
Teslas markedsandel halvert i Europa tross økt elbilsalg
Teslas markedsandel i Europa har falt dramatisk, selv om det totale elbilsalget i regionen fortsetter å vokse betydelig. Nedgangen kobles til både utdatert modellsortiment, økt konkurranse og misnøye med selskapets leder.
Kort oppsummert
- Teslas markedsandel i Europa falt fra 2 til 1,1 prosent i mai, mens det totale elbilsalget økte med 25 prosent.
Elbilsalget i Europa økte med 25 prosent i mai sammenlignet med samme måned i fjor, men Tesla opplevde en markant nedgang. Selskapet solgte 40,2 prosent færre biler i samme periode, noe som førte til at Teslas markedsandel i Europa falt fra 2 prosent til 1,1 prosent.
Bilbransjeorganisasjonen European Automobile Manufacturers Association (ACEA) opplyser om tallene. Nedgangen forklares med et utdatert modellsortiment, økt konkurranse fra europeiske og kinesiske bilprodusenter, samt forbrukermisnøye knyttet til Elon Musks støtte til Donald Trump.
I Norge har Tesla imidlertid hatt en annen utvikling i mai, hvor de var det mest solgte bilmerket med 18,2 prosent markedsandel, selv om de totalt sett har hatt en nedgang de første fem månedene av året.
Elon Musk
Solberg Thorsen
Donald Trump
Tesla
European Automobile Manufacturers Association (ACEA)
OFV (Opplysningsrådet for Veitrafikken)
Europa
Norge
USA
Kina