Oslo kommune vurderer å innføre forbud mot fossildrevne varebiler i indre by fra 2027 eller 2028. Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) ønsker fortgang i å etablere nullutslippssoner for å redusere utslipp fra varetransport.
Ingeborg Bjørnevik (Frp) kritiserer forslaget og mener det vil føre til kaos og ramme næringslivet, da elvarebiler har begrenset rekkevidde og ladeinfrastrukturen er mangelfull.
Hun viser til tidligere problemer med innfasing av elektriske busser og mener en slik endring må balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Oslo byråd for miljø og samferdsel ønsker å erstatte dagens bompengesystem med veiprising, hvor bilister betaler per kilometer. Byråden mener dette er mer rettferdig, da dagens system lar noen slippe bompenger grunnet bosted. Regjeringen har satt prosjektet på vent, noe byråden kritiserer. En seniorforsker i SINTEF støtter forslaget, og mener det vil være et godt verktøy for trafikkstyring og personvern. Kostnadene vil variere basert på biltype, kjøretidspunkt og lengde, slik at miljøvennlige kjøretøy og de som unngår rushtiden kan komme bedre ut.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler på E18 i Asker og Bærum i ukedagene, til tross for omfattende køproblemer som følge av byggearbeid på Ring 1 i Oslo. Elbilforbudet, innført i mai 2024, har ifølge ministeren forbedret fremkommeligheten for busser og redusert biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Ordførerne i Asker og Bærum uttrykker skuffelse og mener tiltakene har skapt kø og økt trafikk på lokale veier, noe som går ut over trafikksikkerheten. Ministeren foreslår i stedet et tungtrafikkfelt og et samkjøringsfelt for elbiler med minst to passasjerer mellom Holmen og Sandvika som delvise løsninger. Frps samferdselspolitiske talsperson kritiserer også tiltakene og foreslår sambruksfelt som alternativ. Debatten fortsetter om hvordan køproblemene best kan løses uten å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler i ukedagene.
1 måned siden
Oslo byråd ønsker å flytte utenlandsferjene til Kongshavn, og mener Vippetangen hindrer byutvikling og vil føre til trafikkaos. Oslo Havn er uenig og vil samle ferjene på Vippetangen, da de mener Kongshavn vil gå på bekostning av godshåndtering og miljøhensyn. Byrådets anbefaling er presentert for bystyret, men en endelig løsning kan ligge 10-15 år frem i tid.
24 dager siden
Oslo vurderer å begrense bruken av Hammersborgtunnelen til kollektivtrafikk og nødetater når den gjenåpnes i 2027. Samferdselsbyråd Marit Vea (V) mener byen har klart seg fint uten biltrafikk gjennom sentrum etter at tunnelen ble stengt i 2024. Fremskrittspartiet er sterkt imot forslaget, og mener det vil ramme bilister, mens tidligere byrådsleder Raymond Johansen (Ap) støtter Venstres initiativ. Tunnelen er en del av Ring 1 og er stengt for ombygging for å sikre Regjeringskvartalet mot terror.
3 måneder siden
Oslo kommune har økt prisen for gatelading av elbil med opptil 75 prosent på dagtid, mens nattprisen enten er uendret eller redusert. Elbilforeningen kritiserer prisøkningen og mener den er ufornuftig, da den rammer de som er avhengig av gatelading. Kommunen begrunner prisøkningen med at det skal være sirkulasjon på ladeplassene og at det ikke skal være billigere å lade enn å parkere. Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, mener at elbilister fortsatt har en god og rimelig pakke med rabatter på parkering og bompenger, men bruker selv elsykkel i hverdagen.
2 dager siden
Norges Lastebileier-Forbund foreslår å øke lastebilers vektgrense for å redusere CO₂-utslipp. Vegdirektoratet motsetter seg forslaget grunnet bekymringer for broenes bæreevne.
20 dager siden
FpU-leder Simen Velle reagerer på at en bensinstasjon i Oslo har blitt omgjort til en ladestasjon for elbiler. Han kritiserer ordfører Anne Lindboe (H) for å støtte dette, og mener det viser en bilfiendtlig holdning fra Høyre. Velle påpeker at mange Oslo-borgere er avhengige av bensinbiler og at de mister valgfrihet når bensinstasjoner forsvinner. Lindboe svarer at satsingen på ladestasjoner er viktig fordi elbil utgjør en stor andel av nybilsalget, og at det er viktig å legge til rette for de som ikke kan lade hjemme. Hun mener Frp overdriver problemet.
1 dag siden
Frp-leder Sylvi Listhaug krever en garanti fra Høyre-leder Erna Solberg om at de ikke vil innføre forbudssoner for fossilbiler i byer. Listhaug uttrykker bekymring for at slike soner vil begrense folks bevegelsesfrihet og ramme mange bilister.
2 måneder siden
Statens vegvesen har sendt ut et forslag på høring som innebærer at elektriske personbiler i utgangspunktet ikke skal få kjøre i kollektivfelt. Samtidig foreslås det å åpne for at elektriske varebiler og lastebiler skal få tilgang. Forslaget gir lokale myndigheter mulighet til å gjøre unntak. Bakgrunnen for forslaget er at det økende antallet elbiler har ført til redusert fremkommelighet for busser. I Oslo og Trondheim har det allerede vært innført lokale forbud. Elbilforeningen støtter forslaget om å tillate elvarebiler i kollektivfelt, men forventer at samkjørende elbiler også får tilgang i byområder for å redusere antall biler på veien og bedre kapasiteten.
4 måneder siden
Helse Nord har satt krav om at pasienttransport skal foregå med nullutslippsbiler, noe som møter sterk kritikk i Finnmark. Taxinæringen peker på at det er for få ladestasjoner i regionen, med avstander på opptil 150 kilometer mellom laderne. Bjørn-Eirik Mikkola, fylkesleder for taxinæringen i Finnmark, mener kravet er uforsvarlig under dagens forhold. Helse Nord ønsker å bidra til det grønne skiftet, men innrømmer at ladenettverket ikke er tilstrekkelig utbygd. Lokale politikere og aktører, inkludert ordføreren i Vadsø, oppfordrer Helse Nord til å utsette kravet til infrastrukturen er bedre. Det er foreløpig ingen konkrete planer om flere ladestasjoner i regionen.
2 måneder siden
Oslo kommune står overfor betydelige kutt i tjenestene etter et underskudd på 976 millioner kroner i fjor. Finansbyråd Hallstein Bjercke (V) peker på en skattesvikt på nesten 3 milliarder kroner som en hovedårsak, delvis forårsaket av endringer i utbytteskatten. Byrådet planlegger derfor effektivisering og budsjettkutt, noe som vil påvirke kommunale tjenester. Samtidig kritiseres byrådet av opposisjonen for å prioritere valgløfter som kutt i eiendomsskatten, samtidig som store prosjekter som Fornebubanen fortsetter.
18 dager siden
For å redusere køproblemene på E18 vest for Oslo planlegger Samferdselsdepartementet å etablere et tungtrafikkfelt mellom Asker og Holmen, samt et samkjøringsfelt for elbiler mellom Holmen og Sandvika. Norges Lastebileier-Forbund støtter i utgangspunktet tiltaket, men regionsjef Kristian Bjerke mener at effekten for nyttetransporten vil reduseres dersom tungtrafikkfeltet deles med elbiler. Han viser til gode erfaringer med egne tungbilfelt på E6. Bjerke understreker at godstransport er avgjørende, og at selv korte tungtrafikkfelt vil ha en positiv effekt i rushtiden.
2 måneder siden
Senterpartiets leder, Trygve Slagsvold Vedum, varsler et klimaoppgjør og er kritisk til Arbeiderpartiets klimapolitikk. Vedum ønsker å prioritere kjøp av klimakvoter i utlandet fremfor det han mener er dyre og ineffektive nasjonale tiltak som elektrifisering av ferjer og traktorer. Klimaminister Andreas Bjelland Eriksen kritiserer Vedums uttalelser og mener de er farlige for norsk industri og arbeidsplasser. Samtidig kan Oslo forby fossildrevne varebiler i indre by innen få år, og ber regjeringen om fullmakter til å innføre nullutslippssoner for næringstransport.
2 måneder siden
Oslo Havn og byrådet er uenige om plasseringen av ny fergeterminal for utenlandsfergene, noe som har ført til en maktkamp. Oslo Havn ønsker å samle fergene på Vippetangen, mens byrådet foretrekker Kongshavn. Oslo Havn anklages for å drive aktiv lobbyvirksomhet mot byrådets beslutning. Uenigheten dreier seg om byutvikling, økonomi og politisk styring. Arbeiderpartiet støtter Oslo Havns syn, og mener byrådet risikerer å bryte Havneloven. Byrådet argumenterer for at Kongshavn vil realisere Fjordby-prosjektet. Kostnadene og konsekvensene av begge alternativer er fortsatt usikre.
1 måned siden
Fremskrittspartiet (Frp) foreslår å kutte avgiftene på ladbare hybridbiler kraftig, noe som i gjennomsnitt vil gjøre dem 214.000 kroner billigere. Som et nytt argument fremhever partiet at en bilpark utelukkende bestående av elbiler utgjør et sikkerhetsproblem, spesielt ved strømbrudd i krisesituasjoner. Frp mener også at folk har ulike behov og at elbiler ikke passer for alle. Elbilforeningen kritiserer forslaget og mener det vil føre til redusert elbilsalg og økte utslipp, samtidig som de påpeker at forslaget vil favorisere fossilbiler. Frp avviser at forslaget går på tvers av Stortingets mål om kun elbilsalg i 2025, og understreker at dette var et mål, ikke et krav. Elbilforeningen minner om at Frp tidligere har støttet målet om full elektrifisering.