Oslo kommune reduserer bruken av nettbrett for de yngste elevene, og prioriterer tradisjonelle læremidler som bøker og blyant. Skolebyråden fjerner kravet om at alle elever i 1.
og 2. klasse skal ha eget nettbrett, begrunnet med at det har vært for mye bruk av nettbrett og at fysisk aktivitet bidrar til bedre læring.
IKT Norge advarer mot å miste fordelene med teknologi, mens kunnskapsministeren støtter tiltaket, men vil ikke innføre nasjonale føringer. Det er enighet om at digitale ferdigheter er viktig, men at lesing fungerer best med trykte bøker.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Oslo byråd innfører en forventning om skjermfrie spisepauser i barnehage og skole, med henvisning til råd fra Skjermbrukutvalget og Helsedirektoratet om at skjermbruk kan forstyrre sosiale settinger og påvirke matvaner. Skolebyråden understreker viktigheten av balanse mellom digitale og trykte læremidler for å fremme elevenes lese- og skriveferdigheter. Tiltaket kommer i tillegg til tidligere innført mobilforbud og avvikling av en-til-en nettbrettordning i de laveste klassetrinnene. Enkelte rektorer mener imidlertid at skjermbruk kan være nyttig for å skape ro i klasserommet og at forslaget undergraver tilliten til pedagogisk personell.
26 dager siden
Arbeiderpartiet varsler endringer i skolen for å prioritere lek og redusere digitalt press for de yngste elevene. Kunnskapsministeren mener tidligere skolepolitikk har overdrevet digitaliseringen på bekostning av lek og sosial utvikling. Tiltak inkluderer å fjerne kartleggingsprøver i første klasse, redusere kravene til digitale ferdigheter, innføre heldagsskole for de yngste, og lovfeste retten til fysiske skolebøker. Målet er å bedre tilpasse skolen til barnas behov og redusere stress for småbarnsfamilier ved å integrere idrett og kultur i skoledagen.
2 dager siden
Osloskolen innfører restriksjoner på internettilgang for de yngste elevene. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun støtter tiltaket men ønsker strengere regler for eldre elever.
1 måned siden
Oslo vurderer å legge ned flere skoler på grunn av synkende elevtall i barneskolealderen. Utdanningsetaten anbefaler å avvikle eksisterende skoler, endre skoletyper og stoppe planlagte byggeprosjekter for å tilpasse skolestrukturen og spare penger. Rødt er bekymret for at dette er kortsiktig og vil ramme skolemiljøene, mens Frp vil sikre et best mulig skoletilbud. Forslagene skal på høring før endelig vedtak i bystyret i desember.
2 måneder siden
Artikkelen argumenterer mot forbud som løsning på skjermbruk blant barn og unge, og fremhever viktigheten av å lære elevene å bruke skjermen som et verktøy. Forfatteren understreker at skjermbruk i klasserommet gir tilgang til kunnskap og kreativitet, men også utfordringer som distraksjon og avhengighet. Det foreslås at skolen og hjemmet bør samarbeide om å modellere gode vaner og undervise i digital dømmekraft, fremfor å innføre rigide restriksjoner. Artikkelen konkluderer med at digital kompetanse er nødvendig i fremtidens samfunn, og at skjermtid bør sees som en del av en større helhet.
25 dager siden
NRKs økonomikommentator Cecilie Langum Becker angrer på at hun ga sine to eldste barn smarttelefon i 2. klasse, og fremhever viktigheten av lek uten skjerm for sin yngste datter. Sammen med andre foreldre engasjerer hun seg i å utsette smarttelefonbruken blant barn. Bevegelsen «smarttelefonfribarndom» har som mål at ingen barn på barneskolen skal ha smarttelefon innen 2030. Helsedirektoratet utarbeider råd om skjermbruk for barn og unge, mens Frankrike har innført forbud mot mobilbruk i skolen for elever under 15 år.
3 måneder siden
En rekke lærere og fagfolk melder om en nedgang i skriveferdighetene blant ungdom. Elever gjør barneskolefeil, sliter med grunnleggende grammatikk og blander norske og engelske ord. Mange mener at overgangen til en mer digital og muntlig verden, samt økt bruk av KI-verktøy, bidrar til problemet. Aviser merker også at jobbsøkere skriver dårligere, noe som kan påvirke troverdigheten. Det etterlyses mer regulering av KI-bruk i undervisningen og økt fokus på tradisjonell lese- og skriveopplæring. Nasjonale prøver i skriving ble fjernet i 2016, og det finnes ingen måling av utviklingen i rettskriving.
1 måned siden
Oslo kommune foreslår å legge ned skolene Trosterud, Maridalen, Sørkedalen, Nordpolen og Møllergata, samt stoppe fem byggeprosjekter ved Hoff, Frysja, Verdenparken, Holtet og Mortensrud. Tiltakene begrunnes med økonomiske utfordringer og forventet nedgang i elevtallet, som vil gi en overkapasitet på 28.000 plasser i 2031. Kommunen varsler også større endringer ved 19 andre skoler. Forslagene skal nå på høring før et endelig vedtak fattes i bystyret i desember. Utdanningsetaten har fått i oppdrag å tilpasse skolestrukturen til dagens og fremtidige elevtall.
1 måned siden
Oslo kommune varsler nedleggelse av fem skoler grunnet synkende elevtall. Utdanningsetaten har lagt frem en ny skolebehovsplan som viser at elevtallet i Oslos grunnskoler vil synke med nesten 3000 frem mot 2028. De foreslåtte nedleggelsene omfatter Trosterud, Maridalen, Sørkedalen, Nordpolen og Møllergata skoler, begrunnet med ledig kapasitet og lave elevtall. Direktøren i Osloskolen, Marte Gerhardsen, uttrykker forståelse for at forslaget kan skape usikkerhet blant elever og ansatte. Planen skal ut på høring med frist i mai 2025, og endelig behandling er ventet i desember 2025.
3 dager siden
En nyhetsartikkel utforsker hvorfor unges leseevne faller. Forskere peker på sosiale medier og skjermbruk som mulige årsaker.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler foreldres muligheter for å kontrollere barnas mobilbruk, særlig i skolesammenheng, ved hjelp av verktøy som Google Family Link og Apples Familiedeling. Disse verktøyene tilbyr funksjoner for å begrense skjermtid, overvåke appbruk og filtrere innhold. En undersøkelse viser at norske foreldre er opptatt av nettvett og tar ansvar ved å snakke med barna om sikkerhet på nett. Mange skoler har innført mobilforbud, i tråd med Utdanningsdirektoratets anbefalinger om å regulere mobilbruk for å forbedre læringsmiljøet. Oslo har innført et kommunalt mobilforbud i barne- og ungdomsskolene.
3 måneder siden
Oslo kommune har bedt Apple om å trekke en reklamefilm som viser bruk av iPad i norske klasserom. Utdanningsdirektør Marte Gerhardsen forklarer at filmen oppfattes som reklame, og at det er problematisk at skolen er med på den. Kommunen vil nå se på hvordan de vurderer henvendelser fra kommersielle aktører for å unngå å bidra til produktreklame i fremtiden. Skolebyråd Julie Remen Midtgarden støtter avgjørelsen om å trekke filmen. Kommunen understreker at de var tydelige på at filmen ikke skulle brukes som reklame for iPad.
1 måned siden
Utdanningsetaten i Oslo har foreslått å legge ned fem skoler – Trosterud, Maridalen, Sørkedalen, Nordpolen og Møllergata – på grunn av synkende elevtall og en vanskelig kommuneøkonomi. I tillegg foreslås det å stoppe flere planlagte skoleutbygginger. Antallet barn i Oslos grunnskoler forventes å synke med nesten 3.000 frem til 2028, noe som står i kontrast til tidligere år med sterk vekst. Forslaget ventes å møte protester, med høringsfrist satt til 14. mai. Et endelig forslag vil bli sendt til byrådet i juni, med mål om å vedta nedleggelsene samtidig med behandlingen av 2026-budsjettet i desember.
3 måneder siden
Artikkelen argumenterer for at norske foreldre trenger tydelige nasjonale råd om barn og skjermbruk, inspirert av Sveriges tiltak. Det påpekes at dagens vage anbefalinger fra norske myndigheter ikke er tilstrekkelige, og at overdreven skjermbruk fører til stillesitting, søvnmangel, dårligere psykisk helse og lavere skolemotivasjon. Det etterlyses en normendring der grenser for skjermbruk er standarden, og det foreslås konkrete råd som å vente med smarttelefon til ungdomsskolen og sosiale medier til videregående. Artikkelen understreker behovet for at myndighetene tar et tydelig standpunkt og formidler rådene aktivt.
1 måned siden
Saltvern skole i Bodø har innført et totalt mobilforbud, etter anbefaling fra Utdanningsdirektoratet og ønske fra foreldrene. Rektor rapporterer om økt trygghet blant elevene og en mer avslappet atmosfære i skolen. Elever forteller at de er blitt mer sosiale. Lærerne er positive til forbudet, da de mener det bidrar til mindre uro og økt trygghet blant elevene. Foreldreutvalget for grunnopplæringa understreker viktigheten av at slike tiltak diskuteres lokalt, og at man jobber med holdninger i tillegg til restriksjoner.