikk på lokalveier og foreslår sambruksfelt som løsning. Kollektivfeltet ble stengt for elbiler i mai i fjor og åpnet kun i helger etter protester, men er fortsatt ikke tilgjengelig for elbilpendlere på hverdager.
22 dager siden
Askers ordfører, Lene Conradi, er svært kritisk til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på grunn av køkaoset på E18 etter at kollektivfeltet ble stengt for elbiler. Hun mener situasjonen er uholdbar for innbyggerne, med lange køer og overbelastede lokalveier. Reisetiden har økt betraktelig, med eksempelvis 56 minutter for en strekning på 1,7 kilometer. Conradi mener regjeringen neglisjerer situasjonen. Fremskrittspartiet har foreslått å gjenåpne kollektivfeltet, mens Høyre lover umiddelbar gjenåpning etter valget. Samferdselsministeren har foreløpig ikke kommentert saken.
2 måneder siden
Statens vegvesen har sendt ut et forslag på høring som innebærer at elektriske personbiler i utgangspunktet ikke skal få kjøre i kollektivfelt. Samtidig foreslås det å åpne for at elektriske varebiler og lastebiler skal få tilgang. Forslaget gir lokale myndigheter mulighet til å gjøre unntak. Bakgrunnen for forslaget er at det økende antallet elbiler har ført til redusert fremkommelighet for busser. I Oslo og Trondheim har det allerede vært innført lokale forbud. Elbilforeningen støtter forslaget om å tillate elvarebiler i kollektivfelt, men forventer at samkjørende elbiler også får tilgang i byområder for å redusere antall biler på veien og bedre kapasiteten.
2 måneder siden
En bussjåfør argumenterer for å fjerne kollektivfeltet, og mener at en jevnere fordeling av trafikken vil forbedre flyten for alle. Argumentet er at busser uansett påvirkes av kø i kryss og rundkjøringer. Erfaringer fra Oslo, hvor elbiler ble presset inn i vanlige felt med økte køer som resultat, trekkes frem. Bussjåføren frykter at økt trafikk vil forverre situasjonen ytterligere dersom elbilfordelene i kollektivfeltet fjernes.
2 måneder siden
En artikkel i Bergensavisen viser at mange elbilister i Bergen ikke benytter seg av muligheten til å kjøre i kollektivfelt, noe som skaper unødvendig kø. Kjørelærer Ronny Røst bekrefter at mange elbilister ikke vet at de har lov til å kjøre i alle kollektivfelt i byen. Statens vegvesen påpeker at det er viktig å følge skilting og trafikkregler, da disse kan variere fra sted til sted. Noen elbilister unngår kollektivfeltet fordi de ikke ønsker å "snike", mens andre er usikre på reglene. Det er også forvirring rundt +2-skilt, men elbiler kan kjøre i disse feltene med kun én person. Artikkelen konkluderer med at bedre kunnskap om reglene kan forbedre trafikkflyten i Bergen.
3 måneder siden
Regjeringen åpner flere kollektivfelt for elbiler i helgene rundt Oslo etter kritikk for lange køer. Stengningen av Ring 1 i forbindelse med byggingen av nytt regjeringskvartal har ført til økt trafikkbelastning på andre veier. For å avhjelpe situasjonen, åpnes nå flere strekninger på E6, E18 og Ring 3 for elbiler i helgene. Tillatelsen gjelder fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 23.59, og skilting forventes å være på plass innen midten av februar. Elbilister oppfordres til å være oppmerksomme på skiltingen før de benytter kollektivfeltene.
2 måneder siden
Regjeringen foreslår å forby varsling av trafikkontroller via apper og annet utstyr, med begrunnelsen at det øker risikoen for utrygge veier. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener slik varsling undergraver hensikten med kontrollene, spesielt knyttet til ruskjøring og høy fart. Lovforslaget er sendt ut på høring med mål om vedtak før sommeren. Safedrive, en norsk aktør i markedet, argumenterer for at de bidrar positivt til trafikksikkerheten ved å varsle om farer som dyr og hindringer, og at de aktivt jobber for å unngå varsling av ruskontroller. Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kritiserer forbudet og mener regjeringen burde samarbeide med Safedrive.
4 måneder siden
Yrkessjåfører kritiserer Statens vegvesen for å la midlertidige fartsskilt stå igjen etter veiarbeid, noe som skaper forvirring og potensielt farlige situasjoner. De mener dette fører til at bilister mister respekten for skilting. Norsk Lastebileierforbund støtter kritikken, mens Statens vegvesen hevder det kan være grunner til at skiltene blir stående, selv om arbeidet ikke er synlig. Frp krever at skiltene snus når det ikke er veiarbeid, med mindre det er alvorlige skader i veibanen.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å åpne kollektivfeltet på E18 for elbiler igjen, til tross for køproblemene mellom Asker og Oslo. Elbilforbudet i kollektivfeltene ble innført 6. mai 2024 for å bedre fremkommeligheten for busser og redusere biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Nygård understreker at Asker og Bærum kommuner har hovedansvaret for å forbedre køsituasjonen gjennom lokale tiltak og tilrettelegging for kollektivtrafikk. Han åpner likevel for muligheten til elbil-samkjøring mellom Holmen og Sandvika. Asker-ordfører Lene Conradi har kjempet for å få kollektivfeltet åpnet for elbiler igjen, og det har allerede blitt åpnet for elbiler i helgene.
2 måneder siden
Oslo kommune vurderer å innføre forbud mot fossildrevne varebiler i indre by fra 2027 eller 2028. Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) ønsker fortgang i å etablere nullutslippssoner for å redusere utslipp fra varetransport. Ingeborg Bjørnevik (Frp) kritiserer forslaget og mener det vil føre til kaos og ramme næringslivet, da elvarebiler har begrenset rekkevidde og ladeinfrastrukturen er mangelfull. Hun viser til tidligere problemer med innfasing av elektriske busser og mener en slik endring må balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft.
3 måneder siden
Justisdepartementet har i et brev kritisert politiets praksis ved førerkortbeslag for rusbruk, og mener politiet bruker standardformuleringer i stedet for individuelle vurderinger. De kritiserer også at personer straffes for gammel narkotikabruk uten nye lovbrudd. Departementet krever svar på om praksisen er lovlig. Samtidig har stor pågang i marka ført til kaos på parkeringsplasser, med biler som sperrer hverandre. Politiet anser ikke parkeringskaoset som en politisak, mens Bymiljøetaten oppfordrer til bruk av kollektivtransport.
3 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård åpner fem kollektivfelt rundt Oslo for elbiler i helgene etter kritikk for lange køer. Stengningen av Ring 1 i Oslo sentrum har ført til økt trafikk på andre veier. Tidligere er en strekning mellom Asker og Lysaker åpnet for elbiler i helgene. De nye strekningene inkluderer deler av E6, E18 og Ring 3. Elbiler kan benytte kollektivfeltene fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 23.59, så snart skiltene er på plass, forventet innen midten av februar. Bilister må være oppmerksomme på skiltingen.
19 dager siden
Regjeringen svarer på kritikken om trafikkproblemer på E18 vest for Oslo med forslag om egne felt for tungtrafikk og samkjøring. Et tungtrafikkfelt er planlagt mellom Asker og Holmen, mens et samkjøringsfelt for elbiler med minst to personer foreslås mellom Holmen og Sandvika. Samferdselsministeren sier tiltakene skal bedre trafikkflyten etter stengingen av Ring 1. Statens vegvesen anbefaler tiltakene, og departementet opplyser at fartsgrensen i tungtrafikkfeltet vil variere. Forslagene skal på høring etter påske, og de nye feltene er planlagt åpnet sommeren 2025.
18 dager siden
For å redusere køproblemene på E18 vest for Oslo planlegger Samferdselsdepartementet å etablere et tungtrafikkfelt mellom Asker og Holmen, samt et samkjøringsfelt for elbiler mellom Holmen og Sandvika. Norges Lastebileier-Forbund støtter i utgangspunktet tiltaket, men regionsjef Kristian Bjerke mener at effekten for nyttetransporten vil reduseres dersom tungtrafikkfeltet deles med elbiler. Han viser til gode erfaringer med egne tungbilfelt på E6. Bjerke understreker at godstransport er avgjørende, og at selv korte tungtrafikkfelt vil ha en positiv effekt i rushtiden.