Visste du at billig-potetgullet i butikken kan lages av din favorittprodusent? En artikkel avslører at Maarud produserer egne merkevarer for Rema 1000 og Coop.
Artikkelen handler om at Maarud, en kjent potetgullprodusent, også lager billig-potetgull for dagligvarekjedene Rema 1000 (Prima) og Coop (Xtra). Innholdet av fett, salt og sukkerarter er identisk i Maarud Classic salt og billigvariantene. Selv om Maarud hevder det er forskjeller i råvare og produksjonslinjer, viste en blind smakstest utført av Nettavisen at mange foretrakk billigvariantene eller mente de smakte likt.
Prisforskjellen er imidlertid stor. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen mener utviklingen er skummel for merkevarer og gir forbrukere et skinn av valgmuligheter.
Forbrukerrådet ser det som en mulig prispresser, men oppfordrer forbrukere til å sjekke pakken nøye. Tangen mener reguleringer er nødvendig.
Maria Heimisdottir Brennodden
Karl Fredrik Tangen
Olav Kasland
Rockefeller
Maarud
Rema 1000
Coop
Nettavisen
Forbrukerrådet
Disenå
Sør-Odal
USA
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En fersk meningsmåling viser at et klart flertall av norske forbrukere ønsker faste lave priser i dagligvarebutikkene, fremfor hyppige tilbud. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer dagligvarekjedenes komplekse rabattordninger, og mener de skaper forvirring og usikkerhet for kundene. Han hevder at kjedene bruker disse ordningene for å vanskeliggjøre prissammenligning, og at det er behov for reguleringer. Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop avviser kritikken og hevder at de har både faste lave priser og gode tilbud. Coop mener de har god innsikt i kundenes preferanser, og at kundene setter pris på rabatter og tilbud.
21 dager siden
Bloggeren «Gjerrigknarken» oppdaget at Coops lavprismerke Xtra-potetgull var dyrere enn merkevaren Maarud, stikk i strid med Coops profilering. Coop forklarte avviket med intens priskonkurranse på Maarud-produkter, men «Gjerrigknarken» mente Coop burde ha bedre systemer for å unngå slike situasjoner. Etter henvendelse fra pressen ble prisene justert, og Xtra er nå det billigste alternativet. Coop kommenterte at «Gjerrigknarken» var en «våken fyr» som fulgte med.
1 dag siden
En undersøkelse avslører store prisforskjeller på Coops egne merkevarer. Dette står i kontrast til Coops løfte om like lave priser i alle sine butikker.
3 måneder siden
En artikkel i DinSide undersøker hvorfor Big One frossenpizza er billigere i Sverige enn i Norge. Dagligvareinfluenser Anders Nordstad hevder at prisforskjellen ikke skyldes landbrukspolitikk, men markedets betalingsvilje og merkevarestyrke. Han mener lavere kjøpekraft og svakere merkevare i Sverige fører til lavere pris. Økonom Odd Gisholt tror derimot at prisforskjellen skyldes store innkjøp og lavere avgifter i Sverige, og mener importvernet gjør norske landbruksprodukter for dyre. Orkla Foods Norge opplyser at det er kjedene, og ikke leverandørene, som bestemmer prisene.
3 måneder siden
En gjennomgang av dagligvarekjedenes tilbud viser store prisforskjeller på en rekke varer. Kjøttdeig er et eksempel der Rema 1000s tilbud ikke er konkurransedyktig, mens Prix og Matkroken tilbyr en betydelig lavere pris. Det advares mot å stole blindt på kundeavisenes tilbud, da det ikke alltid er de beste prisene. Bunnpris, Spar og Joker fremheves som butikker med gode tilbud på grønnsaker. Toalettpapir er en annen vare med store prisforskjeller, der Kiwi er billigst og Coop Mega dyrest. Forbrukere anbefales å sammenligne priser og handle i flere butikker for å spare penger.
1 måned siden
Forbrukerrådet advarer om at dagligvarekjeders økende bruk av egne merkevarer (EMV) i frysedisken kan føre til dårligere konkurranse og færre valgmuligheter for kundene. En sjekk av Nettavisen viser at Rema 1000 har en EMV-andel på over 90% for fryste grønnsaker. Forbrukerrådet frykter at dette kan føre til et EMV-monopol, selv om EMV i utgangspunktet kan bidra til å presse priser. De påpeker at dagligvarekjedenes kontroll over grossister og transport forsterker problemet. Rema 1000 og Kiwi forsvarer sine strategier med at EMV gir lavere kostnader og et bredere utvalg, men Forbrukerrådet oppfordrer Konkurransetilsynet til å undersøke utviklingen.
2 måneder siden
En prissjekk utført av Nettavisen viser store prisforskjeller på dagligvarer mellom ulike butikkjeder. Lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra kommer ofte dårligst ut, mens Bunnpris har de beste tilbudene på flere varer. Forbrukerøkonomer mener det er villedende at lavpriskjedene ofte er dyrest, og oppfordrer folk til å bruke apper for å finne de beste tilbudene. Prisforskjellene er store, og det er mye penger å spare ved å være bevisst på hvor man handler. Kundeavisene kan være forvirrende da de blander tilbud med vanlige priser.
18 dager siden
Artikkelen omhandler priskrig på påskegodt og dens potensielle negative konsekvenser. Ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen advarer mot overdreven konsum og anbefaler å vente med godteinntaket til påskeaften for å bevare kosen. Mari-Mette Graff fra Landsforeningen for overvektige kritiserer butikkene for å prioritere salg av usunne varer fremfor folkehelsen, mens butikkjedene selv fremhever at de også tilbyr rabatter på sunnere alternativer som frukt og grønt.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler prisforskjeller på dagligvarer som grillpølser, Kvikklunsj, egg og kaffe i vinterferieuken. Bunnpris utmerker seg med et godt tilbud på grillpølser, mens Extra er dyrest. Prisene på Kvikklunsj varierer sterkt mellom butikkene. Bunnpris har også et godt tilbud på egg. Kiwi har gode priser på Evergood kaffe. Blogger Rune Gjerrigknarken Nikolaisen gir råd om hvor man kan gjøre de beste kjøpene.
20 dager siden
Rema 1000 anklages for villedende markedsføring av Jarlsberg-ost og Nordfjord-bacon, der større «partivarer» viste seg å være dyrere per kilo enn mindre varianter eller konkurrerende produkter. Dagligvareekspert omtaler det som et «luretilbud», mens Forbrukerrådet påpeker at slik praksis kan være ulovlig. Rema 1000 begrunner markedsføringen med at de viser frem priskutt på enkeltprodukter, og at kunden selv kan velge. Etter at TV 2 tok kontakt, ble prisen på den aktuelle «partivaren» justert ned.
4 dager siden
Rema 1000 får kritikk for sine nye elektroniske prisetiketter. Forbrukerrådet mener skriften er for liten, spesielt på enhetsprisen.
1 måned siden
Coop Mega tilbyr store rabatter på usunne matvarer som godteri og snacks gjennom sitt kronemarked, noe som har fått kritikk fra ernæringsrådgiver Helene Ragnhild Sollie. Hun mener slike tilbud bidrar til økt sukkerinntak og fremmer konsumet av ultraprosessert mat. Sollie etterlyser flere tilbud på frukt, grønnsaker og rene råvarer, og uttrykker bekymring for at billig, usunn mat kan føre til et dårligere kosthold i befolkningen. Coop forsvarer kampanjen ved å fremheve at kronemarkedet har et variert utvalg som appellerer til ulike kundegrupper, inkludert ferskvarer, sjømat og grønnsaker.
23 dager siden
Flere dagligvarekjeder har startet en priskrig på smågodt før påske, men eksperter råder forbrukerne til å være oppmerksomme på at tilbudene varierer. De mest oversiktlige tilbudene finner man hos Bunnpris, Europris, Obs og Coop Mega, som tilbyr smågodt for 9,90 kroner per hekto. Joker har en lavere pris, men krever medlemskap og bruk av kupong i appen. Rema 1000 tilbyr en fyllekopp-løsning, men her er det vanskelig å beregne kiloprisen. Coop Prix og Matkroken har tilbud kun på fredager. Forbrukerne bør være oppmerksomme på vilkårene for å unngå å betale mer enn forventet.
12 dager siden
TV 2 hjelper deg har undersøkt innholdet i posekakao og funnet at det inneholder lite kakao, men mye sukker, tilsetningsstoffer og billige erstatninger. Ernæringsbiolog Marit Kolby forklarer at dette er for å redusere kostnader og øke profitten. Forbrukere føler seg lurt av den lave kakaoandelen. Produsentene Coop, Toro og Freia forsvarer innholdet med at det gir et rimeligere alternativ, god smak og lang holdbarhet. Testen viser at hjemmelaget kakao er et godt alternativ.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en priskrig på sjokolade, der prisene varierer betydelig mellom ulike butikkjeder. Coop tilbyr store Freia-plater til redusert pris for medlemmer, mens ikke-medlemmer betaler nesten dobbelt så mye. Småsjokolade er billigst hos lavpriskjedene, mens Coop Prix har en betydelig høyere pris. Europris og Gigaboks utmerker seg med gode tilbud på store sjokoladeplater. Kiwi tilbyr ikke kvantumsrabatt for å unngå at folk kjøper mer enn de trenger. Dagligvarekjedene kommenterer prisene og tilbudene.