En dansk matvarekjede har lansert en ny type kjøttdeig bestående av 50% oksekjøtt og 50% kyllingkjøtt, med mål om å redusere CO2-avtrykket. Produktet er tilgjengelig i flere butikker i Danmark.
Den nye deigen møter skepsis fra kokk Jan Henrik Syversen, som mener det er et økonomisk grep og ikke et kvalitetsprodukt. Norske dagligvarekjeder har foreløpig ingen planer om å lansere lignende produkter, men fokuserer på andre klimasmarte alternativer.
Norske kjøttprodusenter fremhever også at norsk kjøtt har lavere utslipp enn internasjonalt gjennomsnitt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 dager siden
Matinfluenser Kristoffer Gregersen reagerte da han oppdaget noe hos Meny. Han stusset da han skulle handle karbonadedeig.
5 dager siden
Dagligvareaktører i Norge melder om knapphet på norsk storfekjøtt, noe som fører til økt bruk av importerte råvarer for å unngå tomme hyller. Norgesgruppen og Coop opplyser at de i hovedsak ønsker å selge norsk kjøtt, men benytter import når det norske markedet ikke dekker etterspørselen. Nortura, som regulerer kjøttmarkedet, bekrefter at det importeres rundt 9000 tonn storfekjøtt årlig, tilsvarende ni prosent av markedet. Tilførslene av storfe har vært som forventet, men det er noe lavere innmeldinger av ku etter mars, noe som skaper knapphet. Leverandører som Nordfjord Kjøtt opplever også underdekning, men importerer ikke råvarer. Nortura forventer at situasjonen vil bedre seg, men varsler en nedgang i tilførslene i 2025. For å sikre norsk kjøtt anbefales produkter fra Gilde og Prior, som alltid garanterer norsk råvare.
1 dag siden
Norgesgruppen selger importert tysk kjøttdeig til nesten samme pris som norsk. Selskapet forklarer at importen er nødvendig grunnet mangel på fersk norsk råvare.
3 måneder siden
En TikTok-video har vist store prisforskjeller mellom fersk og fryst kjøttdeig, der den fryste varianten er betydelig billigere og har inntil ett års holdbarhet. Dette har fått forbrukere til å reagere, spesielt med tanke på at fersk kjøttdeig kun har et par ukers holdbarhet. Mattilsynet påpeker at langvarig frysing av fet kjøttdeig kan påvirke smaken, men understreker at produsentene tar hensyn til dette ved fastsettelse av holdbarhetsdato. Holdbart, som selger fryst kjøttdeig, forsikrer at de kun selger varer av god kvalitet og at rask nedkjøling og hurtig frysing bidrar til lang holdbarhet. De jobber nå med å oppdatere etikettene for å tydeliggjøre at Fatland Ølen AS er produsenten av kjøttdeigen.
2 måneder siden
Lerøy planlegger å bruke rester fra kyllingproduksjon i fiskefôret for å gjøre oppdrettslaksen mer bærekraftig. Produksjonen starter til våren og skal redusere klimagassutslippene fra fôret betraktelig. Selskapet anslår en potensiell reduksjon på 600.000 tonn CO₂ for hele bransjen innen 2030. Miljøstiftelsen Bellona støtter initiativet, mens Lerøy understreker at råvarene er nøye testet og sikrer god fiskehelse og produktkvalitet. Tidligere har bekymringer for forbrukeraksept hindret bruken av kyllingmel, men nå ser selskapet et stort potensial i sirkulærøkonomi.
4 måneder siden
Dagligvarekjeder som Rema 1000 har senket prisene på julevarer til rekordlave nivåer, med pepperkakedeig til 2,70 kroner som et eksempel. Dette har skapt debatt om hvordan prispress påvirker matens verdi og matsvinn. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender mener slike priser gir et skjevt bilde av matens verdi og bidrar til økt matsvinn. Samtidig forklarer markedsføringsekspert Trond Blindheim at lave priser er en strategi for å tiltrekke kunder til butikkene. Regjeringen har sendt en ny matsvinnlov ut på høring, som blant annet vil pålegge matbransjen å donere overskuddsmat og redusere datovarer. Rema 1000 hevder de allerede jobber aktivt med å redusere matsvinn.
3 måneder siden
En prissammenligning viser at Spar og Eurospar har et svært godt tilbud på meierismør denne uken, med en pris på 39,90 kroner per halvkilo. Dette er betydelig lavere enn hos lavpriskjedene som Rema 1000 og Meny, hvor prisen ligger på henholdsvis 57,00 og 62,90 kroner. I tillegg til smør, er det også gode tilbud på karbonader, kjøttboller, Findus-produkter, kyllingfilet og avokado/mango. Forbrukerbloggen Gjerrigknarken anbefaler å fryse ned smør ved kjøp av større mengder. Det oppfordres til å være oppmerksom på at tilbudene kan variere mellom butikkene.
2 måneder siden
Tine har introdusert en ny mellommelk med 2 prosent fett, noe som har utløst debatt. Produktet, beriket med D-vitamin, posisjonerer seg mellom lettmelk og helmelk. Tine argumenterer for at den fyller et markedsmessig tomrom som svar på endrede forbrukerpreferanser. En ernæringsfysiolog ser positivt på initiativet, særlig for de som ønsker et lavere fettinntak sammenlignet med helmelk. Meningene er delte blant forbrukerne, mens en kommentator antyder at lanseringen er drevet av et behov for innovasjon i meierisektoren.
2 måneder siden
Tine har lansert «Norvegia proteinrik», en ost markedsført med fokus på proteininnhold. Til tross for navnet, inneholder den like mye protein som vanlig Norvegia lettost. Forbrukerrådet og ernæringsfysiologer kritiserer markedsføringen for å være misvisende, da forbrukere kan tro osten er et mer proteinrikt alternativ. Den faktiske nyheten er en lengre lagringstid som gir osten en smidigere konsistens og mer smak. Likevel koster «proteinosten» mer enn andre lettoster med samme proteininnhold. Synnøve Finden har også en lignende strategi med sin «proteinost».
4 måneder siden
Priskrigen i dagligvarebransjen har ført til at tynnribbe nå selges billigere enn hundemat. Lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000 selger ribbe for 44,90 kr per kilo, noe som er under innkjøpspris. Dette er positivt for de med dårlig råd, men kan føre til overforbruk og matsvinn. Enkelte mener at hyppige tilbud er et problem og at jevne priser ville vært bedre. Dagligvarekjedene selv bekrefter at de selger ribbe med tap for å lokke kunder. De oppfordrer likevel kundene til å ikke handle mer enn de trenger.
3 måneder siden
I Danmark har Rema 1000 og Netto startet en priskrig på havregryn, hvor de selger 1000 gram for fem danske kroner. Netto selger finvalsede havregryn uten begrensning, mens Rema 1000 har en grense på seks pakker per kunde. Dette skjer etter en tidligere priskrig på smør. Samtidig har norske dagligvarekjeder som Kiwi og Extra varslet priskutt på sunnere varer som fisk, kylling og grønnsaker.
1 måned siden
EU har godkjent bruk av UV-behandlet pulver fra melormer i flere matvarer fra februar 2025. Dette har skapt reaksjoner blant forbrukere, hvor mange er skeptiske til å spise insekter. Pulveret kan brukes i brød, kaker og pasta, og kan utgjøre inntil fire prosent av matvaren. Melormer er rike på proteiner, fett og fiber, og kan bidra til en mer bærekraftig matproduksjon. Mattilsynet understreker at matvarer som inneholder melorm-pulver må merkes tydelig, spesielt med tanke på allergikere. En vegetarentusiast ser positivt på utviklingen, men er usikker på om hun kommer til å ta det i bruk selv.
2 måneder siden
Dagligvarekjedene konkurrerer om de beste prisene på kjøttdeig, kaffe, pizza og sjokolade. Spar tilbyr laveste pris på kjøttdeig ved kjøp av to pakker, mens Kiwi har et billigere alternativ med fryst kjøttdeig. Coop Prix har et godt tilbud på Grandiosa på torsdager. Kiwi og Rema 1000 tilbyr kvalitetskaffe til reduserte priser. Smågodt er billigst hos Matkroken og Coop Prix på fredager. Coca-Cola varierer i pris, hvor Extra er dyrest.
2 måneder siden
Kebab og gyros utfordrer taco som helgefavoritt, spesielt med den svenske aktøren Super Mønsj som opplever stor etterspørsel i Norge. Meny rapporterer om utsolgte hyller kort tid etter lansering. Kebab og gyros appellerer bredt fordi man kan sette sammen retten selv, på samme måte som taco. Coop lanserer også en ny serie med kebab- og gyros-produkter, inspirert av den svenske trenden, men med norsk kjøtt. Flere aktører har lansert kebabprodukter og bidrar til å drive trenden.
24 dager siden
MDG ønsker å innføre merking av europeiske varer i norske butikker, etter modell fra Canada og Danmark, for å gjøre det lettere for forbrukerne å velge europeisk. FrP støtter forslaget delvis, men advarer mot økt byråkrati. Dagligvarekjedene påpeker at de allerede følger gjeldende regler for opprinnelsesmerking. En økonomiprofessor mener tiltaket er lite gjennomtenkt og vil ha liten effekt. Merkeordningen er ment å omfatte flere bransjer, inkludert dagligvare, kleskjeder, parfymerier og elektronikk.