Tesla halverer markedsandel i Europa tross økt elbilsalg
Til tross for en betydelig vekst i det europeiske elbilsalget, har Tesla opplevd en markant nedgang i sin markedsandel. Dette skyldes blant annet skjerpet konkurranse, et utdatert modellsortiment og forbrukermisnøye knyttet til Elon Musks politiske engasjement.
1 måned siden siste oppdatering
3 artikler i saken
Kort oppsummert
- Teslas markedsandel i Europa falt fra 2 prosent til 1,1 prosent i mai, til tross for 25 prosent vekst i det totale elbilsalget.
Sammendrag
Elbilsalget i Europa økte med 25 prosent i mai sammenlignet med fjoråret, men Tesla opplevde en markant nedgang i salget. Selskapet solgte 40,2 prosent færre biler, noe som førte til at Teslas markedsandel i Europa falt fra 2 prosent til 1,1 prosent.
Bilbransjeorganisasjonen European Automobile Manufacturers Association (ACEA) peker på flere årsaker til nedgangen, inkludert et utdatert modellsortiment, skjerpet konkurranse fra både europeiske og kinesiske bilprodusenter, samt økende misnøye blant forbrukere knyttet til Elon Musks engasjement i Trump-administrasjonen.
I kontrast til Europa var Tesla det mest solgte bilmerket i Norge i mai, selv om de totalt sett har hatt en nedgang de første fem månedene av året.
Elon Musk
European Automobile Manufacturers' Association (ACEA)
SAIC Motor
Volkswagen
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Det europeiske miljøbyrået (EEA)
EU
Norge
Frankrike
Tyskland
Storbritannia
Artikler i saken
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!