Kinesiske bilmerker dobler markedsandel i Europa
Kinesiske bilprodusenter har nesten doblet sin markedsandel i Europa på bare ett år, noe som utfordrer etablerte merker. Denne veksten skjer samtidig som det europeiske bilsalget faller og handelsspenningene øker.
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Kinesiske bilprodusenter har nesten doblet sin markedsandel i Europa til 5,1 prosent i første halvår 2025.
Sammendrag
Kinesiske bilprodusenter har opplevd en betydelig vekst i Europa, og nesten doblet sin markedsandel til 5,1 prosent i første halvår 2025, ifølge Jato Dynamics. De selger nå mer enn Ford og nærmer seg Mercedes i antall solgte biler. BYD leder an med en vekst på 311 prosent, og passerte i juni merker som Suzuki, Mini og Jeep.
Samtidig sliter tradisjonelle bilgiganter som Stellantis og Tesla, som har tapt markedsandeler. Analytiker Felipe Munoz peker på høye priser og geopolitiske spenninger som årsaker til nedgangen i det europeiske bilsalget.
EU-kommisjonens leder Ursula von der Leyen har uttrykt misnøye med handelsunderskuddet mellom EU og Kina, som har doblet seg til 300 milliarder euro. I kontrast til Europa, hvor elbiler utgjør rundt 15 prosent av salget, er 93,7 prosent av nybilene i Norge elbiler, og Tesla er fortsatt det mest populære merket.
Kontekst
Felipe Munoz
Ursula von der Leyen
Øyvind Solberg Thorsen
Jato Dynamics
BYD
Stellantis
EU-kommisjonen
Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)
Europa
Kina
Norge