Tom-Ronnie Sørensen betalte 17 990 kroner for et pakketilbud med psykologtimer hos Eklinikken for sin daværende kone. Etter en time ønsket hun å avbryte behandlingen, og de ble lovet refusjon.
Til tross for gjentatte purringer og lovnader om tilbakebetaling, uteble pengene i lang tid. Forbrukerrådet bekreftet at klinikken var pliktig til å tilbakebetale.
Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt med klinikken, ble hele beløpet tilbakebetalt. Klinikken har nå tatt ned sin hjemmeside og opplyser at de ikke lenger er i drift.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Eivind Tolo opplevde et «Klarna-mareritt» da han feilaktig ble trukket 74.174 kroner for en viskerarm til 741 kroner. Etter gjentatte forsøk på å få hjelp fra Klarna, ble pengene refundert til feil konto. Tolo opplevde mangelfull kundeservice og følte seg maktesløs i situasjonen. Finanstilsynet og Forbrukertilsynet påpekte at Klarna er ansvarlig for korrekte betalingsoverføringer og god dokumentasjon. Klarna beklaget hendelsen, forklarte at feilen skyldtes en manuell glipp, og har nå tilbakebetalt pengene pluss gitt kompensasjon til Tolo.
19 dager siden
Frode Molund Haugen kjøpte en Oura-ring fra Elkjøp, men den sluttet å fungere kort tid etter. Haugen opplevde at Elkjøp forsøkte å reparere ringen, selv om det er kjent at disse ringene ikke kan repareres. Etter flere frustrerende besøk og lang ventetid, kontaktet Haugen TV2 hjelper deg. Med hjelp fra Forbrukerrådet, har Elkjøp nå godtatt å heve kjøpet og refundere pengene til Haugen. Elkjøp beklager at saken har tatt lang tid og bekrefter at Oura-ringer normalt erstattes, ikke repareres.
25 dager siden
Elin Eide-Robertsen oppdaget at hennes 81 år gamle mor, Liv Ingerda Eide, ble fakturert av Allente for et bredbåndsabonnement moren ikke hadde bestilt eller brukt. Allente avviste først kravet om tilbakebetaling, men etter at TV 2 hjelper deg kontaktet selskapet, snudde de og tilbakebetalte 23.634,91 kroner. Allente kunne likevel ikke dokumentere at det var inngått en avtale med Eide, og Forbrukerrådet påpeker at selskaper plikter å oppbevare dokumentasjon for avtaleinngåelser, og at levering av tjenester uten gyldig avtale er forbudt.
23 dager siden
Molde-trener Per-Mathias Høgmo bekrefter at han refunderte 3000 kroner til en misfornøyd supporter etter Moldes 3-0 tap mot Sandefjord. Supporteren hadde sendt et «erstatningskrav» via Vipps. Høgmo forteller til TV 2 at han først var skeptisk, men at kona overbeviste ham om å betale. Han mottok også flere krav fra andre supportere, men valgte å kun betale det ene. Tapet i Sandefjord har ført til økt press på Høgmo, som beskriver situasjonen som vanskelig.
1 måned siden
Hanne Haugen fikk faktura på 8000 kroner fra Hertz for en ripe i en leiebil. Haugen nektet å betale, da hun mente hun ikke hadde forårsaket skaden. Hun reagerte også på at bildebevisene fra Hertz var datert to dager etter innlevering. Forbrukerrådet støttet Haugen og mente at bildene ikke kunne brukes som bevis. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt med Hertz, snudde selskapet og frafalt kravet, og beklaget manglende rutiner for å dokumentere bilens tilstand.
3 måneder siden
Shazia Mushtaq mottok et inkassovarsel fra Finter for en bompassering hun ikke hadde foretatt. Hun betalte for å unngå økte gebyrer, men krevde pengene tilbake da hun oppdaget feilen. Finter nektet først tilbakebetaling, og viste til et brukervilkår som hevdet at betaling innebar aksept av kravet. Forbrukerrådet reagerte på Finters praksis og mente vilkårene var urimelige. Mushtaq fremskaffet bevis for at bilen var et annet sted på tidspunktet for passeringen. Etter at TV 2 tok kontakt, endret Finter standpunkt og betaler tilbake pengene. Saken reiser spørsmål om forbrukerrettigheter og inkassoselskapers ansvar.
2 måneder siden
Nav innrømmer å ha gjort feil i beregningen av uføretrygd for Elisabeth Neset Olsen, og etterbetalte henne 95.911 kroner. Nav rapporterte imidlertid hele beløpet som inntekt for 2022, i stedet for å fordele det over de tre årene det gjaldt. Dette førte til at Olsen overskred inntektsgrensen og fikk et tilbakebetalingskrav på 67.516 kroner. Selv om Nav har endret forskriften for å unngå lignende situasjoner, får ikke Olsen tilbakebetalt pengene. Saken er nå henvist til Trygderetten, og Nav vil ikke kommentere saken ytterligere. Olsen har måttet selge eiendeler og låne penger for å dekke utgiftene.
4 måneder siden
Nora Røssland Wessels (14) Airpods sluttet å fungere, og Elkjøp avviste først reklamasjonen med henvisning til støv i mikrofonen. Dette til tross for at produktet er markedsført som støvbestandig. Forbrukerrådet kritiserte Elkjøps håndtering og påpekte at reklamasjonsretten gjelder uavhengig av garanti. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt, erkjente Elkjøp feilkommunikasjon og erstattet Airpodsene. Saken illustrerer viktigheten av forbrukerrettigheter og viser at Elkjøp ikke håndterte reklamasjonen korrekt i første omgang.
2 måneder siden
Ane Albertsen fra Tromsø opplevde betydelige problemer med en leveranse fra Power etter et større innkjøp av hvitevarer og elektronikk. Leveringen ble forsinket, og vaskemaskinen manglet da varene endelig ankom. Albertsen måtte selv sørge for innbæring av tunge varer. Etter gjentatte feil fra Power sin side, valgte hun å kjøpe en ny vaskemaskin fra en annen leverandør. Forbrukerrådet ga sin fulle støtte til Albertsen i saken. Power har beklaget situasjonen, refundert hennes utlegg og tilbudt kompensasjon for ulempene.
4 måneder siden
Lisa Melbøe hadde spart i fire år for å få hårextensions hos en frisørsalong i Ålesund. Frisøren var to timer forsinket til timen, og resultatet ble ikke som forventet. Håret var feilmontert og så ikke bra ut, noe som førte til at Melbøe måtte fjerne det selv med hjelp fra sin mor. Melbøe krevde pengene tilbake, men frisøren nektet først. Etter at TV2 hjelper deg tok kontakt, betalte frisøren tilbake 2500 kroner.
7 dager siden
En mann fra Steinkjer tok parkeringsselskapet Time Park Service til retten etter å ha blitt belastet 15 kroner for å ha parkert åtte minutter for lenge utenfor Amfi Steinkjer sommeren 2023. Mannen mente han bare skulle betale 4,50 kroner, og Oslo tingrett ga ham medhold 11. april 2024. Han fikk tilbakebetalt 10 kroner, men måtte likevel dekke egne sakskostnader. Mannen krevde også 250.000 kroner i erstatning for tort og svie, men fikk ikke medhold i dette. Begge parter bærer sine egne kostnader, noe som gjør at mannen går i minus på saken, ifølge Trønder-Avisa.
2 måneder siden
Hege (40) opplevde å ha svært lite penger igjen etter å ha betalt ned på en stor gjeld, til tross for en månedlig utbetaling på 90.000 kroner. Gjelden startet med forbrukslån for å kompensere for mobbing og investere i huset. Høye renter førte til at gjelden knapt minket. Etter å ha vurdert selvmord, fikk hun hjelp av en gjeldsrådgiver som koblet henne med NAV. Sammen utarbeidet de en plan for å kontakte kreditorene. Løsningen ble å refinansiere gjelden gjennom Husbanken ved å øke boliglånet. Hege ønsker nå å hjelpe andre i samme situasjon og mener helsepersonell bør spørre pasienter om deres økonomiske situasjon.
26 dager siden
I forbindelse med rettssaken mot Gjert Ingebrigtsen, tilbakeviser hans tidligere manager, Rune Brynhildsen, flere påstander om TV-serien «Team Ingebrigtsen». Ingebrigtsen hevdet i retten at første sesong av serien var uten betaling, noe Brynhildsen avviser og sier alle involverte fikk 70.000 kroner hver. Brynhildsen forteller at han sørget for at en opprinnelig avtale uten betaling ble kansellert, til tross for motstand fra NRK. Han avviser også at avpubliseringen av «Team Ingebrigtsen» har noen sammenheng med den nye serien «Born to run», og at samarbeidet ble avsluttet raskt, da han selv terminerte kontrakten i 2017.
2 måneder siden
Tom Nordengen, en 59 år gammel mann fra Sør-Odal, ble diagnostisert med lymfekreft og gjennomgikk cellegiftbehandling. Etter behandlingen fikk han store tannproblemer og måtte trekke alle tennene. Til sin overraskelse fikk han en regning på 270.000 kroner for behandlingen, da han ikke lenger ble ansett som syk nok til å få dekket utgiftene. Kreftforeningen kritiserer systemet og mener tannhelse må likestilles med annen helsehjelp for kreftpasienter. Lokalsamfunnet har startet en spleis for å hjelpe Nordengen med den store regningen, noe han er svært takknemlig for.
7 dager siden
En mann fra Steinkjer tok parkeringsselskapet Time Park Service til retten etter å ha blitt belastet 15 kroner for å ha parkert åtte minutter for lenge utenfor Amfi Steinkjer sommeren 2023. Han mente han bare skulle betale 4,50 kroner og fikk medhold i Oslo tingrett 11. april 2024. Mannen får tilbakebetalt 10 kroner og 50 øre, men går likevel i minus fordi begge parter må dekke sine egne sakskostnader. Han krevde også 250.000 kroner i erstatning for tort og svie, men dette kravet ble avvist i retten.