
Tesla Model Y dominerer norsk bilsalg tross tidligere kritikk
2 dager siden siste oppdatering
2 artikler i saken
2 dager siden siste oppdatering
2 artikler i saken
Tesla har oppnådd betydelig økt popularitet i Norge, med Model Y som dominerende i august, selv etter tidligere kritikk mot merkevaren. Denne utviklingen utfordrer tradisjonelle bilmerker og reflekterer en bredere trend mot elektrifisering av bilparken.
Tesla har oppnådd betydelig økt popularitet i Norge, med en salgsøkning på 26 prosent hittil i år sammenlignet med fjoråret. I august dominerte Tesla Model Y det norske bilmarkedet med 2456 registrerte biler, noe som utgjorde hele 17,7 prosent av alle nyregistrerte personbiler. Dette var over fire ganger så mange som Volkswagen ID.
4, mens Model 3 sikret tredjeplassen med 552 registreringer. Den totale registreringen av nye personbiler i august økte med 25,2 prosent fra fjoråret, og elbilandelen nådde rekordhøye 97 prosent. Merkevareekspert Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania har snudd i sitt syn på Tesla, og vurderer nå Model Y som sitt neste bilkjøp.
Han forklarer dette med at eksisterende Tesla-eiere er svært fornøyde, og at Elon Musk er mindre fremtredende i nyhetsbildet. Ifølge OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen er Tesla og kinesiske bilmerker sentrale drivkrefter i elektrifiseringen av den norske bilparken, og har en samlet markedsandel på over 30 prosent, noe som utfordrer tradisjonelle bilprodusenter. Ved inngangen til september er over 30 prosent av Norges personbilpark elektrisk, med Tesla som en viktig bidragsyter til tryggere og renere biler.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!