Tesla halverer markedsandel i Europa tross økt elbilsalg
Elbilsalget i Europa opplever en betydelig vekst, men samtidig har Tesla sett sin markedsandel nesten halvert. Denne utviklingen skyldes blant annet utdatert modellsortiment, økt konkurranse og forbrukermisnøye.
1 måned siden siste oppdatering
1 min lesetid
Kort oppsummert
- Teslas markedsandel i Europa har falt fra 2 prosent til 1,1 prosent.
Sammendrag
Elbilsalget i Europa har hatt en markant økning på 25 prosent i mai sammenlignet med samme måned i fjor. Til tross for denne veksten i det totale markedet, har Tesla opplevd en betydelig nedgang i salget, med 40,2 prosent færre solgte biler i samme periode.
Dette har ført til at Teslas markedsandel i Europa har falt fra 2 prosent til 1,1 prosent. Bilbransjeorganisasjonen European Automobile Manufacturers Association (ACEA) peker på flere årsaker til nedgangen.
Blant disse er et modellsortiment som oppfattes som utdatert, skjerpet konkurranse fra både europeiske og kinesiske bilprodusenter, samt økende misnøye blant forbrukere knyttet til Elon Musks engasjement i Trump-administrasjonen.
Nøkkelentiteter
Elon Musk
Tesla
European Automobile Manufacturers Association (ACEA)
Trump-administrasjonen
Europa