Artikkelen omhandler Saltvern skoles innføring av totalforbud mot mobiltelefoner, et initiativ fra FAU. Målet er å skape et tryggere og mer oppmerksomt skolemiljø, hvor elevene ikke distraheres av mobiler eller frykter å bli filmet.
Skribenten argumenterer for at selv om dette kan møte motstand fra foreldre som ønsker konstant kontakt med barna sine, er det en nødvendig kamp for å fremme sosial interaksjon og redusere skjermbruk.
Artikkelen oppfordrer andre FAU-er til å vurdere lignende tiltak for å bedre elevenes hverdag, og utfordrer dem til å ta debatten om mobilbruk i skolen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En kronikk på NRK Ytring beskriver hvordan mange lærere opplever en krise i klasserommet, med elever som er mer opptatt av mobiltelefoner og sosiale medier enn undervisningen. Lærere vegrer seg for å gripe inn, og forfatteren av denne artikkelen mener at dette er et problem. Han argumenterer for at ansvaret for læring er delt, og at lærere må ta ansvar for å skape et godt arbeidsmiljø. Det foreslås å fjerne slagordet «ansvar for egen læring» og innføre et tydeligere regelverk med læreren som kontrollør. Artikkelen tar også til orde for å differensiere skoletilbudet og tilby alternativer til den tradisjonelle undervisningen for å engasjere elever som lett faller inn i skjerm-apati.
2 måneder siden
Artikkelen diskuterer behovet for bedre sikkerhet i norske skoler etter skoleskytingen i Sverige og tidligere voldsepisoder i Norge. Det argumenteres for at skoler må iverksette tiltak for å hindre uvedkommende adgang, som for eksempel bedre oppsyn og innpasseringsrutiner. Forslag omfatter også kameraovervåking i fellesområder og strengere håndheving av forbud mot våpen. Artikkelen understreker viktigheten av foreldres og læreres engasjement for å sikre en trygg skolehverdag for elevene.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler foreldres muligheter for å kontrollere barnas mobilbruk, særlig i skolesammenheng, ved hjelp av verktøy som Google Family Link og Apples Familiedeling. Disse verktøyene tilbyr funksjoner for å begrense skjermtid, overvåke appbruk og filtrere innhold. En undersøkelse viser at norske foreldre er opptatt av nettvett og tar ansvar ved å snakke med barna om sikkerhet på nett. Mange skoler har innført mobilforbud, i tråd med Utdanningsdirektoratets anbefalinger om å regulere mobilbruk for å forbedre læringsmiljøet. Oslo har innført et kommunalt mobilforbud i barne- og ungdomsskolene.
2 måneder siden
Artikkelen argumenterer mot forbud som løsning på skjermbruk blant barn og unge, og fremhever viktigheten av å lære elevene å bruke skjermen som et verktøy. Forfatteren understreker at skjermbruk i klasserommet gir tilgang til kunnskap og kreativitet, men også utfordringer som distraksjon og avhengighet. Det foreslås at skolen og hjemmet bør samarbeide om å modellere gode vaner og undervise i digital dømmekraft, fremfor å innføre rigide restriksjoner. Artikkelen konkluderer med at digital kompetanse er nødvendig i fremtidens samfunn, og at skjermtid bør sees som en del av en større helhet.
3 måneder siden
Artikkelen diskuterer hvordan mobiltelefoner og sosiale medier har utviklet seg til dopaminfabrikker som påvirker unges konsentrasjon, leseferdigheter og evne til å være uenige. Forfatteren argumenterer for at manglende regulering av skjermbruk fører til dårligere skoleresultater og økt radikalisering. Han opplever selv at mobilen har gjort ham dårligere til å konsentrere seg og koble av. Artikkelen understreker at det er naivt å tro at enkeltpersoner kan stå imot presset fra store teknologiselskaper, og at regulering er nødvendig for å beskytte barn og unge.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler den økende grupperingen og uniformeringen i skolen, som fører til utestenging og press blant elevene. Forfatteren understreker at kommersielle interesser forsterker denne utviklingen, og at det truer den norske fellesskolen. Det argumenteres for et forbud mot ekskluderende gruppeuniformering for å skape et tryggere skolemiljø. Regjeringen er innstilt på å bekjempe kommersielle krefter og fremme fellesskapet, da samfunnet er i ferd med å bli for individfokusert.
3 måneder siden
Artikkelen argumenterer for at norske foreldre trenger tydelige nasjonale råd om barn og skjermbruk, inspirert av Sveriges tiltak. Det påpekes at dagens vage anbefalinger fra norske myndigheter ikke er tilstrekkelige, og at overdreven skjermbruk fører til stillesitting, søvnmangel, dårligere psykisk helse og lavere skolemotivasjon. Det etterlyses en normendring der grenser for skjermbruk er standarden, og det foreslås konkrete råd som å vente med smarttelefon til ungdomsskolen og sosiale medier til videregående. Artikkelen understreker behovet for at myndighetene tar et tydelig standpunkt og formidler rådene aktivt.
2 måneder siden
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun er bekymret over økende mobbetall i skolen. Hun mener dagens mobbeparagraf har ført til ubalanse og byråkrati, og frykter at lærere vegrer seg for å kalle mobbing for mobbing. Nordtun fremhever mobilforbud i skolen som et viktig tiltak for å redusere mobbing og øke trivsel. Hun understreker at det er viktig å slå ned på grov ordbruk og trusler på nett, og at foreldre må ta mer ansvar. Statsråden mener også at sosiale medier-selskaper må følge loven. Hun understreker at det er viktig å ikke gi opp kampen mot mobbing, og at målet er å redusere mobbingen i skolen så mye som mulig.
15 dager siden
Artikkelforfatteren uttrykker bekymring for den økende bruken av smarttelefoner blant barn i stadig yngre alderstrinn, og hvordan dette påvirker deres utvikling og sosiale ferdigheter. Hun fremhever presset foreldre føler for å gi barna tilgang til sosiale medier og avanserte spill, og frykter konsekvensene for barns lek og selvbilde. Hun oppfordrer foreldre til å diskutere mobilbruk tidlig, helst før skolestart, og vurderer om en "dumtelefon" kan være et bedre alternativ for å skjerme barna fra skadelig innhold og overdreven skjermtid.
17 dager siden
Foreldre ved åtte barneskoler har vedtatt at de ønsker en smarttelefonfri barndom for sine barn, og initiativet sprer seg til rundt 90 andre skoler. Målet er å heve aldersgrensen for smarttelefon til 13 år og sosiale medier til 15/16 år. Initiativtakerne ønsker å verne om frileken og felles aktiviteter uten skjerm. Medietilsynets tall viser at de fleste barn i barneskolealder allerede har smarttelefon og tilgang til sosiale medier, til tross for aldersgrenser. En forsker mener at det ikke er selve telefonen som er skadelig, men avhengighetsskapende mekanismer. Regjeringen har varslet nasjonale retningslinjer for skjermbruk.
3 måneder siden
Artikkelforfatteren argumenterer mot et forbud mot sosiale medier for unge under 16 år, slik AUF har foreslått. Forfatteren mener at et forbud ikke løser problemene knyttet til sosiale medier, og at det er viktigere å tilrettelegge for sunn bruk. Istedenfor å forby, bør man regulere teknologiselskapene og deres praksis, som datainnsamling og algoritmer. Forfatteren understreker behovet for internasjonalt samarbeid og tydelige retningslinjer, samt opplæring og veiledning for barn og unge om hvordan de skal bruke sosiale medier på en trygg og ansvarlig måte. Det er viktig å styrke individets rettigheter og ruste dem til å takle utfordringene, fremfor å innføre forbud som kan virke urettferdig.
2 måneder siden
Oslo byråd innfører en forventning om skjermfrie spisepauser i barnehage og skole, med henvisning til råd fra Skjermbrukutvalget og Helsedirektoratet om at skjermbruk kan forstyrre sosiale settinger og påvirke matvaner. Skolebyråden understreker viktigheten av balanse mellom digitale og trykte læremidler for å fremme elevenes lese- og skriveferdigheter. Tiltaket kommer i tillegg til tidligere innført mobilforbud og avvikling av en-til-en nettbrettordning i de laveste klassetrinnene. Enkelte rektorer mener imidlertid at skjermbruk kan være nyttig for å skape ro i klasserommet og at forslaget undergraver tilliten til pedagogisk personell.
1 måned siden
Saltvern skole i Bodø har innført et totalt mobilforbud, etter anbefaling fra Utdanningsdirektoratet og ønske fra foreldrene. Rektor rapporterer om økt trygghet blant elevene og en mer avslappet atmosfære i skolen. Elever forteller at de er blitt mer sosiale. Lærerne er positive til forbudet, da de mener det bidrar til mindre uro og økt trygghet blant elevene. Foreldreutvalget for grunnopplæringa understreker viktigheten av at slike tiltak diskuteres lokalt, og at man jobber med holdninger i tillegg til restriksjoner.
2 dager siden
En artikkel belyser utfordringer foreldre møter med barns bruk av sosiale medier. Den peker på farene og foreldrenes rolle i å beskytte barna.
3 måneder siden
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) oppfordrer videregående skoler til å stramme inn på mobilbruk, i likhet med anbefalingene som allerede gjelder for grunnskolen. Bakgrunnen er bekymring for økende fravær blant elever, hvor en betydelig andel har vært borte fra skolen etter negative opplevelser i sosiale medier. Ministeren mener at mobiler bør oppbevares i mobilhotell i skoletiden, og ikke være tilgjengelig i elevenes lommer eller sekker. Tall fra Utdanningsdirektoratet viser en dobling i fraværet i videregående skoler sammenlignet med før pandemien, noe som understreker behovet for tiltak.