
Elbilkjempen BYD opplever priskrig og faller på børsen
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kinas største elbilprodusent, BYD, opplevde et nesten 30 prosent lavere overskudd i andre kvartal, til tross for en betydelig økning i eksporten. En intens priskrig i hjemmemarkedet presser marginene, noe som kan påvirke tilbud og priser for norske bilkjøpere.
Kinas ledende elbilprodusent, BYD, rapporterte et nesten 30 prosent lavere overskudd i andre kvartal sammenlignet med fjoråret, selv om eksporten økte med hele 145 prosent. Selskapet advarer mot en brutal priskrig blant kinesiske elbilprodusenter, hvor dype rabatter og intens konkurranse i hjemmemarkedet fører til tap. Ivan Li, fondsforvalter i Shanghai, bemerker at utenlandssalg gir høyere fortjenestemarginer og bidro til å forhindre et enda større tap for BYD.
I andre kvartal sendte BYD 258. 182 biler til utlandet, noe som utgjør over 22 prosent av totalen, opp fra under 10 prosent året før. Kinesiske myndigheter grep inn i mai for å advare mot overdrevne priskutt, med varsel om straff for produsenter som presser prisene for lavt.
Ratingbyrået Fitch advarer om at fravær av rabatter kan redusere etterspørselen for både bensin- og elbiler. For Norge, et viktig marked for kinesiske elbilmerker som BYD (med modeller som Atto 3, Dolphin og Tang), kan den økte eksportsatsingen og planlagte europeiske fabrikker bety et bredere tilbud og potensielt lavere priser, men også tøffere konkurranse for etablerte merker som Volkswagen, Volvo og BMW.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!