
Merkevareekspert snur: Tesla mer populær enn noensinne i Norge
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Tesla opplever økt popularitet i Norge i 2025, til tross for tidligere kritikk mot Elon Musk og merkevaren. Dette bekreftes av merkevareekspert Trond Blindheim, som selv har endret syn og nå vurderer nytt Tesla-kjøp, noe som speiler markedstrendene.
Til tross for tidligere kritikk mot toppsjef Elon Musk og en opphetet debatt rundt merkevaren i 2025, har Tesla oppnådd større popularitet i Norge. Trond Blindheim, høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania og profilert merkevareekspert, har gjort en helomvending i sitt syn på bilprodusenten. Han uttalte tidligere i år at han aldri ville kjøpe en ny Tesla, men vurderer nå at hans neste bilkjøp sannsynligvis blir en Tesla Model Y, som han forventer er bedre enn hans nåværende modell. Blindheim forklarer endringen med at folk har en stor evne til å tilgi og glemme, at eksisterende Tesla-eiere er svært fornøyde, og at Musk nå er mindre fremtredende i nyhetsbildet og har tatt avstand fra Donald Trump.
Denne endringen reflekterer en bredere trend blant bilkjøpere. Ferske tall fra Opplysningskontoret for veitrafikken (OFV) viser at Tesla har solgt 26 prosent flere biler hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor. I august dominerte Tesla Model Y det norske markedet med 2456 registrerte biler, over fire ganger så mange som Volkswagen ID.
4, og utgjorde alene 17,7 prosent av alle nye biler. Model 3 tok tredjeplassen med 552 registreringer. OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen fremhever Tesla og kinesiske bilmerker som viktige drivkrefter i elektrifiseringen av den norske bilparken, med en samlet markedsandel på over 30 prosent, noe som utfordrer tradisjonelle bilmerker.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!