EU-forslag kan gi årlig EU-kontroll for eldre biler
EU-kommisjonen har lagt frem forslag til nye regler for utrangerte kjøretøy. Endringene kan blant annet føre til årlig EU-kontroll for biler eldre enn 10 år.
EU-kommisjonen har lagt frem forslag til nye regler for utrangerte kjøretøy. Endringene kan blant annet føre til årlig EU-kontroll for biler eldre enn 10 år.
EU-kommisjonen har foreslått endringer i ELV-direktivet for utrangerte kjøretøy, med mål om bedre resirkulering og økt trafikksikkerhet. Et sentralt forslag er krav om årlig EU-kontroll for alle biler eldre enn 10 år, begrunnet med et ønske om å avdekke usikre kjøretøy.
Forslaget skal behandles av Europaparlamentet og Rådet, og vil, hvis vedtatt, gjelde for Norge som EØS-medlem. Organisasjonen Amcar kritiserer forslaget sterkt, og mener det er fiendtlig mot bilentusiaster, vil doble kostnader og bryderi, og mangler bevis for økt trafikksikkerhet.
De frykter også at strengere utslippskrav for dieselbiler kan gjøre det umulig å bevare eldre hobbybiler. Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum reagerer også negativt og oppfordrer regjeringen til å motarbeide forslaget, da han mener det gjør det unødvendig vanskelig og dyrt å beholde eldre biler.
Trygve Slagsvold Vedum
Sigve Austenå
Jon-Ivar Nygaard
EU-kommisjonen
Europaparlamentet
Rådet
Amcar
Senterpartiet
Statens vegvesen
Europarådet
Europa
Brussel
Norge
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
Konflikten mellom India og Pakistan har eskalert kraftig etter et terrorangrep i Kashmir. India har svart med militære aksjoner mot pakistanskkontrollert område, mens Pakistan har gjengjeldt og hevder å ha skutt ned indiske fly. Det meldes om tap på begge sider og intens skyting langs grensen. Norske politikere og det internasjonale samfunnet uttrykker dyp bekymring for situasjonen mellom atommaktene og oppfordrer til deeskalering. Frykten for en større konflikt er reell, selv om eksperter anser full krig som mindre sannsynlig foreløpig.
Pavevalget, konklavet, har startet i Det sixtinske kapell i Vatikanet, hvor 133 kardinaler er isolert for å velge etterfølgeren til avdøde pave Frans. Prosessen foregår i strengt hemmelighold, og en kandidat må oppnå to tredjedels flertall. Resultatet signaliseres med røyk fra brente stemmesedler – hvit røyk betyr at en ny pave er valgt. Diskusjonene forventes å omhandle kandidatenes profil og geografiske bakgrunn.
World Central Kitchen (WCK) har stanset all matutdeling i Gaza grunnet mangel på forsyninger, da de ikke har fått fylle lagrene etter Israels grensestenging. Samtidig har Israels statsminister Netanyahu bekreftet planer om en utvidet bakkeoffensiv på Gazastripen, med sikte på permanent militær tilstedeværelse. Norges utenriksminister kaller utviklingen ekstremt alvorlig, og eksperter peker på USAs rolle som avgjørende for Israels handlingsrom.
Statsminister Jonas Gahr Støre uttaler at nordmenn igjen må være forberedt på at krig kan ramme Norge, og peker på Russland som en farligere og mer uforutsigbar nabo. Han understreker at krig ikke anses som sannsynlig eller umiddelbart forestående, men at forberedelse er nødvendig for å sikre landets frihet. Uttalelsen kommer samtidig som regjeringen legger frem Norges første nasjonale sikkerhetsstrategi.
Kinesiske myndigheter anklages for å kartlegge uigurer, deres barn og andre dissidenter i Norge, inkludert norske statsborgere. Avsløringer tyder på innsamling av informasjon om barns skolegang og bruk av pressmidler mot familier i Kina. PST bekrefter at autoritære stater, inkludert Kina, driver transnasjonal undertrykkelse i Norge. Kinas ambassade avviser anklagene.
USAs president Donald Trump har signert en presidentordre som forbereder politi og militære på å håndtere folkelige opprør. Ordren pålegger utredning av hvordan militære styrker kan brukes innenlands og identifisering av militært utstyr til støtte for lokalt politi. Lokale myndigheter trues med straff ved motstand mot føderale direktiver. Kritikere frykter ordren kan misbrukes, mens forsvarere hevder den er for å slå ned på kriminelle.
8 dager siden
EU-kommisjonen har lagt frem et forslag som kan endre reglene for periodisk kjøretøykontroll i Europa. Forslaget innebærer hyppigere kontroller og strengere krav, spesielt for eldre biler og dieselkjøretøy.
22 timer siden
Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum reagerer kraftig på et EU-forslag om årlig EU-kontroll for biler eldre enn ti år. Han krever nå en avklaring fra regjeringen om deres standpunkt i saken.
2 måneder siden
Nye EU-regler for førerkort kan føre til endringer også i Norge. Blant forslagene er at 16-åringer skal kunne få førerkort for biler med fartssperre, og at 17-åringer kan ta førerkort for personbil med ledsager. Vektgrensen for vanlig B-førerkort kan også økes. Norske myndigheter er kritiske til flere av forslagene, spesielt de som omhandler lavere aldersgrense for lastebilsjåfører og B1-førerkort, og mener dette kan redusere trafikksikkerheten. Reglene er enda ikke vedtatt, men følges nøye av norske myndigheter.
3 måneder siden
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum uttrykker uenighet med deler av Støres nye klimapolitikk, og frykter økte avgifter og nullutslippssoner for bilister. Han kritiserer også den nye regjeringens helsereform, og mener den kan føre til sentralisering av helsetjenesten. Vedum hevder Sp har hindret Arbeiderpartiet i å innføre upopulære tiltak tidligere, og kritiserer regjeringen for å informere EU om godkjennelse av direktiver før Stortinget er informert. Statssekretær Varteressian avviser kritikken og sier det ikke var noen formell dialog med EU.
1 måned siden
Fremskrittspartiet (Frp) foreslår å kutte avgiftene på ladbare hybridbiler kraftig, noe som i gjennomsnitt vil gjøre dem 214.000 kroner billigere. Som et nytt argument fremhever partiet at en bilpark utelukkende bestående av elbiler utgjør et sikkerhetsproblem, spesielt ved strømbrudd i krisesituasjoner. Frp mener også at folk har ulike behov og at elbiler ikke passer for alle. Elbilforeningen kritiserer forslaget og mener det vil føre til redusert elbilsalg og økte utslipp, samtidig som de påpeker at forslaget vil favorisere fossilbiler. Frp avviser at forslaget går på tvers av Stortingets mål om kun elbilsalg i 2025, og understreker at dette var et mål, ikke et krav. Elbilforeningen minner om at Frp tidligere har støttet målet om full elektrifisering.
1 måned siden
EU har vedtatt et nytt direktiv som åpner for at 15-åringer kan ta førerkort (B1) for personbiler med fartssperre på 45 km/t. Hvert land må søke EU om tillatelse. Vedtaket kritiseres av European Transport Safety Counsil (ETSC) som frykter fare for myke trafikanter, og viser til erfaringer med A-traktorer i Sverige. Samferdselsdepartementet er også kritisk og mener forslaget er uaktuelt i Norge på grunn av høy trafikksikkerhetsrisiko.
1 måned siden
Et nytt EU-forslag om vedovner møter sterk kritikk fra Senterpartiet og vedfyringsbransjen. Forslaget innebærer blant annet nye testmetoder, utslippskrav og automatisk forbrenningskontroll, noe som kan føre til at 97 prosent av dagens vedovner ikke vil bli godkjent for salg. Senterpartiets Marit Arnstad kaller forordningen «virkelighetsfjern» og mener den vil svekke beredskapen i krisetider. Norske myndigheter følger saken tett og er klar over utfordringene bransjen peker på, men et planlagt møte med EU-kommisjonen er utsatt.
1 måned siden
Gründer Stian Sørlie retter kritikk mot EUs nye klimakvotesystem, ETS2, som pålegger brenselsoperatører å kjøpe klimakvoter. Han uttrykker bekymring for økte kostnader og kompliserte skjemaer, og vurderer å avslutte salget av drivstoff. Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen argumenterer for at systemet er nødvendig for å nå klimamål og mener det er tilpasset norske forhold. Frp er bekymret for konsekvensene for små bedrifter, mens Miljødirektoratet understreker at de arbeider med å forenkle rapporteringen og at systemet er harmonisert med EU-regler.
3 måneder siden
KNA (Kongelig Norsk Automobilklub) kritiserer Statens vegvesens forslag om å stenge kollektivfeltene for all personbiltrafikk, da de mener dette vil føre til mer kø og kaos. KNA argumenterer for at tidligere stenginger har forverret køproblemene, påvirket bomiljøet negativt og undergraver intensjonen med forslaget. KNA støtter at elvarebiler og ellastebiler skal få tilgang til kollektivfeltet, men ønsker at alle elbiler med passasjer skal få bruke kollektivfeltet for å bedre trafikkflyten og utnytte veikapasiteten bedre. De mener hyppige regelendringer skaper forvirring og truer tilliten mellom trafikanter og myndigheter.
2 dager siden
Fremskrittspartiet foreslår å redusere kostnadene for å ta førerkort betydelig. Forslaget møter kritikk fra bransjeorganisasjonen Norges Trafikkskoleforbund.
9 dager siden
Norges Lastebileier-Forbund foreslår å øke lastebilers vektgrense for å redusere CO₂-utslipp. Vegdirektoratet motsetter seg forslaget grunnet bekymringer for broenes bæreevne.
5 dager siden
Fremskrittspartiet (Frp) signaliserer et ønske om en tøffere linje overfor EU og EØS-avtalen. Partiet vil utfordre flere EU-direktiver og bruke reservasjonsretten aktivt.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår betydelige økninger i bøtesatsene for trafikkovertredelser, med en bot på 10 450 kroner for mobilbruk bak rattet. Politidirektoratet og Utrykningspolitiet er imot forslaget, og mener dagens satser er tilstrekkelig avskrekkende. De argumenterer for at det er viktigere å øke risikoen for å bli tatt enn å øke bøtesatsene ytterligere. Norsk Lastebileier-Forbund er også kritisk, og påpeker at de nye satsene vil ramme unge og yrkessjåfører spesielt hardt. Samferdselsdepartementet forsvarer forslaget med at bøtesatsene må justeres for å opprettholde sin forebyggende effekt over tid.
2 måneder siden
Venstre og MDG retter kritikk mot Arbeiderpartiet og Høyre for deres manglende vilje til å åpne for en ny EU-debatt i Norge. De argumenterer for at den nåværende situasjonen i Europa krever en grundig vurdering av Norges forhold til EU, spesielt med tanke på sikkerhetspolitiske og økonomiske utfordringer. Venstre-leder Guri Melby understreker at Norge ikke lenger kan tillate seg å stå utenfor, mens MDG tar til orde for en offentlig utredning for å kartlegge fordeler og ulemper ved et eventuelt EU-medlemskap. Kritikken kommer i kjølvannet av økende krav fra eksperter om en ny debatt, men både statsminister Jonas Gahr Støre og Erna Solberg har vist tilbakeholdenhet i spørsmålet.
2 måneder siden
Regjeringen foreslår å forby varsling av trafikkontroller via apper og annet utstyr, med begrunnelsen at det øker risikoen for utrygge veier. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener slik varsling undergraver hensikten med kontrollene, spesielt knyttet til ruskjøring og høy fart. Lovforslaget er sendt ut på høring med mål om vedtak før sommeren. Safedrive, en norsk aktør i markedet, argumenterer for at de bidrar positivt til trafikksikkerheten ved å varsle om farer som dyr og hindringer, og at de aktivt jobber for å unngå varsling av ruskontroller. Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kritiserer forbudet og mener regjeringen burde samarbeide med Safedrive.