Bærum-ordfører kaller E18-stenging for fiasko
Ordføreren i Bærum kritiserer sterkt stengingen av kollektivfeltet på E18 vest for Oslo. Hun mener tiltaket har ført til kaos og store kostnader for innbyggerne.
Ordføreren i Bærum kritiserer sterkt stengingen av kollektivfeltet på E18 vest for Oslo. Hun mener tiltaket har ført til kaos og store kostnader for innbyggerne.
Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) beskriver stengingen av kollektivfeltet på E18 vest for Oslo for elbiler som en fiasko etter ett år. Hun hevder tiltaket, som ble innført i forbindelse med stengingen av Ring 1 i Oslo, har skapt kø og kaos på E18 og lokalveiene i Asker og Bærum, med negative konsekvenser for innbyggere og nøkkelpersonell.
En rapport fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) støtter kritikken og viser økte forsinkelseskostnader på nesten to milliarder kroner årlig.
Samferdselsdepartementet, representert ved statssekretær Tom Kalsås (Ap), forsvarer stengingen med at den har forhindret kø i Oslo sentrum, men erkjenner negative effekter vest for Oslo og utreder tiltak som begrenset samkjøring og tungbilfelt.
Lisbeth Hammer Krog
Jon-Ivar Nygård
Tom Kalsås
Øyvind Solberg Thorsen
Høyre
Nettavisen
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Arbeiderpartiet
Statens vegvesen
E18
Oslo
Bærum
Asker
Drammen
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
Konflikten mellom India og Pakistan har eskalert betydelig etter et terrorangrep i Kashmir i april. India har svart med militære aksjoner på pakistanskkontrollert område, og Pakistan har gjengjeldt. Begge land er atommakter, og det internasjonale samfunnet, inkludert FN, USA og Kina, oppfordrer til deeskalering for å unngå storkrig. Norske politikere med bakgrunn fra regionen, Abid Raja og Himanshu Gulati, uttrykker også dyp bekymring og ber om fred. Situasjonen beskrives som svært farlig, med stengt luftrom og kansellerte flyvninger.
LO-kongressen har valgt Kine Asper Vistnes som ny leder. Kongressen vedtok å gi økonomisk støtte til Rødt, og debatterer et krav fra flere forbund om full boikott av Israel. En annen sentral sak er reformen av avtalefestet pensjon (AFP). Statsminister Jonas Gahr Støre og FrP-leder Sylvi Listhaug møttes også til debatt om næringspolitikk under kongressen. Vistnes overtar en organisasjon som ifølge analyser har en endret maktposisjon i norsk samfunnsliv.
Statsminister Jonas Gahr Støre uttaler at nordmenn må være forberedt på at krig kan ramme Norge, og peker på Russland som en farligere nabo. Han understreker at krig ikke er sannsynlig eller umiddelbart forestående, men at forberedelse er nødvendig for å sikre landets frihet. Uttalelsen kommer i forkant av at regjeringen legger frem Norges første nasjonale sikkerhetsstrategi.
USA har ifølge Wall Street Journal beordret økt etterretningsaktivitet på Grønland, tolket som et tegn på alvoret i tidligere president Trumps ønske om å kjøpe øya. Danmarks utenriksminister har innkalt USAs ambassadør og kaller påstandene urovekkende. Grønlands parlamentpresident Kim Kielsen uttrykker dyp bekymring og understreker Grønlands tilhørighet til Danmark og Norden, og søker støtte i regionen.
Etter pave Frans' bortgang har 133 kardinaler startet konklavet i Det sixtinske kapell i Vatikanet for å velge Den katolske kirkes neste overhode. Prosessen, som er strengt hemmelig og krever to tredjedels flertall, kan ta dager. Resultatet signaliseres med hvit røyk for valgt pave, og svart røyk hvis ingen er valgt. Flere kardinaler nevnes som mulige kandidater.
DNB rapporterte et overskudd på 10,8 milliarder kroner i første kvartal, med renteinntekter på 16,4 milliarder. LOs sjeføkonom Roger Bjørnstad kritiserer banken for å «sko seg» på renteoppgangen og mener konkurransen er for svak. DNB-sjef Kjerstin Braathen forklarer resultatet med høy kundeaktivitet og sterk norsk økonomi. Staten er majoritetseier i banken.
2 dager siden
En ny rapport viser negative konsekvenser av elbilforbudet i kollektivfeltet på E18 vest for Oslo. Tiltaket, som skulle bedre trafikkflyten, har ifølge rapporten ført til mer kø og økte kostnader.
29 dager siden
Askers ordfører, Lene Conradi, er svært kritisk til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på grunn av køkaoset på E18 etter at kollektivfeltet ble stengt for elbiler. Hun mener situasjonen er uholdbar for innbyggerne, med lange køer og overbelastede lokalveier. Reisetiden har økt betraktelig, med eksempelvis 56 minutter for en strekning på 1,7 kilometer. Conradi mener regjeringen neglisjerer situasjonen. Fremskrittspartiet har foreslått å gjenåpne kollektivfeltet, mens Høyre lover umiddelbar gjenåpning etter valget. Samferdselsministeren har foreløpig ikke kommentert saken.
12 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler på E18 i Asker og Bærum i ukedagene, til tross for omfattende køproblemer som følge av byggearbeid på Ring 1 i Oslo. Elbilforbudet, innført i mai 2024, har ifølge ministeren forbedret fremkommeligheten for busser og redusert biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Ordførerne i Asker og Bærum uttrykker skuffelse og mener tiltakene har skapt kø og økt trafikk på lokale veier, noe som går ut over trafikksikkerheten. Ministeren foreslår i stedet et tungtrafikkfelt og et samkjøringsfelt for elbiler med minst to passasjerer mellom Holmen og Sandvika som delvise løsninger. Frps samferdselspolitiske talsperson kritiserer også tiltakene og foreslår sambruksfelt som alternativ. Debatten fortsetter om hvordan køproblemene best kan løses uten å gjenåpne kollektivfeltet for elbiler i ukedagene.
12 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har besluttet å ikke åpne kollektivfeltet på E18 vest for Oslo for elbiler, til tross for omfattende køproblemer. Beslutningen har møtt sterk kritikk fra flere politikere, blant annet Høyres Trond Helleland som kaller avgjørelsen «hoderystende dum». Helleland mener at stengingen har ført til kø og belastning på det lokale veinettet, og varsler at Høyre vil åpne feltet for elbiler med passasjerer dersom de vinner valget. Asker-ordfører Lene Conradi (H) uttrykker også frustrasjon over svaret fra Nygård, og stiller spørsmål ved om myndighetene har tilstrekkelig kunnskap om situasjonen. Frps Frank Sve kritiserer regjeringen for å ikke ta ansvar for økt trafikk på lokalveier og foreslår sambruksfelt som løsning. Kollektivfeltet ble stengt for elbiler i mai i fjor og åpnet kun i helger etter protester, men er fortsatt ikke tilgjengelig for elbilpendlere på hverdager.
2 måneder siden
KNA (Kongelig Norsk Automobilklub) kritiserer Statens vegvesens forslag om å stenge kollektivfeltene for all personbiltrafikk, da de mener dette vil føre til mer kø og kaos. KNA argumenterer for at tidligere stenginger har forverret køproblemene, påvirket bomiljøet negativt og undergraver intensjonen med forslaget. KNA støtter at elvarebiler og ellastebiler skal få tilgang til kollektivfeltet, men ønsker at alle elbiler med passasjer skal få bruke kollektivfeltet for å bedre trafikkflyten og utnytte veikapasiteten bedre. De mener hyppige regelendringer skaper forvirring og truer tilliten mellom trafikanter og myndigheter.
3 måneder siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård åpner fem kollektivfelt rundt Oslo for elbiler i helgene etter kritikk for lange køer. Stengningen av Ring 1 i Oslo sentrum har ført til økt trafikk på andre veier. Tidligere er en strekning mellom Asker og Lysaker åpnet for elbiler i helgene. De nye strekningene inkluderer deler av E6, E18 og Ring 3. Elbiler kan benytte kollektivfeltene fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 23.59, så snart skiltene er på plass, forventet innen midten av februar. Bilister må være oppmerksomme på skiltingen.
3 måneder siden
Regjeringen åpner flere kollektivfelt for elbiler i helgene rundt Oslo etter kritikk for lange køer. Stengningen av Ring 1 i forbindelse med byggingen av nytt regjeringskvartal har ført til økt trafikkbelastning på andre veier. For å avhjelpe situasjonen, åpnes nå flere strekninger på E6, E18 og Ring 3 for elbiler i helgene. Tillatelsen gjelder fra lørdag kl. 00.00 til søndag kl. 23.59, og skilting forventes å være på plass innen midten av februar. Elbilister oppfordres til å være oppmerksomme på skiltingen før de benytter kollektivfeltene.
26 dager siden
Regjeringen svarer på kritikken om trafikkproblemer på E18 vest for Oslo med forslag om egne felt for tungtrafikk og samkjøring. Et tungtrafikkfelt er planlagt mellom Asker og Holmen, mens et samkjøringsfelt for elbiler med minst to personer foreslås mellom Holmen og Sandvika. Samferdselsministeren sier tiltakene skal bedre trafikkflyten etter stengingen av Ring 1. Statens vegvesen anbefaler tiltakene, og departementet opplyser at fartsgrensen i tungtrafikkfeltet vil variere. Forslagene skal på høring etter påske, og de nye feltene er planlagt åpnet sommeren 2025.
2 måneder siden
Nettavisen melder at 930 millioner kroner i bompengeinntekter ikke ble brukt i Oslo-området i fjor. NAF reagerer kraftig og mener det gir inntrykk av at bilistene kun er en melkeku, og foreslår å senke takstene inntil pengene brukes. Oslo kommune avviser kritikken og sier alle bompengene blir satt i arbeid, men erkjenner at utgiftene fordelte seg annerledes enn forventet. Forsinkelser i store prosjekter som Fornebubanen er en viktig årsak til at pengene ikke er brukt. MDG etterlyser mer ambisiøse planer for å bruke bompengene.
12 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård avviser å åpne kollektivfeltet på E18 for elbiler igjen, til tross for køproblemene mellom Asker og Oslo. Elbilforbudet i kollektivfeltene ble innført 6. mai 2024 for å bedre fremkommeligheten for busser og redusere biltrafikk til Oslo sentrum i rushtiden. Nygård understreker at Asker og Bærum kommuner har hovedansvaret for å forbedre køsituasjonen gjennom lokale tiltak og tilrettelegging for kollektivtrafikk. Han åpner likevel for muligheten til elbil-samkjøring mellom Holmen og Sandvika. Asker-ordfører Lene Conradi har kjempet for å få kollektivfeltet åpnet for elbiler igjen, og det har allerede blitt åpnet for elbiler i helgene.
25 dager siden
For å redusere køproblemene på E18 vest for Oslo planlegger Samferdselsdepartementet å etablere et tungtrafikkfelt mellom Asker og Holmen, samt et samkjøringsfelt for elbiler mellom Holmen og Sandvika. Norges Lastebileier-Forbund støtter i utgangspunktet tiltaket, men regionsjef Kristian Bjerke mener at effekten for nyttetransporten vil reduseres dersom tungtrafikkfeltet deles med elbiler. Han viser til gode erfaringer med egne tungbilfelt på E6. Bjerke understreker at godstransport er avgjørende, og at selv korte tungtrafikkfelt vil ha en positiv effekt i rushtiden.
26 dager siden
FpU-leder Simen Velle reagerer på at en bensinstasjon i Oslo har blitt omgjort til en ladestasjon for elbiler. Han kritiserer ordfører Anne Lindboe (H) for å støtte dette, og mener det viser en bilfiendtlig holdning fra Høyre. Velle påpeker at mange Oslo-borgere er avhengige av bensinbiler og at de mister valgfrihet når bensinstasjoner forsvinner. Lindboe svarer at satsingen på ladestasjoner er viktig fordi elbil utgjør en stor andel av nybilsalget, og at det er viktig å legge til rette for de som ikke kan lade hjemme. Hun mener Frp overdriver problemet.
2 måneder siden
Oslo kommune vurderer å innføre forbud mot fossildrevne varebiler i indre by fra 2027 eller 2028. Samferdselsbyråd Marit Kristine Vea (V) ønsker fortgang i å etablere nullutslippssoner for å redusere utslipp fra varetransport. Ingeborg Bjørnevik (Frp) kritiserer forslaget og mener det vil føre til kaos og ramme næringslivet, da elvarebiler har begrenset rekkevidde og ladeinfrastrukturen er mangelfull. Hun viser til tidligere problemer med innfasing av elektriske busser og mener en slik endring må balansere miljøhensyn med økonomisk bærekraft.
12 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har avvist en full åpning av kollektivfeltene på E18 i Asker og Bærum for elbiler. Forbudet mot elbiler i disse feltene ble innført 6. mai 2024 for å bedre fremkommeligheten og hastigheten for busstrafikken, samt redusere biltrafikken til Oslo sentrum i rushtiden. Ifølge Nygård har tiltaket i hovedsak fungert som ønsket, og han bekrefter dette i et brev til Asker kommune. Beslutningen innebærer at elbilene fortsatt ikke får kjøre i kollektivfeltene på denne strekningen.
2 måneder siden
Kristiansand har innført ni nye bomstasjoner som del av Byvekstavtalen, med mål om å redusere biltrafikken og fremme kollektivtransport. Dette betyr at bilister må betale bompenger for å kjøre til områder som Sørlandsparken. Tiltaket har utløst sterke negative reaksjoner fra innbyggerne, som frykter økte kostnader. Styrelederen i Sørlandsparken Næringsforening hadde allerede i fjor uttrykt bekymring for konsekvensene for ansatte og kunder. Ordføreren forsvarer bomstasjonene som en nødvendig finansieringskilde for samferdselsinvesteringer i regionen.