
Flere land vurderer forbud mot innfelte dørhåndtak
4 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
4 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Innfelte, elektriske dørhåndtak på moderne biler møter økende kritikk for både funksjonsproblemer og alvorlige sikkerhetsrisikoer. Flere land vurderer nå forbud etter advarsler fra bilorganisasjoner om vanskelig redning ved ulykker.
Innfelte, elektriske dørhåndtak, populære på bilmodeller fra Tesla, Jaguar, Mercedes-Benz og BMW, er designet for å redusere luftmotstand og øke rekkevidden. Norske bileiere rapporterer imidlertid om problemer med is, snø og smeltevann som fryser fast håndtakene om vinteren. NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC advarer om at disse håndtakene kan utgjøre en fare i nødsituasjoner, da redningsmannskaper kan slite med å åpne dørene raskt etter en kollisjon, spesielt hvis bilen blir strømløs.
Nils Sødal fra NAF bekrefter utfordringen, spesielt for Tesla, hvor strømløshet hindrer døråpning. Tyske trafikkmyndigheter (KBA) startet i fjor en utredning om forbud etter en bilbrann der to ungdommer omkom fordi dørene ikke lot seg åpne. Også Nederland har diskutert et forbud, og kinesiske myndigheter arbeider med et forslag som kan vedtas i september og tre i kraft fra 2027.
Et slikt forbud i Kina vil påvirke bilprodusenter globalt. Forskning fra Volkswagens Waldemar Maister indikerer at rekkeviddegevinsten fra innfelte håndtak er minimal, kun noen hundre meter, og at de gjør dørene tykkere og tyngre.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!