TV 2 hjelper deg har undersøkt innholdet i posekakao og funnet at det inneholder lite kakao, men mye sukker, tilsetningsstoffer og billige erstatninger. Ernæringsbiolog Marit Kolby forklarer at dette er for å redusere kostnader og øke profitten.
Forbrukere føler seg lurt av den lave kakaoandelen. Produsentene Coop, Toro og Freia forsvarer innholdet med at det gir et rimeligere alternativ, god smak og lang holdbarhet.
Testen viser at hjemmelaget kakao er et godt alternativ.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Nidar har redusert størrelsen på sine Favoritter-poser fra 300 til 200 gram, mens prisene nesten er uendret. Dette kritiseres av kunder og eksperter som mener det er et forsøk på å skjule prisøkninger. Dagligvareekspert Tor Wallin Andreassen kaller det uredelig. Både Europris og Coop begrunner prisøkningen med økte råvarepriser, spesielt kakao, men understreker at de ikke tjener mer på produktet. Orkla, som eier Nidar, bekrefter økte kakaopriser, men vil ikke kommentere prisene ut til butikkene. Forbrukere kan finne identiske sjokoladebiter billigere i smågodthylla.
1 måned siden
TV 2 hjelper deg har sammenlignet sjokoladepriser på Tax Free Norway med Normal, og finner at Tax Free ofte er dyrere, selv uten moms. Store pakker kan være spesielt ugunstige. Normal er billigere på mange varer, men Tax Free utmerker seg med kampanjer på norsk sjokolade som Freia. Travel Retail Norge kritiserer undersøkelsen og mener den er feil utført, men TV 2 står fast på sine funn etter å ha verifisert at varene er tilgjengelige hos Normal.
15 dager siden
TV 2 hjelper deg har undersøkt pølsepriser før påske og funnet at lavpriskjeder ikke nødvendigvis er billigst. Meny tilbyr bedre priser på enkelte pølser. Joker har rabatt, men er ikke alltid billigst. Kiloprisen er viktig å sjekke, og større pakninger med brus og Kvikk Lunsj kan lønne seg. Det er viktig å sammenligne priser og kilopriser for å unngå å bli lurt av lokketilbud.
19 dager siden
TV 2 hjelper deg har undersøkt tilgjengeligheten av billig påskegodteri i lavprisbutikker. Mange butikker, spesielt Extra og Kiwi, er utsolgt for populære varer som marsipanegg etter å ha satt ned prisene. Kunder har reagert med frustrasjon, og butikkansatte forteller om vanskelige situasjoner. Rema 1000 har fortsatt god beholdning, men til noe høyere priser. Kjedene lover å fylle på med annet godteri, men det er usikkert om det kommer mer påskegodt, da leverandørene melder om at de ikke har mer på lager.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler prissjokk i sjokolademarkedet, der utenlandsk sjokolade, spesielt hos Normal, er billigere enn norsk sjokolade som Freia. Dette skyldes høye marginer hos lavpriskjedene, til tross for påstander om økte kakaopriser. Konkurransetilsynet har avdekket marginer på opptil 50 prosent. Nordmenn foretrekker fortsatt norsk sjokolade, men Normal selger likevel utenlandske alternativer. Artikkelen viser også hvordan man kan finne tilbud på norsk sjokolade.
4 dager siden
Visste du at billig-potetgullet i butikken kan lages av din favorittprodusent? En artikkel avslører at Maarud produserer egne merkevarer for Rema 1000 og Coop.
1 dag siden
En undersøkelse avslører store prisforskjeller på Coops egne merkevarer. Dette står i kontrast til Coops løfte om like lave priser i alle sine butikker.
2 måneder siden
Dagligvarekjedene selger sjokolade med forvirrende priser, der mindre sjokolader kan koste mer per kilo enn større forpakninger. Dette får eksperter til å reagere, som mener det kan være bevisst forvirring eller dårlig planlegging fra kjedenes side. Coop Prix utmerker seg med et eksempel der en melkerull er nesten tre ganger så dyr per kilo som en liten sjokoladeplate. Meny begrunner de høye prisene med økte råvarepriser, men tilbyr samtidig billigere smågodt som et alternativ. Extra forklarer at slike prisvariasjoner kan oppstå i forbindelse med kampanjer, mens Rema 1000 ikke ønsker å kommentere saken.
1 måned siden
Freia har lansert en mindre melkesjokoladeplate som koster mer per kilo enn den større varianten, noe som er et eksempel på krympflasjon. Forbrukerrådet anbefaler forbrukere å sjekke enhetsprisen. Butikkene begrunner prisøkningen med økte råvarepriser, mens Freia forklarer formen med gjenbruk av eksisterende formsett. Også Nidar har redusert størrelsen på sine produkter, noe som har ført til kritikk.
3 måneder siden
Non Stop-posene har blitt redusert fra 180 til 150 gram, mens prisen i stor grad er den samme. En forbruker reagerer på dette, og mener det er en snikinnføring av prisøkning. Mondelez, som produserer Non Stop, forklarer at de har måttet krympe posene på grunn av økte kostnader, spesielt på kakao. Kakaoprisene har steget kraftig det siste halvannet året, og er nå på det høyeste nivået på ti år. Kiwi bekrefter endringen og sier de forsøker å holde prisene så lave som mulig. Mondelez sier de ikke vil gå på akkord med kvaliteten ved å bytte ut råvarer.
2 måneder siden
Forbrukerrådet anklager Nidar (Orkla) for å lure kundene ved å redusere størrelsen på Nidar Favoritter-posene fra 300 til 200 gram, samtidig som kiloprisen øker. Dette kalles krympflasjon. Olav Kasland fra Forbrukerrådet mener Nidar burde vært åpne om økte kostnader istedenfor å villede forbrukerne. Orkla på sin side viser til økte kakaopriser og et nytt design på posene, men ønsker ikke å kommentere prisendringen ytterligere. Forbrukerrådet råder folk til å sjekke kiloprisen.
1 måned siden
En prissammenligning utført av TV 2 hjelper deg avslører store prisforskjeller mellom lavpriskjeden Extra og supermarkedet Coop Mega. Under Coop Megas kronemarked er mange varer betydelig billigere enn hos Extra, i enkelte tilfeller opptil 35 prosent. Eksperten «Gjerrigknarken» anbefaler forbrukere å følge med på tilbudsaviser fra ulike kjeder for å finne de beste prisene. Coop påpeker at Extra skal være billigst på den totale handlekurven, mens Coop Mega konkurrerer med andre supermarkeder.
18 dager siden
Smågodtpriskrigen er i gang, med flere butikker som Europris og Bunnpris som tilbyr rekordlave priser på smågodt. Kakaoprisene har steget kraftig, noe som har gjort sjokolade dyrere generelt. Artikkelen anbefaler å fokusere på sjokoladebiter i smågodtet for å maksimere verdien av tilbudet, som i Bunnpris varer ut påskeuken. Ved å benytte seg av disse tilbudene, kan forbrukerne potensielt bidra til å redusere den generelle prisstigningen på matvarer.
1 måned siden
Artikkelen omhandler hvordan økende matvarepriser, inkludert en økning i sjokoladepriser, påvirker norske husholdninger. Prisene på basisvarer har steget betydelig, noe som rammer bredt og gjør det vanskeligere for folk med lav inntekt å spise sunt. Dagligvarekjedenes lønnsomhet og manglende konkurranse bidrar til høye priser. Myndighetene og næringslivet må samarbeide for å finne løsninger som kan redusere matvareprisene og lette den økonomiske byrden for forbrukerne. Tiltak som å redusere importvern eller fjerne moms på basisvarer nevnes som mulige løsninger.
7 dager siden
Det svenske sjokolademerket Marabou reduserer størrelsen på flere av sine produkter som følge av kraftig økning i kakaoprisene og andre produksjonskostnader. Kakaoen har blitt over tre ganger så dyr de siste årene, noe som gjør at forbrukerne nå får mindre sjokolade for pengene. Eksempler på reduksjoner inkluderer Marabou 200 gram som krymper til 160 gram, Daim Dragé fra 225 til 150 gram, og Aladdin og Paradis-eskene fra 500 til 410 gram. Endringene trer i kraft rundt uke 20. Også Freia, som eies av samme konsern, har tidligere i år lansert mindre sjokoladeplater, og det har vært prisulikheter mellom store og små sjokoladeplater i norske butikker. Prisendringene reflekterer utfordringer i markedet knyttet til råvarekostnader og konkurranse.