En lærer beskriver utfordringene med mobilbruk i videregående skole, til tross for klare regler. Elevene ignorerer forbudet og bruker mobiler og laptoper til underholdning i timene.
Læreren føler seg maktesløs og opplever at elevenes konsentrasjon og læringsevne svekkes. Læreren etterlyser en fullstendig mobilfri skole, da dagens retningslinjer ikke fungerer.
Læreren mener at elevene trenger hjelp til å fungere uten digitale enheter, og at dagens situasjon skaper en avstand mellom idealer og virkeligheten i klasserommet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En kronikk på NRK Ytring beskriver hvordan mange lærere opplever en krise i klasserommet, med elever som er mer opptatt av mobiltelefoner og sosiale medier enn undervisningen. Lærere vegrer seg for å gripe inn, og forfatteren av denne artikkelen mener at dette er et problem. Han argumenterer for at ansvaret for læring er delt, og at lærere må ta ansvar for å skape et godt arbeidsmiljø. Det foreslås å fjerne slagordet «ansvar for egen læring» og innføre et tydeligere regelverk med læreren som kontrollør. Artikkelen tar også til orde for å differensiere skoletilbudet og tilby alternativer til den tradisjonelle undervisningen for å engasjere elever som lett faller inn i skjerm-apati.
3 måneder siden
Artikkelen diskuterer hvordan mobiltelefoner og sosiale medier har utviklet seg til dopaminfabrikker som påvirker unges konsentrasjon, leseferdigheter og evne til å være uenige. Forfatteren argumenterer for at manglende regulering av skjermbruk fører til dårligere skoleresultater og økt radikalisering. Han opplever selv at mobilen har gjort ham dårligere til å konsentrere seg og koble av. Artikkelen understreker at det er naivt å tro at enkeltpersoner kan stå imot presset fra store teknologiselskaper, og at regulering er nødvendig for å beskytte barn og unge.
3 måneder siden
Etter at en svensk skole innførte mobilforbud, oppdaget de at elevene hadde problemer med å lese analoge klokker. Elevene var bekymret for å komme for sent til timene fordi de ikke forsto de analoge klokkene i korridorene. Skolen måtte derfor sette opp digitale klokker som et supplement. En lignende situasjon oppsto ved en norsk skole, der de også oppdaget at elevene manglet kunnskap om analoge klokker etter innføring av mobilforbud. Rektoren ved den norske skolen mener dette viser at mobilforbud i skolen kan bidra til at elevene lærer seg å lese analoge klokker, men synes det er trist at ungdom ikke lærer dette hjemme.
3 måneder siden
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) oppfordrer videregående skoler til å stramme inn på mobilbruk, i likhet med anbefalingene som allerede gjelder for grunnskolen. Bakgrunnen er bekymring for økende fravær blant elever, hvor en betydelig andel har vært borte fra skolen etter negative opplevelser i sosiale medier. Ministeren mener at mobiler bør oppbevares i mobilhotell i skoletiden, og ikke være tilgjengelig i elevenes lommer eller sekker. Tall fra Utdanningsdirektoratet viser en dobling i fraværet i videregående skoler sammenlignet med før pandemien, noe som understreker behovet for tiltak.
2 måneder siden
En elev ved Ullern videregående skole uttrykker frustrasjon over medienes negative fremstilling av skolen. Eleven mener at skolen ofte blir fremstilt som en overfladisk arena for mobbing og ekskludering, og at dette bildet er feilaktig. Det understrekes at selv om det finnes et prestasjonsmiljø, betyr ikke det at alle dømmer hverandre basert på ytre faktorer. Eleven oppfordrer mediene til å forstå ungdom bedre og unngå å forsterke stereotypiske oppfatninger om vestkantskoler. Måten skolen fremstilles på skaper avstand og vanskeliggjør en åpen dialog om utfordringer.
1 måned siden
Artikkelen omhandler Saltvern skoles innføring av totalforbud mot mobiltelefoner, et initiativ fra FAU. Målet er å skape et tryggere og mer oppmerksomt skolemiljø, hvor elevene ikke distraheres av mobiler eller frykter å bli filmet. Skribenten argumenterer for at selv om dette kan møte motstand fra foreldre som ønsker konstant kontakt med barna sine, er det en nødvendig kamp for å fremme sosial interaksjon og redusere skjermbruk. Artikkelen oppfordrer andre FAU-er til å vurdere lignende tiltak for å bedre elevenes hverdag, og utfordrer dem til å ta debatten om mobilbruk i skolen.
3 måneder siden
En rekke lærere og fagfolk melder om en nedgang i skriveferdighetene blant ungdom. Elever gjør barneskolefeil, sliter med grunnleggende grammatikk og blander norske og engelske ord. Mange mener at overgangen til en mer digital og muntlig verden, samt økt bruk av KI-verktøy, bidrar til problemet. Aviser merker også at jobbsøkere skriver dårligere, noe som kan påvirke troverdigheten. Det etterlyses mer regulering av KI-bruk i undervisningen og økt fokus på tradisjonell lese- og skriveopplæring. Nasjonale prøver i skriving ble fjernet i 2016, og det finnes ingen måling av utviklingen i rettskriving.
2 måneder siden
Oslo byråd innfører en forventning om skjermfrie spisepauser i barnehage og skole, med henvisning til råd fra Skjermbrukutvalget og Helsedirektoratet om at skjermbruk kan forstyrre sosiale settinger og påvirke matvaner. Skolebyråden understreker viktigheten av balanse mellom digitale og trykte læremidler for å fremme elevenes lese- og skriveferdigheter. Tiltaket kommer i tillegg til tidligere innført mobilforbud og avvikling av en-til-en nettbrettordning i de laveste klassetrinnene. Enkelte rektorer mener imidlertid at skjermbruk kan være nyttig for å skape ro i klasserommet og at forslaget undergraver tilliten til pedagogisk personell.
3 måneder siden
En ny undersøkelse viser at mange unge opplever negativitet på sosiale medier, spesielt jenter i videregående skole. Over halvparten har følt seg utelatt eller ekskludert, og mange gruer seg til å gå på skolen. Dette fører til konsentrasjonsvansker og manglende motivasjon. Kunnskapsministeren jobber med å innføre en 15-årsgrense for sosiale medier for å beskytte unge. Undersøkelsen viser også at gutter oftere begår ulovlige handlinger i russetiden, mens jenter oftere bekymrer seg for økonomien. Både gutter og jenter opplever drikkepress og angrer på hvor mye de har drukket.
2 måneder siden
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun er bekymret over økende mobbetall i skolen. Hun mener dagens mobbeparagraf har ført til ubalanse og byråkrati, og frykter at lærere vegrer seg for å kalle mobbing for mobbing. Nordtun fremhever mobilforbud i skolen som et viktig tiltak for å redusere mobbing og øke trivsel. Hun understreker at det er viktig å slå ned på grov ordbruk og trusler på nett, og at foreldre må ta mer ansvar. Statsråden mener også at sosiale medier-selskaper må følge loven. Hun understreker at det er viktig å ikke gi opp kampen mot mobbing, og at målet er å redusere mobbingen i skolen så mye som mulig.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg den økende mobbingen blant unge, spesielt på nett og sosiale medier. Den viser til en elevundersøkelse som bekrefter at mobbing øker, og at skolens tiltak ofte ikke hjelper. Det understrekes at mobbing ikke bare skjer på skolen, men også digitalt, hvor anonymitet og mangel på pauser forverrer situasjonen. Forfatteren påpeker at mange normaliserer nettmobbing, men at dette er uakseptabelt og må tas på alvor. Peder Angel-saken trekkes frem som et tragisk eksempel på hvor alvorlig mobbing kan være. Artikkelen oppfordrer alle til å ta ansvar og stå imot mobbing, både på nett og i virkeligheten.
2 måneder siden
Artikkelen argumenterer mot forbud som løsning på skjermbruk blant barn og unge, og fremhever viktigheten av å lære elevene å bruke skjermen som et verktøy. Forfatteren understreker at skjermbruk i klasserommet gir tilgang til kunnskap og kreativitet, men også utfordringer som distraksjon og avhengighet. Det foreslås at skolen og hjemmet bør samarbeide om å modellere gode vaner og undervise i digital dømmekraft, fremfor å innføre rigide restriksjoner. Artikkelen konkluderer med at digital kompetanse er nødvendig i fremtidens samfunn, og at skjermtid bør sees som en del av en større helhet.
2 måneder siden
Frederik II skole sliter med omfattende forsøpling som har ført til stengte fellesarealer, noe som skaper frustrasjon blant elever og ansatte. Problemet beskrives som mangel på folkeskikk, der enkelte elever ikke rydder opp etter seg og forventer at andre skal gjøre det. Skolen iverksetter tiltak som ansvarliggjøring av enkeltelever gjennom ukentlige ryddeaksjoner og endringer i fellesområdene, inkludert fjerning av kunstgress og etablering av aktivitetsområder. Rektor understreker viktigheten av å involvere både elever og ansatte i prosessen for å skape et bedre miljø og langsiktige løsninger.
4 måneder siden
Espen Nakstad, tidligere assisterende direktør i Helsedirektoratet, uttrykker bekymring for unges økende skjermbruk i en podkast med Erik Follestad. Han mener dagens unge mangler evnen til å kjede seg, noe han ser som en negativ utvikling. Nakstad understreker viktigheten av menneskelig interaksjon for barns utvikling og mener at læring gjennom relasjoner ikke kan sammenlignes med skjermtid. Han støtter begrenset skjermbruk for barn og oppfordrer foreldre til å engasjere barna i aktiviteter. Nakstad deler også en personlig erfaring der han tok med datteren på dekkskift, og mener det var mer givende enn skjermbruk.
3 måneder siden
Artikkelen argumenterer for at norske foreldre trenger tydelige nasjonale råd om barn og skjermbruk, inspirert av Sveriges tiltak. Det påpekes at dagens vage anbefalinger fra norske myndigheter ikke er tilstrekkelige, og at overdreven skjermbruk fører til stillesitting, søvnmangel, dårligere psykisk helse og lavere skolemotivasjon. Det etterlyses en normendring der grenser for skjermbruk er standarden, og det foreslås konkrete råd som å vente med smarttelefon til ungdomsskolen og sosiale medier til videregående. Artikkelen understreker behovet for at myndighetene tar et tydelig standpunkt og formidler rådene aktivt.