Elbilister i Oslo er svært misfornøyde med den nylige prisøkningen på gatelading, som i enkelte tilfeller har økt med 75 prosent. Medlemmer av Elbilforeningen reagerer kraftig og beskriver situasjonen som «fullstendig uhørt», spesielt fordi de må betale både for parkering og lading.
Kritikken går ut på at de som allerede har beboerparkering, nå betaler dobbelt.
Elbilforeningen har foreslått en ny prismodell basert på kilowattime-forbruk, og Bymiljøetaten opplyser at et forslag om ny prismodell er til politisk behandling.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Oslo kommune har økt prisen for gatelading av elbil med opptil 75 prosent på dagtid, mens nattprisen enten er uendret eller redusert. Elbilforeningen kritiserer prisøkningen og mener den er ufornuftig, da den rammer de som er avhengig av gatelading. Kommunen begrunner prisøkningen med at det skal være sirkulasjon på ladeplassene og at det ikke skal være billigere å lade enn å parkere. Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, mener at elbilister fortsatt har en god og rimelig pakke med rabatter på parkering og bompenger, men bruker selv elsykkel i hverdagen.
3 måneder siden
Prisen for å lade elbil på kommunale gateplasser i Oslo har økt med 75 prosent på dagtid, fra 20 til 35 kroner per time. Oslo kommune begrunner prisøkningen med at de ønsker å sikre sirkulasjon på ladeplassene og hindre at de brukes som parkeringsplasser. Elbilforeningen kritiserer økningen og mener den er ufornuftig og at politikerne ikke forstår behovet for gatelading. Beboerparkering har også blitt dyrere, men økningen er størst for fossilbiler. Kommunen forventer å hente inn 40 millioner kroner med de nye prisene.
4 måneder siden
Strømprisene i Sør-Norge har nådd ekstreme nivåer, med priser opp til 13,40 kroner per kilowattime. Dette har ført til sterk kritikk mot regjeringen og energiminister Terje Aasland, som anklages for manglende handling. Ordførere i regionen, inkludert Kristiansandsordfører Mathias Bernander, har uttrykt frustrasjon over urettferdige prisforskjeller og eksport av strøm til utlandet. Næringslivet, som ikke mottar kompensasjon, rammes hardt, spesielt kraftkrevende industri. Forslag som makspris på 50 øre og en felles prissone for hele Norge vurderes som mulige løsninger for å lette byrden på Sørlandet.
2 måneder siden
Steinar Solsvik reagerer kraftig på Ruters nylige prisøkning på månedskort, som har økt med ti prosent. Solsvik påpeker at han nå betaler over 30 000 kroner årlig for å reise kollektivt mellom Kløfta og Oslo. Han mener det er urimelig at Akershus fylkeskommune velter et inntektstap over på kollektivreisende. Solsvik kritiserer også Vy for manglende punktlighet og mener togtjenesten ikke leveres som lovet. Ruter svarer at de forstår frustrasjonen, men at prisjusteringen er nødvendig for å finansiere kollektivtilbudet, og at billettinntektene kun dekker under halvparten av driftskostnadene.
20 dager siden
FpU-leder Simen Velle reagerer på at en bensinstasjon i Oslo har blitt omgjort til en ladestasjon for elbiler. Han kritiserer ordfører Anne Lindboe (H) for å støtte dette, og mener det viser en bilfiendtlig holdning fra Høyre. Velle påpeker at mange Oslo-borgere er avhengige av bensinbiler og at de mister valgfrihet når bensinstasjoner forsvinner. Lindboe svarer at satsingen på ladestasjoner er viktig fordi elbil utgjør en stor andel av nybilsalget, og at det er viktig å legge til rette for de som ikke kan lade hjemme. Hun mener Frp overdriver problemet.
2 måneder siden
Bompengeselskapet Finter AS er under kraftig kritikk for sine høye gebyrer og mangelfulle skilting, noe som har ført til et stort antall klager fra frustrerte forbrukere. Kunder har opplevd at gebyrene for «lagring og oppslag» overstiger selve bom- eller parkeringsavgiften, noe som har ført til beskyldninger om å bli flådd. Forbrukerrådet anser Finters praksis som urimelig og anbefaler forbrukere å bestride kravene. Daglig leder i Østre Toten Skilag forteller at også de mottar klager på Finters system, men er bundet av investeringer i systemet. Finter selv forsvarer gebyrene og mener de er nødvendige for å sikre en rettferdig byrdefordeling mellom de som betaler og de som ikke betaler.
4 måneder siden
Strømprisen i Sør-Norge når rekordhøye nivåer, med en topp på over 13 kroner per kilowattime torsdag, noe som skaper stor frustrasjon blant innbyggere og politikere. Knut Wesmajervi fra Skien beskriver situasjonen som "for jævlig" og har tatt grep som å slå av varmtvannstanken på hytta for å redusere kostnadene. Ordføreren i Kristiansand, Mathias Bernander, uttrykker bekymring for små bedrifter som kan slite med å overleve vinteren på grunn av de høye prisene. Samtidig påpeker kritikere som Jonas Kosberg at prisene er urettferdige og foreslår makspris som en løsning. Ulik prisfordeling mellom landsdeler og avhengigheten av europeisk energimarked skaper ytterligere debatt.
2 måneder siden
Togpendlere i Akershus reagerer sterkt på Ruters prisøkning på månedskort, som har økt med ti prosent. En pendler må nå betale 2510 kroner for å reise mellom Kløfta og Oslo, og uttrykker frustrasjon over at kollektivbrukere må dekke inn fylkeskommunens inntektstap på 250 millioner kroner. Akershus fylkeskommune skylder på regjeringen for det økonomiske underskuddet. Pendleren frykter at prisøkningen vil føre til økt bilbruk og kritiserer samtidig kvaliteten på togtilbudet. Ruter beklager situasjonen, men påpeker at billettinntektene kun dekker en del av de totale driftskostnadene.
4 måneder siden
Bompengene i Norge øker, og elbiler opplever en betydelig prisøkning. E6 gjennom Gudbrandsdalen er den dyreste veistrekningen, mens elbilpriser i bommer har mer enn doblet seg på enkelte strekninger. Selv med Autopass-avtale, er elbilprisene høyere enn tidligere. Stortinget har vedtatt 11 nye bomprosjekter, men Finnmark og deler av Troms er bomfrie. For eksempel har prisen for en elbil fra Sandvika til Otta økt fra 240 til 420 kroner. Det er fortsatt noen hundrelapper å spare for elbiler sammenlignet med bensinbiler.
4 måneder siden
Sørlandsbadet opplever kraftige strømprissjokk, med kostnader opp mot 25.000 kroner per dag. Daglig leder Børge Sundnes er fortvilet og krever prisutjevning, og mener at staten må dele gevinsten fra strømkablene med forbrukere og bedrifter. Badelandet har redusert strømforbruket betydelig siden 2015, men sliter likevel med de høye prisene. Sundnes kritiserer manglende politisk handlekraft og foreslår å stenge strømkablene eller forhandle bedre avtaler. Arbeiderpartiet har foreslått å ikke fornye to strømkabler til Danmark, mens energiministeren beskriver de høye prisene som «helt jævlige».
4 måneder siden
Strømprisene i Sørvest-Norge når rekordhøye 13,39 kroner per kilowattime før strømstøtte, noe som skaper fortvilelse i næringslivet. Norsk Gartnerforbund reagerer på de uforutsigbare prisene og oppfordrer medlemmene til å redusere strømforbruket i de dyreste timene. Samtidig er det store prisforskjeller mellom landsdelene, med betydelig lavere priser i Nord-Norge, noe som oppleves som urettferdig. Bryggerier i Sørvest-Norge merker også de høye strømprisene, som fører til økte kostnader og en negativ konkurransesituasjon. Næringslivet krever at myndighetene griper inn for å sikre bedre forutsigbarhet.
4 måneder siden
Norske bedrifter slår alarm over de skyhøye strømprisene, som er de høyeste på 15 år. Spesielt i Sør-Norge har strømprisen nådd en makspris på 13,17 øre, mens Nord-Norge har en snittpris på 0,12 øre. Dette rammer bedrifter hardt, da de ikke får strømstøtte slik privatpersoner gjør. Slaktere og blomsterbutikker opplever en mangedobling av strømkostnadene. Den store geografiske forskjellen i pris oppleves som urettferdig. Energiministeren har uttalt at situasjonen er «forferdelig». Strømanalytikere forventer imidlertid lavere priser utover vinteren, med en snittpris på rundt 75 øre.
5 dager siden
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har besluttet å ikke åpne kollektivfeltet på E18 vest for Oslo for elbiler, til tross for omfattende køproblemer. Beslutningen har møtt sterk kritikk fra flere politikere, blant annet Høyres Trond Helleland som kaller avgjørelsen «hoderystende dum». Helleland mener at stengingen har ført til kø og belastning på det lokale veinettet, og varsler at Høyre vil åpne feltet for elbiler med passasjerer dersom de vinner valget. Asker-ordfører Lene Conradi (H) uttrykker også frustrasjon over svaret fra Nygård, og stiller spørsmål ved om myndighetene har tilstrekkelig kunnskap om situasjonen. Frps Frank Sve kritiserer regjeringen for å ikke ta ansvar for økt trafikk på lokalveier og foreslår sambruksfelt som løsning. Kollektivfeltet ble stengt for elbiler i mai i fjor og åpnet kun i helger etter protester, men er fortsatt ikke tilgjengelig for elbilpendlere på hverdager.
4 måneder siden
Frp-leder Sylvi Listhaug reagerer kraftig på de høye strømprisene, som torsdag kan nå 13 kroner per kilowattime i Sørvest-Norge. Hun legger skylden på regjeringen og mener staten tjener store summer på folks bekostning, med et anslått overskudd på 23 milliarder kroner i 2024. Listhaug foreslår en makspris på 50 øre per kilowattime, men Frps forslag blir stadig nedstemt i Stortinget. Rødts Sofie Marhaug deler frustrasjonen og peker på Norges tilknytning til europeiske markeder som årsak til krisen. Hun etterlyser strukturelle grep for å beskytte husholdninger og næringsliv mot de økonomiske belastningene.
4 måneder siden
Senterpartiets Gro-Anita Mykjåland og Aleksander Øren Heen reagerer kraftig på rekordhøye strømpriser i Sør-Norge, som nådde 13,39 kroner per kilowattime. De mener prisene er uakseptable og krever strakstiltak fra regjeringen, inkludert lovendringer for å selge mer kraft på lange kontrakter og redusere eksportkapasiteten. Partiet ønsker også å skrote strømkabler til Danmark og reforhandle avtaler med Storbritannia for å redusere prissmitte fra Europa. Arbeiderpartiet signaliserer støtte til å ikke fornye kablene til Danmark, men Senterpartiet mener det trengs mer omfattende systemendringer for å sikre stabile strømpriser.