Regjeringen svarer på kritikken om trafikkproblemer på E18 vest for Oslo med forslag om egne felt for tungtrafikk og samkjøring. Et tungtrafikkfelt er planlagt mellom Asker og Holmen, mens et samkjøringsfelt for elbiler med minst to personer foreslås mellom Holmen og Sandvika.
Samferdselsministeren sier tiltakene skal bedre trafikkflyten etter stengingen av Ring 1. Statens vegvesen anbefaler tiltakene, og departementet opplyser at fartsgrensen i tungtrafikkfeltet vil variere.
Forslagene skal på høring etter påske, og de nye feltene er planlagt åpnet sommeren 2025.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Regjeringen åpner flere kollektivfelt for elbiler i helgene rundt Oslo etter kritikk for lange køer. Stengningen av Ring 1 i forbindelse med byggingen av nytt regjeringskvartal har ført til økt trafikkbelastning på andre veier. For å avhjelpe situasjonen, åpnes nå flere strekninger på E6, E18 og Ring 3 for elbiler i helgene. Tillatelsen gjelder fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 23.59, og skilting forventes å være på plass innen midten av februar. Elbilister oppfordres til å være oppmerksomme på skiltingen før de benytter kollektivfeltene.
18 dager siden
For å redusere køproblemene på E18 vest for Oslo planlegger Samferdselsdepartementet å etablere et tungtrafikkfelt mellom Asker og Holmen, samt et samkjøringsfelt for elbiler mellom Holmen og Sandvika. Norges Lastebileier-Forbund støtter i utgangspunktet tiltaket, men regionsjef Kristian Bjerke mener at effekten for nyttetransporten vil reduseres dersom tungtrafikkfeltet deles med elbiler. Han viser til gode erfaringer med egne tungbilfelt på E6. Bjerke understreker at godstransport er avgjørende, og at selv korte tungtrafikkfelt vil ha en positiv effekt i rushtiden.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler på E18 i Asker og Bærum i ukedagene, til tross for omfattende køproblemer som følge av byggearbeid på Ring 1 i Oslo. Elbilforbudet, innført i mai 2024, har ifølge ministeren forbedret fremkommeligheten for busser og redusert biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Ordførerne i Asker og Bærum uttrykker skuffelse og mener tiltakene har skapt kø og økt trafikk på lokale veier, noe som går ut over trafikksikkerheten. Ministeren foreslår i stedet et tungtrafikkfelt og et samkjøringsfelt for elbiler med minst to passasjerer mellom Holmen og Sandvika som delvise løsninger. Frps samferdselspolitiske talsperson kritiserer også tiltakene og foreslår sambruksfelt som alternativ. Debatten fortsetter om hvordan køproblemene best kan løses uten å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler i ukedagene.
3 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård åpner fem kollektivfelt rundt Oslo for elbiler i helgene etter kritikk for lange køer. Stengningen av Ring 1 i Oslo sentrum har ført til økt trafikk på andre veier. Tidligere er en strekning mellom Asker og Lysaker åpnet for elbiler i helgene. De nye strekningene inkluderer deler av E6, E18 og Ring 3. Elbiler kan benytte kollektivfeltene fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 23.59, så snart skiltene er på plass, forventet innen midten av februar. Bilister må være oppmerksomme på skiltingen.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å åpne kollektivfeltet på E18 for elbiler igjen, til tross for køproblemene mellom Asker og Oslo. Elbilforbudet i kollektivfeltene ble innført 6. mai 2024 for å bedre fremkommeligheten for busser og redusere biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Nygård understreker at Asker og Bærum kommuner har hovedansvaret for å forbedre køsituasjonen gjennom lokale tiltak og tilrettelegging for kollektivtrafikk. Han åpner likevel for muligheten til elbil-samkjøring mellom Holmen og Sandvika. Asker-ordfører Lene Conradi har kjempet for å få kollektivfeltet åpnet for elbiler igjen, og det har allerede blitt åpnet for elbiler i helgene.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har avvist en full åpning av kollektivfeltene på E18 i Asker og Bærum for elbiler. Forbudet mot elbiler i disse feltene ble innført 6. mai 2024 for å bedre fremkommeligheten og hastigheten for busstrafikken, samt redusere biltrafikken til Oslo sentrum i rushtiden. Ifølge Nygård har tiltaket i hovedsak fungert som ønsket, og han bekrefter dette i et brev til Asker kommune. Beslutningen innebærer at elbilene fortsatt ikke får kjøre i kollektivfeltene på denne strekningen.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har avvist at E18 skal tilbake til tidligere trafikkmønster med full åpning av kollektivfeltet mot Oslo. Elbilforbudet i kollektivfeltene, innført 6. mai 2024, har ifølge ministeren bidratt til bedre fremkommelighet og høyere hastighet for busstrafikken, samt redusert biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Nygård understreker at bussene fortsatt har prioritet i kollektivfeltene, og at kommunene Asker og Bærum må selv arbeide for å bedre køsituasjonen og legge til rette for et bedre kollektivtilbud.
2 måneder siden
Statens vegvesen har sendt ut et forslag på høring som innebærer at elektriske personbiler i utgangspunktet ikke skal få kjøre i kollektivfelt. Samtidig foreslås det å åpne for at elektriske varebiler og lastebiler skal få tilgang. Forslaget gir lokale myndigheter mulighet til å gjøre unntak. Bakgrunnen for forslaget er at det økende antallet elbiler har ført til redusert fremkommelighet for busser. I Oslo og Trondheim har det allerede vært innført lokale forbud. Elbilforeningen støtter forslaget om å tillate elvarebiler i kollektivfelt, men forventer at samkjørende elbiler også får tilgang i byområder for å redusere antall biler på veien og bedre kapasiteten.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har besluttet å ikke åpne kollektivfeltet på E18 vest for Oslo for elbiler, til tross for omfattende køproblemer. Beslutningen har møtt sterk kritikk fra flere politikere, blant annet Høyres Trond Helleland som kaller avgjørelsen «hoderystende dum». Helleland mener at stengingen har ført til kø og belastning på det lokale veinettet, og varsler at Høyre vil åpne feltet for elbiler med passasjerer dersom de vinner valget. Asker-ordfører Lene Conradi (H) uttrykker også frustrasjon over svaret fra Nygård, og stiller spørsmål ved om myndighetene har tilstrekkelig kunnskap om situasjonen. Frps Frank Sve kritiserer regjeringen for å ikke ta ansvar for økt trafikk på lokalveier og foreslår sambruksfelt som løsning. Kollektivfeltet ble stengt for elbiler i mai i fjor og åpnet kun i helger etter protester, men er fortsatt ikke tilgjengelig for elbilpendlere på hverdager.
1 måned siden
Oslo byråd for miljø og samferdsel ønsker å erstatte dagens bompengesystem med veiprising, hvor bilister betaler per kilometer. Byråden mener dette er mer rettferdig, da dagens system lar noen slippe bompenger grunnet bosted. Regjeringen har satt prosjektet på vent, noe byråden kritiserer. En seniorforsker i SINTEF støtter forslaget, og mener det vil være et godt verktøy for trafikkstyring og personvern. Kostnadene vil variere basert på biltype, kjøretidspunkt og lengde, slik at miljøvennlige kjøretøy og de som unngår rushtiden kan komme bedre ut.
24 dager siden
Oslo vurderer å begrense bruken av Hammersborgtunnelen til kollektivtrafikk og nødetater når den gjenåpnes i 2027. Samferdselsbyråd Marit Vea (V) mener byen har klart seg fint uten biltrafikk gjennom sentrum etter at tunnelen ble stengt i 2024. Fremskrittspartiet er sterkt imot forslaget, og mener det vil ramme bilister, mens tidligere byrådsleder Raymond Johansen (Ap) støtter Venstres initiativ. Tunnelen er en del av Ring 1 og er stengt for ombygging for å sikre Regjeringskvartalet mot terror.
22 dager siden
Askers ordfører, Lene Conradi, er svært kritisk til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på grunn av køkaoset på E18 etter at kollektivfeltet ble stengt for elbiler. Hun mener situasjonen er uholdbar for innbyggerne, med lange køer og overbelastede lokalveier. Reisetiden har økt betraktelig, med eksempelvis 56 minutter for en strekning på 1,7 kilometer. Conradi mener regjeringen neglisjerer situasjonen. Fremskrittspartiet har foreslått å gjenåpne kollektivfeltet, mens Høyre lover umiddelbar gjenåpning etter valget. Samferdselsministeren har foreløpig ikke kommentert saken.
2 måneder siden
Regjeringen foreslår å forby varsling av trafikkontroller via apper og annet utstyr, med begrunnelsen at det øker risikoen for utrygge veier. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener slik varsling undergraver hensikten med kontrollene, spesielt knyttet til ruskjøring og høy fart. Lovforslaget er sendt ut på høring med mål om vedtak før sommeren. Safedrive, en norsk aktør i markedet, argumenterer for at de bidrar positivt til trafikksikkerheten ved å varsle om farer som dyr og hindringer, og at de aktivt jobber for å unngå varsling av ruskontroller. Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kritiserer forbudet og mener regjeringen burde samarbeide med Safedrive.
3 måneder siden
Regjeringen har avvist forslaget om å åpne Flytoget for pendlere, med begrunnelse i at togene har for få og trege dører, noe som kan forverre situasjonen for pendlere. Stortinget hadde bedt regjeringen om å vurdere dette som et tiltak for å øke kapasiteten i rushtiden. Rødt og MDG kritiserer regjeringens beslutning og mener Flytoget bør åpnes som en midlertidig løsning for å avlaste pendlertogene, spesielt med tanke på mangelen på tog. Regjeringen vurderer nå å øke antall Vy-avganger i rushtiden som et alternativ. Det er også pekt på at anbud og kontrakter med togselskapene kan være et hinder for å åpne Flytoget for pendlere.
3 måneder siden
Nye Veier foreslår å senke fartsgrensen på den nye E18 mellom Kragerø og Bamble fra 110 til 100 km/t. Samtidig planlegges det økt gjenbruk av eksisterende veitrase for å redusere kostnader, klimagassutslipp og arealbeslag. Dette innebærer at deler av den nye firefeltsveien vil følge dagens trasé, med en gjenbruksgrad på opptil 100 prosent i Bamble og 30 prosent i Kragerø. Naturvernforbundet er kritisk og mener prosjektet fortsatt er for omfattende, og etterlyser et alternativ med 2/3-felts vei og lavere fartsgrense. Ordføreren i Kragerø støtter gjenbruk, men peker på mangelfulle tiltak for vilt og landbruk.