Lisa Melbøe hadde spart i fire år for å få hårextensions hos en frisørsalong i Ålesund. Frisøren var to timer forsinket til timen, og resultatet ble ikke som forventet.
Håret var feilmontert og så ikke bra ut, noe som førte til at Melbøe måtte fjerne det selv med hjelp fra sin mor. Melbøe krevde pengene tilbake, men frisøren nektet først.
Etter at TV2 hjelper deg tok kontakt, betalte frisøren tilbake 2500 kroner.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
26 dager siden
Elin Eide-Robertsen oppdaget at hennes 81 år gamle mor, Liv Ingerda Eide, ble fakturert av Allente for et bredbåndsabonnement moren ikke hadde bestilt eller brukt. Allente avviste først kravet om tilbakebetaling, men etter at TV 2 hjelper deg kontaktet selskapet, snudde de og tilbakebetalte 23.634,91 kroner. Allente kunne likevel ikke dokumentere at det var inngått en avtale med Eide, og Forbrukerrådet påpeker at selskaper plikter å oppbevare dokumentasjon for avtaleinngåelser, og at levering av tjenester uten gyldig avtale er forbudt.
1 måned siden
Louise Mohn, datter av Trond Mohn, kjøpte en villa i Bergen i 2019 og engasjerte et håndverksfirma for oppussing. Prosjektet eskalerte med stadige endringer og tilleggsbestillinger, noe som førte til en konflikt om overfakturering og mangelfullt arbeid. Saken endte i retten, der Mohn ble dømt til å betale firmaet 3,1 millioner kroner, men fikk samtidig 2,3 millioner kroner i erstatning. Retten mente at Mohn selv var medvirkende til at prosjektet ble dyrere enn planlagt på grunn av stadige endringer underveis. Mohns advokat er likevel fornøyd med dommen, da den reduserte beløpet hun må betale.
3 måneder siden
Sara og Børge Larsson opplevde store problemer etter å ha bestilt et nytt kjøkken fra Elkjøp. Leveransen var mangelfull med feil farge på deler av kjøkkenet og manglende varer. Monteringen utført av Montera var også dårlig, med feil størrelse på skap, limsøl og sprekker i benkeplaten. Til tross for gjentatte henvendelser til Elkjøp og Montera, har ikke feilene blitt rettet opp, og paret har ventet i over ett år på å få kjøkkenet ferdigstilt. Forbrukerrådet mener Elkjøp og Montera burde ha tatt grep tidligere, og paret har rett til å få kjøkkenet ferdigstilt og eventuelt kjøpe inn manglende deler selv. Elkjøp og Montera beklager situasjonen og har avtalt befaring for å rette opp feilene.
1 måned siden
En tidligere seksjonsleder i Finnmark fylkeskommune, Karin Henriksen Lisa, sørget for å pusse opp en fylkeskommunal leilighet for millionbeløp før hun selv flyttet inn. Oppussingen inkluderte blant annet nytt kjøkken, bad og installasjon av elbillader, betalt av fylkeskommunen. Deretter leide hun ut leiligheten til sin svigerdatter, som signerte leiekontrakten på vegne av fylkeskommunen. Leiekontrakten indikerte redusert leie på grunn av dårlig vedlikeholdt bad, til tross for at badet var nylig oppgradert. Lisa benekter at oppussingen var planlagt med tanke på egen innflytting. Fylkeskommunen ønsker ikke å kommentere saken.
4 måneder siden
Anne Lise Korsnes opplevde store problemer med monteringen av et Ikea-kjøkken utført av Montera. Kjøkkenet ble feilmontert og ikke ferdigstilt til jul, noe som førte til avlyste planer. Montera tilbød kompensasjon mot sletting av et kritisk Facebook-innlegg, noe Korsnes reagerte sterkt på. Kommunikasjonen mellom Montera og Ikea var mangelfull, noe som forsinket utbedring av feilene. Etter lang tid og mange purringer ble feilene rettet opp, og Korsnes slapp å betale en del av regningen. Både Montera og Ikea beklaget hendelsen og lovet forbedringer.
1 måned siden
Hanne Haugen fikk faktura på 8000 kroner fra Hertz for en ripe i en leiebil. Haugen nektet å betale, da hun mente hun ikke hadde forårsaket skaden. Hun reagerte også på at bildebevisene fra Hertz var datert to dager etter innlevering. Forbrukerrådet støttet Haugen og mente at bildene ikke kunne brukes som bevis. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt med Hertz, snudde selskapet og frafalt kravet, og beklaget manglende rutiner for å dokumentere bilens tilstand.
3 måneder siden
Marianne Hatle opplevde dårlig kundeservice fra SAS etter at hennes koffert ble forsinket og skadet under en reise. Hun fikk først en voucher på 1400 kroner som kompensasjon, men denne var ikke tilstrekkelig for å kjøpe en ny koffert. Hatle opplevde at ingen tok ansvar og ble henvist mellom SAS og deres underleverandør. Forbrukerrådet understreker at flyselskapet har ansvar for skader på innsjekket bagasje. Etter at Nettavisen tok kontakt, endret SAS sin avgjørelse og tilbød Hatle 4500 kroner i erstatning. SAS beklager saksbehandlingen og sier de vil gå gjennom sine rutiner.
2 måneder siden
Nav innrømmer å ha gjort feil i beregningen av uføretrygd for Elisabeth Neset Olsen, og etterbetalte henne 95.911 kroner. Nav rapporterte imidlertid hele beløpet som inntekt for 2022, i stedet for å fordele det over de tre årene det gjaldt. Dette førte til at Olsen overskred inntektsgrensen og fikk et tilbakebetalingskrav på 67.516 kroner. Selv om Nav har endret forskriften for å unngå lignende situasjoner, får ikke Olsen tilbakebetalt pengene. Saken er nå henvist til Trygderetten, og Nav vil ikke kommentere saken ytterligere. Olsen har måttet selge eiendeler og låne penger for å dekke utgiftene.
3 måneder siden
Tom-Ronnie Sørensen betalte 17 990 kroner for et pakketilbud med psykologtimer hos Eklinikken for sin daværende kone. Etter en time ønsket hun å avbryte behandlingen, og de ble lovet refusjon. Til tross for gjentatte purringer og lovnader om tilbakebetaling, uteble pengene i lang tid. Forbrukerrådet bekreftet at klinikken var pliktig til å tilbakebetale. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt med klinikken, ble hele beløpet tilbakebetalt. Klinikken har nå tatt ned sin hjemmeside og opplyser at de ikke lenger er i drift.
3 måneder siden
Glenn-Ruben Larsen opplevde at hans lastebil brant opp i oktober, noe som har ført til en langvarig og frustrerende forsikringsprosess. Han betaler 53.000 kroner i måneden for et utbrent kjøretøy, mens han venter på oppgjør fra Fremtind. Larsen mener forsikringsselskapet har tilbudt for lav erstatning og har forsinket prosessen på grunn av sykdom og juleferie. Han har klaget på tilbudet og mener at selskapet ikke har tatt hensyn til oppgraderinger på bilen. Fremtind beklager manglende informasjon, men sier saken er komplisert og under utredning. Larsen har brukt sparepengene sine på en ny lastebil for å holde bedriften i gang.
1 måned siden
Lisa Gripheim (28) måtte begjære sin lakkeringsbedrift, Gripheim Auto AS, konkurs etter å ha satset alt på drømmen sin. Etter å ha mistet jobben under pandemien startet hun bedriften i Romedal. Økende utgifter som følge av store lokaler og høye strømpriser, kombinert med mangel på arbeidskraft, førte til økonomiske problemer. Hun måtte si opp ansatte og til slutt ta det tunge valget om å begjære oppbud. Gripheim hadde brukt alle sparepengene sine og solgt gården for å finansiere drømmen. Hun angrer ikke på satsingen, men ser nå etter en jobb for å spare opp kapital til fremtiden. Bedriften har en gjeld på 1,5 millioner kroner, mens aktiva er anslått til å være verdt 10.000 kroner.
2 måneder siden
Ane Albertsen fra Tromsø opplevde betydelige problemer med en leveranse fra Power etter et større innkjøp av hvitevarer og elektronikk. Leveringen ble forsinket, og vaskemaskinen manglet da varene endelig ankom. Albertsen måtte selv sørge for innbæring av tunge varer. Etter gjentatte feil fra Power sin side, valgte hun å kjøpe en ny vaskemaskin fra en annen leverandør. Forbrukerrådet ga sin fulle støtte til Albertsen i saken. Power har beklaget situasjonen, refundert hennes utlegg og tilbudt kompensasjon for ulempene.
19 dager siden
Frode Molund Haugen kjøpte en Oura-ring fra Elkjøp, men den sluttet å fungere kort tid etter. Haugen opplevde at Elkjøp forsøkte å reparere ringen, selv om det er kjent at disse ringene ikke kan repareres. Etter flere frustrerende besøk og lang ventetid, kontaktet Haugen TV2 hjelper deg. Med hjelp fra Forbrukerrådet, har Elkjøp nå godtatt å heve kjøpet og refundere pengene til Haugen. Elkjøp beklager at saken har tatt lang tid og bekrefter at Oura-ringer normalt erstattes, ikke repareres.
2 måneder siden
Linett Lyngstad Griffioen (23) opplevde å måtte vente 17 måneder på lønnsgaranti etter at bakeriet hun var lærling hos gikk konkurs. Hun mottok mindre penger enn forventet, spesielt for overtid, og måtte kutte ned på mat og låne penger for å klare seg. Nav beklager den lange saksbehandlingstiden og opplyser at de har iverksatt tiltak for å redusere ventetiden, inkludert raskere behandling av feriepenger og ansettelse av flere saksbehandlere. Bobestyreren anbefaler ansatte å søke om forskudd og Nav anbefaler å søke dagpenger.
2 måneder siden
Gårdseier Jon Erlend Vinje krever 50.000 kroner fra prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett for utleie av gressletten der bryllupsteltet sto. Etter flere purringer er beløpet sendt til inkasso. Vinje er skuffet over å måtte bruke tid og krefter på dette etter bryllupet. Tidligere måtte også LYD AS sende en faktura på 700.000 kroner til inkasso før betaling. Prinsessens manager, Carina Scheele Carlsen, opplyser at de går gjennom alle fakturaer for å sikre at de stemmer overens med inngåtte avtaler.