Bilopphuggere i Norge sliter med en stor mengde skadde og lagrede elbilbatterier som utgjør en miljø- og brannrisiko. Minst 2000 batterier er lagret uten tilstrekkelig sikring, blant annet 1800 i Spydeberg. Flere stortingspolitikere fra MDG, Frp og SV krever at regjeringen tar ansvar og samler aktørene for å finne en løsning.
De kritiserer dagens utydelige ansvarsfordeling og mener situasjonen er en test på Norges evne til å håndtere den grønne omstillingen. Klima- og miljødepartementet påpeker at bilbransjen har ansvaret for avfallshåndteringen, men jobber samtidig med nye EU-regler for bedre batterihåndtering.
Produsentansvarsselskapet Autoretur mener det ikke er et avfallsproblem, men at markedet for brukte batterier er utfordrende. Flere aktører advarer om at situasjonen kan bli kritisk hvis det ikke tas grep raskt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
7 dager siden
Et lager med rundt 1800 brannfarlige elbilbatterier står utendørs uten brannsikring i Spydeberg, Østfold, og politiet advarer om stor fare for alvorlig personskade. Bransjen mener dette er en varslet katastrofe, delvis på grunn av høye kostnader ved å ta ut og gjenvinne batteriene. Antallet vrakede elbiler øker kraftig, og det finnes allerede minst 2000 lagrede batterier rundt om i Norge. Norske Bilressurser og miljøstiftelsen Zero etterlyser raskere tiltak for å unngå miljø- og sikkerhetsrisiko. Hydrovolt, et stort gjenvinningsanlegg, har kapasitet, men får ikke nok batterier til behandling. Myndighetene jobber med nye krav og samarbeid for bedre batterihåndtering, mens politiet har siktet to bedrifter for forsøpling knyttet til batterilageret. Bransjen håper på en midlertidig panteløsning for å gjøre gjenvinning økonomisk mulig og unngå flere farlige batterilagre.
18 dager siden
Politiet har avsperret et industriområde i Spydeberg etter funn av et stort antall usikrede elbilbatterier. Mellom 1400 og 1800 batterier ligger lagret utendørs uten tilstrekkelig sikring, noe som utgjør en potensiell brannfare. Ved brann kan batteriene utvikle giftig gass og forurense drikkevannskilder. Hendelsen etterforskes, og området overvåkes kontinuerlig med droner og termisk kamera. Kommunen og nødetater vurderer tiltak for å håndtere situasjonen og minimere risikoen for miljøskade og fare for innbyggere.
3 måneder siden
Nye EU-regler for utslipp tvinger bilprodusenter til å selge flere elbiler, noe som fører til priskutt og kampanjer. Dette presser ned prisene på brukte elbiler, spesielt i Norge, hvor det er et stort tilbud av brukte elbiler. Produsentene risikerer store bøter hvis de ikke når de nye utslippsmålene, og må derfor selge elbiler med tap. Dette kan føre til at brukte elbiler fra utlandet importeres til Norge. Samtidig er det en utfordring at europeiske kunder ikke er like interessert i elbiler som i Norge, noe som skaper en vanskelig situasjon for bilindustrien.
16 dager siden
Politiet etterforsker et lager med elbilbatterier i Spydeberg etter at barn er observert lekende på området. En nabo varslet kommunen i fjor, men ble ikke hørt. Etterforskningen viser involvering av flere firmaer og at batteriene stammer fra tilbakekalte Opel Ampera-biler. Kommunen krever nå fjerning av batteriene. Leietaker Scanfreight sier de ikke var klar over bekymringsmeldingene, men lover handling. Brannsjefen beskriver situasjonen som svært alvorlig.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler den vanskelige situasjonen Støre-regjeringen står i vedrørende EUs regelverk for ren energi. Regelverket berører flere områder, som energisparing, kommunenes handlingsrom og nasjonal energipolitikk. Arbeiderpartiet ønsker en rask tilslutning, mens Senterpartiet truer med å forlate regjeringen. EU presser på for en avklaring, spesielt med tanke på potensiell handelskrig med USA. Saken har også skapt intern splid i Arbeiderpartiet og utfordrer Støres lederposisjon. Energipolitikken er en risikabel sak for regjeringen, og det er en frykt for å tape valg på dette. Regjeringen jobber også med å redusere etterslepet av EU-regler som skal inn i norsk lovverk.
3 måneder siden
Statens vegvesen tester ut elektriske anleggsmaskiner i et pilotprosjekt på riksvei 94 ved Hammerfest, med mål om å redusere utslipp. Prosjektet viser at elektriske dumpere kan fungere med tilstrekkelig lading, men entreprenører advarer om at teknologien er for dyr og ikke moden for store veiprosjekter. De peker på mangel på strømkapasitet og ladeinfrastruktur, spesielt i nord, som store utfordringer. Vegvesenet vil likevel stille økende miljøkrav til entreprenører, mens entreprenørene mener biodiesel er en bedre løsning for å nå det grønne skiftet.
22 dager siden
130 Jaguar I-Pace elbiler, som kostet rundt én million kroner da de var nye, skal vrakes på grunn av brannfarlige batterier. De fleste bilene er 2019- og 2020-modeller. Totalt er 270 biler i Norge og over 2000 globalt berørt av problemet. Noen eiere har ventet på nytt batteri, mens andre har solgt bilene tilbake til importøren. En bileier opplevde at bilen begynte å brenne og ble totalskadd. Bilopphoggeriet Bil1Din har kjøpt de 130 bilene for å demontere dem.
4 måneder siden
Batterifabrikken Morrow i Arendal, som allerede har mottatt 1,73 milliarder kroner i statlig støtte, har fått tilbud om å låne ytterligere 500 millioner kroner. Selskapet mener dette ikke er tilstrekkelig og krever 1,5 milliarder kroner fra en statlig låneordning. Regjeringen står i en vanskelig situasjon: Å gi mer penger kan oppfattes som sløsing, mens å avslå kan føre til fabrikkens kollaps. Innovasjon Norge behandler søknaden, men det er usikkerhet rundt sikkerheten for lånet. Kritikere peker på tidligere problemer i bransjen og etterlyser politisk ansvarlighet og ærlighet i håndteringen av saken.
4 måneder siden
Helse Nord har satt krav om at pasienttransport skal foregå med nullutslippsbiler, noe som møter sterk kritikk i Finnmark. Taxinæringen peker på at det er for få ladestasjoner i regionen, med avstander på opptil 150 kilometer mellom laderne. Bjørn-Eirik Mikkola, fylkesleder for taxinæringen i Finnmark, mener kravet er uforsvarlig under dagens forhold. Helse Nord ønsker å bidra til det grønne skiftet, men innrømmer at ladenettverket ikke er tilstrekkelig utbygd. Lokale politikere og aktører, inkludert ordføreren i Vadsø, oppfordrer Helse Nord til å utsette kravet til infrastrukturen er bedre. Det er foreløpig ingen konkrete planer om flere ladestasjoner i regionen.
1 måned siden
Frp-leder Sylvi Listhaug kritiserer regjeringen etter konkursen i den svenske batteriprodusenten Northvolt. Hun mener staten sløser med skattebetalernes penger på ulønnsomme næringer. Northvolt slet med stor gjeld og måtte si opp ansatte. Arendals ordfører, Robert Cornels Nordli, er ikke bekymret for Morrow Batteries, som nylig mottok et statlig lån på 1,5 milliarder kroner, og mener selskapet har en bedre tilnærming.
20 dager siden
FpU-leder Simen Velle reagerer på at en bensinstasjon i Oslo har blitt omgjort til en ladestasjon for elbiler. Han kritiserer ordfører Anne Lindboe (H) for å støtte dette, og mener det viser en bilfiendtlig holdning fra Høyre. Velle påpeker at mange Oslo-borgere er avhengige av bensinbiler og at de mister valgfrihet når bensinstasjoner forsvinner. Lindboe svarer at satsingen på ladestasjoner er viktig fordi elbil utgjør en stor andel av nybilsalget, og at det er viktig å legge til rette for de som ikke kan lade hjemme. Hun mener Frp overdriver problemet.
2 måneder siden
Energianalytikere er uenige med norske politikere og mener EUs kraftsystem ikke er dysfunksjonelt, men opplever voksesmerter på grunn av rask overgang til fornybar energi. Analytikere fremhever at markedet har klart å levere strøm der det trengs, selv under energikrisen i 2022. EU planlegger å forbedre systemet ytterligere, men nettutbygging kan ta tid. Tyskland bidrar til problemer ved å motsette seg oppdeling i prissoner, men satser samtidig på batteriproduksjon for å stabilisere nettet og redusere prissvingninger.
1 måned siden
Taxisjåfører og reiselivsnæringen i distriktene opplever store problemer på grunn av mangel på hurtigladere for elbiler. Stadlandet er spesielt hardt rammet, der de eksisterende hurtigladerne er ute av drift, noe som fører til lange kjøreturer til nærmeste ladepunkt og tapte inntekter. Dette kan også gå ut over beredskapen for pasienttransport. Elbilforeningene erkjenner at situasjonen er utfordrende, spesielt i utkantområder, til tross for en generell økning i antall ladepunkter. Kommunen skyver ansvaret over på kommersielle aktører, mens en politiker har tatt saken til samferdselsministeren. Frykten er at mangelen på lademuligheter vil ramme både lokalbefolkning og turister.
3 måneder siden
Venstre-leder Guri Melby er bekymret for Norges omdømme i EU på grunn av et stort etterslep i EØS-saker. Hun mener utenriksministeren ikke klarer å håndtere situasjonen alene og foreslår at statsministeren oppretter en egen ministerpost for EU-forhold. Melby påpeker at 624 saker fra EU venter på behandling, noe som skaper usikkerhet om Norges forpliktelser i EØS-avtalen. Hun advarer om at manglende oppfølging av EU-saker kan få store konsekvenser for norske arbeidsplasser og sikkerhet. Melby understreker at Norge må ta et større ansvar i samarbeidet med EU og ikke bare velge de sakene som passer best.
2 måneder siden
Brannvernforeningen slår alarm om brannfaren knyttet til elsparkesykler på kollektivtransport i Oslo, og påpeker at flere storbyer har innført forbud. Bekymringen skyldes at skadde elsparkesykler kan selvantenne. Oslo Sporveier har foreløpig ikke innført forbud, men vurderer situasjonen på nytt etter økningen av elsparkesykler i bybildet og ny kunnskap om brannrisiko. Passasjerer uttrykker støtte til et eventuelt forbud, begrunnet med både sikkerhet og plassmangel.