Smågodtpriskrigen er i gang, med flere butikker som Europris og Bunnpris som tilbyr rekordlave priser på smågodt. Kakaoprisene har steget kraftig, noe som har gjort sjokolade dyrere generelt.
Artikkelen anbefaler å fokusere på sjokoladebiter i smågodtet for å maksimere verdien av tilbudet, som i Bunnpris varer ut påskeuken.
Ved å benytte seg av disse tilbudene, kan forbrukerne potensielt bidra til å redusere den generelle prisstigningen på matvarer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Prisene på sjokolade har steget kraftig, og det er store forskjeller i pris mellom sjokolade i pose og smågodt. Enkelte sjokoladetyper kan koste mer enn det dobbelte per kilo sammenlignet med smågodt. Smågodt er ofte betydelig billigere, spesielt på helgetilbud, og butikkene bruker det som en lokkevare. Selv om smågodtprisene også har økt, er det fortsatt mulig å spare penger ved å velge smågodt fremfor ferdigpakket sjokolade. Coop-kjedene har faste fredagstilbud på smågodt til 10 kroner per hekto, og flere andre butikker har også jevnlige tilbud.
21 dager siden
Artikkelen omhandler en priskrig på påskegodteri, der prisene reduseres fra time til time. "Gjerrigknarken" anbefaler å kjøpe favorittgodteriet tidlig før det blir utsolgt. Prisene på Non Stop og M har rast ned hos Kiwi og Extra, mens Rema 1000 kan komme etter. Prisene på enkelte typer påskemarsipan er nesten halvert, men kan falle ytterligere. Smågodt er også satt ned i pris. Kjedene lover at de har kjøpt inn godt med varer, men Kiwi åpner for maksbegrensning. Lavpriskjedene fremhever også sine frukt- og grøntkampanjer i forbindelse med påsken.
23 dager siden
Flere dagligvarekjeder har startet en priskrig på smågodt før påske, men eksperter råder forbrukerne til å være oppmerksomme på at tilbudene varierer. De mest oversiktlige tilbudene finner man hos Bunnpris, Europris, Obs og Coop Mega, som tilbyr smågodt for 9,90 kroner per hekto. Joker har en lavere pris, men krever medlemskap og bruk av kupong i appen. Rema 1000 tilbyr en fyllekopp-løsning, men her er det vanskelig å beregne kiloprisen. Coop Prix og Matkroken har tilbud kun på fredager. Forbrukerne bør være oppmerksomme på vilkårene for å unngå å betale mer enn forventet.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en priskrig på sjokolade, der prisene varierer betydelig mellom ulike butikkjeder. Coop tilbyr store Freia-plater til redusert pris for medlemmer, mens ikke-medlemmer betaler nesten dobbelt så mye. Småsjokolade er billigst hos lavpriskjedene, mens Coop Prix har en betydelig høyere pris. Europris og Gigaboks utmerker seg med gode tilbud på store sjokoladeplater. Kiwi tilbyr ikke kvantumsrabatt for å unngå at folk kjøper mer enn de trenger. Dagligvarekjedene kommenterer prisene og tilbudene.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler kraftige prisøkninger på sjokolade og smågodt hos lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000. Prisene på Freia sjokoladeplater, smågodt og Twist har nådd rekordhøye nivåer. En Freia sjokoladeplate har økt fra rundt 46 kroner til 56,90 kroner, mens smågodt har økt fra 15,90 til 16,90 kroner per hekto. Twist-posen har også blitt mindre, men koster nå nesten 100 kroner. Eksperter mener kjedene kan sette opp prisene for å skape en «sjokkeffekt» ved fremtidige tilbudskampanjer. Kjedene selv begrunner prisøkningene med økte råvarepriser, spesielt kakaoprisen.
2 måneder siden
Artikkelen tar for seg de høye prisene på påskesjokolade tidlig i butikkene, og årsakene bak denne strategien. En professor ved BI forklarer at kjedene forsøker å etablere en «mental pris» hos forbrukerne, for å øke betalingsvilligheten. Prisene er nå opptil åtte ganger høyere enn i fjor, men forventes å synke nærmere påske. Norgesgruppen argumenterer med økte råvarepriser på kakao som en påvirkende faktor, mens bloggeren «Gjerrigknarken» er skeptisk til en omfattende priskrig.
20 dager siden
Prisene på påskegodt varierer kraftig mellom butikkene, selv innenfor samme konsern. En pristest viser at Kiwi er betydelig billigere enn Rema 1000 på flere populære påskevarer. Eksperter anbefaler forbrukere å være prisbevisste, sjekke kilopriser og sammenligne tilbud. Mange lar seg rive med av påskestemningen og glemmer priser, men oppmerksomhet kan spare penger. Det lønner seg å følge med på tilbudene for å gjøre et godt kjøp.
21 dager siden
Priskrigen på påskegodteri har startet, og i år inkluderer den også frukt. Butikkene forventer stor etterspørsel etter populære varer som marsipan og sjokolade, og prisene har allerede falt betydelig. For å sikre at flere kunder får tilgang til tilbudene, kan butikkene innføre kjøpsbegrensninger. Samtidig opplever man lave fruktpriser, noe som oppfordrer til sunnere valg i påsken. Coop understreker at prisfallet er et resultat av konkurranse og ikke en priskrig, og at det er et grep for å gjøre sunnere alternativer mer tilgjengelige.
21 dager siden
Priskrigen før påske har ført til store prisforskjeller på godteri. Kiwi og Extra utmerker seg med svært lave priser på Non Stop, mens Coop Mega er billigst på smågodt. Rema 1000 er dyrere på Non Stop, men selger mindre poser. Prisene varierer betydelig mellom kjedene, så det lønner seg å sjekke prisene før du handler inn til påsken.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler oppmerksomhet rundt høye sjokoladepriser før påske, med eksempler på feilprising av Freia påskeegg hos Extra og dyrere sekspakning Kvikk Lunsj hos Rema 1000. Coop beklager feilprisingen av påskeeggene og forklarer at økte råvarepriser på kakao er årsaken til generelt høyere sjokoladepriser. Rema 1000 forklarer at prisen på sekspakningen Kvikk Lunsj var høyere enn å kjøpe enkeltvis på grunn av kampanjepriser på enkeltpakninger, men har justert prisen. Extra hadde en lignende situasjon med Kvikk Lunsj, men har også rettet opp prisen.
1 måned siden
Dagligvarekjedene har startet priskrig før påsken, med store prisforskjeller på populære varer. Rema 1000 leder an med tilbud på Kvikklunsj, Freia sjokolade og potetgull, mens Kiwi satser på frukt og grønt med rabatter. Ekspert Odd Gisholt råder forbrukere til å sammenligne priser. Rema 1000 har kampanjen «Fyll påskekurven» og har satt ned prisene på over 40 varer, inkludert lammelår og grillpølser.
18 dager siden
Flere butikker melder om tomme hyller for påskegodteri etter en intens priskrig. Kiwi og Coop beklager situasjonen, men understreker at de ønsker å tilby kundene billige varer. Rema 1000 valgte å ikke delta i årets priskrig på godteri, med henvisning til folkehelse og miljøhensyn. Selv om enkelte påskevarer er utsolgt, forsikrer butikkene at de fortsatt har et godt utvalg av andre typer godteri. Kommunikasjonsdirektør i Coop, Harald Kristiansen, opplyser at det ikke produseres mer påskegodt hos leverandørene når det er tomt.
14 dager siden
I påsken lokker butikkene med tilbud på typiske påskevarer som sjokolade, appelsiner og pølser, ofte med tap. Kunder opplever likevel at den totale summen i kassen blir høy. En økonomiprofessor forklarer at butikkene tjener på at kundene kommer inn i butikken og handler andre varer. Matprisene har steget betydelig mer enn lønningene det siste året, noe kundene merker godt. Kiwi melder om rekordhandel i påsken, spesielt på frukt og grønt. Næringsministeren har varslet tiltak etter påske for å styrke konkurransen i dagligvarebransjen, som domineres av tre store kjeder.
4 dager siden
Prisen på den populære tursjokoladen Kvikk Lunsj har skutt i været etter påske. Dette skaper reaksjoner blant kunder og reiser spørsmål om dagligvarekjedenes prisstrategier.
1 måned siden
Artikkelen omhandler de høye prisene på påskegodteri tidlig i butikkene. Forbrukerjurist Thomas Iversen forklarer at butikkene etablerer høye priser for å kunne tilby større salg nærmere påske. Prisene har allerede begynt å bevege seg nedover. De fleste påskevarene er i butikk fra uke åtte, mens ferskvarer som lam kommer senere. Butikkene understreker at mye av påskegodteriet er varer som selges hele året, men får større plass i butikkene frem mot påske.