Tesla-salget til himmels: Tross «skam» og kritikk
Til tross for begrepet «Tesla-skam» og negativ medieoppmerksomhet, har salget av Tesla-biler i Norge skutt i været. Norske forbrukere ser ut til å prioritere økonomi og funksjonalitet fremfor moralsk kritikk, noe som utfordrer oppfatningen om forbrukeres motivasjon.

Kort oppsummert
- Tesla Model Y dominerer det norske bilmarkedet og har solgt betydelig mer enn konkurrentene i mai.
Til tross for begrepet «Tesla-skam» og negativ medieoppmerksomhet knyttet til Elon Musk, har Tesla opplevd en betydelig salgsvekst i Norge. Tesla Model Y er Norges mest solgte bil, og i mai solgte den mer enn nummer to, tre og fire på bestselgerlisten kombinert. Etter en svak start på året, hvor Tesla lå 27 prosent bak fjoråret i april, har selskapet nå tatt igjen forspranget og ligger 3 prosent foran.
Veksten er spesielt markant etter 1. april, med en dobling av volumet, og hele 267 prosent vekst i mai.
Eksperter som Atle Falch Tuverud og Karl-Fredrik Tangen peker på at forbrukere primært lar seg styre av økonomi og bilens funksjon, og at moralsk kritikk har liten innvirkning på kjøpsbeslutninger. Konkurransen fra tradisjonelle bilmerker som Volkswagen, som har hatt en sterk tilbakekomst, og kinesiske elbiler, utgjør nå Teslas største utfordring.
Elon Musk
Atle Falch Tuverud
Karl-Fredrik Tangen
Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)
Høyskolen Kristiania
Nettavisen
Volkswagen-konsernet
Norge
Sveits