Nav innrømmer å ha gjort feil i beregningen av uføretrygd for Elisabeth Neset Olsen, og etterbetalte henne 95. 911 kroner. Nav rapporterte imidlertid hele beløpet som inntekt for 2022, i stedet for å fordele det over de tre årene det gjaldt.
Dette førte til at Olsen overskred inntektsgrensen og fikk et tilbakebetalingskrav på 67. 516 kroner. Selv om Nav har endret forskriften for å unngå lignende situasjoner, får ikke Olsen tilbakebetalt pengene.
Saken er nå henvist til Trygderetten, og Nav vil ikke kommentere saken ytterligere. Olsen har måttet selge eiendeler og låne penger for å dekke utgiftene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
27 dager siden
Nav beklager at May Iren Søvik ikke fikk utbetalt sykepenger som følge av en feilregistrering da hun byttet kommune. Søvik, som er kronisk syk og avhengig av sykepenger, opplevde at utbetalingene stoppet og at hun ble møtt med en behandlingstid på åtte uker uten nærmere forklaring. Dette førte til at hun fikk økonomiske problemer og fryktet å miste leiligheten sin. Etter at Romerikes Blad tok kontakt, innrømmet Nav feilen og lover å prioritere saken slik at Søvik får pengene hun har krav på. Søvik kritiserer Navs rutiner og mener systemet er for sårbart, og at det må endres slik at andre ikke opplever det samme.
1 måned siden
Eivind Tolo opplevde et «Klarna-mareritt» da han feilaktig ble trukket 74.174 kroner for en viskerarm til 741 kroner. Etter gjentatte forsøk på å få hjelp fra Klarna, ble pengene refundert til feil konto. Tolo opplevde mangelfull kundeservice og følte seg maktesløs i situasjonen. Finanstilsynet og Forbrukertilsynet påpekte at Klarna er ansvarlig for korrekte betalingsoverføringer og god dokumentasjon. Klarna beklaget hendelsen, forklarte at feilen skyldtes en manuell glipp, og har nå tilbakebetalt pengene pluss gitt kompensasjon til Tolo.
25 dager siden
Elin Eide-Robertsen oppdaget at hennes 81 år gamle mor, Liv Ingerda Eide, ble fakturert av Allente for et bredbåndsabonnement moren ikke hadde bestilt eller brukt. Allente avviste først kravet om tilbakebetaling, men etter at TV 2 hjelper deg kontaktet selskapet, snudde de og tilbakebetalte 23.634,91 kroner. Allente kunne likevel ikke dokumentere at det var inngått en avtale med Eide, og Forbrukerrådet påpeker at selskaper plikter å oppbevare dokumentasjon for avtaleinngåelser, og at levering av tjenester uten gyldig avtale er forbudt.
2 måneder siden
NRK beklager en feilaktig fremstilling av kostnadene for brukerstyrt personlig assistanse (BPA) i en Dagsrevyen-reportasje som ble sendt i november i fjor. Reportasjen antydet feilaktig at BPA-kostnadene var 35 milliarder kroner, mens det korrekte beløpet er 3,5 milliarder. Feilen er nå rettet, og NRK beklager den upresise informasjonen. Uloba, en interesseorganisasjon for funksjonshemmede, har vært i dialog med NRKs etikksjef om saken og er tilfreds med at kanalen nå beklager feilen offentlig. Organisasjonen vurderte å klage saken inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU), men har droppet dette etter beklagelsen.
2 måneder siden
Ane Albertsen fra Tromsø opplevde betydelige problemer med en leveranse fra Power etter et større innkjøp av hvitevarer og elektronikk. Leveringen ble forsinket, og vaskemaskinen manglet da varene endelig ankom. Albertsen måtte selv sørge for innbæring av tunge varer. Etter gjentatte feil fra Power sin side, valgte hun å kjøpe en ny vaskemaskin fra en annen leverandør. Forbrukerrådet ga sin fulle støtte til Albertsen i saken. Power har beklaget situasjonen, refundert hennes utlegg og tilbudt kompensasjon for ulempene.
11 dager siden
Mattilsynet erkjenner brudd på Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) på grunn av lang saksbehandlingstid og tilbyr kompensasjon for overtredelsesgebyr med over ett års liggetid. Kompensasjonen er satt til 1971 kroner per måned over fristen. Mattilsynet oppfordrer berørte parter til å ta kontakt da de ikke har oversikt over hvor mange saker dette gjelder. Morten Lorentsen, som fikk et gebyr i 2018, mottar 41.000 kroner i kompensasjon, men donerer pengene til Flyktninghjelpen. Mattilsynet vil prioritere disse sakene og ansette flere saksbehandlere for å redusere saksbehandlingstiden.
4 måneder siden
Tidligere Frp-rådgiver Espen Teigen har snudd i pendlerboligsaken og erkjenner nå grovt bedrageri. Han innrømmer å ha lurt Statsministerens kontor til å tildele ham en gratis pendlerbolig urettmessig mellom 2016 og 2018, og unnlatt å melde fra om skattefordelen. Dette resulterte i en gevinst på 390.000 kroner. Teigen har betalt tilbake pengene og beklager dypt. Han endret sin tidligere forklaring, hvor han nektet straffskyld, og sier nå at han tar ansvar for sine handlinger. Rettssaken starter neste uke, og Teigen håper på en rask og enkel prosess. Saken har ført til kritikk fra både Sylvi Listhaug og Erna Solberg.
1 måned siden
Kjell Magne Bondevik er ilagt straffeskatt etter å ha oppgitt feil opplysninger i skattemeldingen for 2020. Feilen, som ble oppdaget av Skatteetaten under en kontroll, dreier seg om 450.000 kroner for lite oppgitt inntekt, noe som resulterte i en skattegevinst på 193.000 kroner. Ifølge Finansavisen skyldes feilen fakturaer fra konsulentoppdrag som ble sendt i feil år. Bondevik selv beskriver hendelsen som en forglemmelse, og sier han er glad feilen ble oppdaget.
1 måned siden
Kjell Magne Bondevik er ilagt straffeskatt etter å ha oppgitt feil opplysninger i skattemeldingen for 2020. Feilen, som ble oppdaget av Skatteetaten, innebar at Bondevik oppga 450.000 kroner for lite i inntekt, noe som resulterte i en skattegevinst på 193.000 kroner. Ifølge Finansavisen skyldes feilen fakturaer på konsulentoppdrag som ble sendt i feil år. Bondevik selv beskriver hendelsen som en forglemmelse.
1 måned siden
Skien kommune har utbetalt 20 millioner kroner for mye i lønn på grunn av en programmeringsfeil i lønnssystemet. Ordføreren i Skien oppfordrer ansatte til å betale tilbake pengene, men understreker at kommunen ikke har juridisk grunnlag for å kreve tilbakebetaling. Varaordføreren beklager feilen og påpeker at kommunen trenger pengene tilbake på grunn av et betydelig overforbruk innen helse og velferd. Rundt 1000 ansatte har mottatt en melding der de ble oppfordret til å signere en avtale om tilbakebetaling av inntil 30.000 kroner.
3 måneder siden
Barnevernet i Berlevåg har innrømmet å ha sviktet en 13 år gammel jente og hennes mor etter en voldsepisode i hjemmet. Jenta ble akuttplassert og flyttet mellom fire ulike hjem i nesten et år, mens moren fikk begrenset samvær. Barnevernet erkjenner manglende oppfølging av både mor og datter, og har betalt dem 125.000 kroner hver i oppreisning. Kommunen har også iverksatt tiltak som kursing av alle ansatte for å forhindre lignende feil i fremtiden. Advokaten til mor og datter mener saken er et brudd på menneskerettighetene. Barnevernet erkjenner at oppfølgingen ikke var i tråd med lovlig praksis, og har omorganisert tjenesten.
4 måneder siden
Tidligere politisk rådgiver for Sylvi Listhaug, Espen Teigen, har erkjent straffskyld for grovt bedrageri i en pendlerboligsak. Han innrømmer å ha fått tildelt en gratis pendlerbolig urettmessig i perioden 2016-2018, da han ikke hadde krav på det. Teigen har betalt tilbake pengene og er klar til å ta sin straff. Samtidig har flere politikere, inkludert SV-nestleder Torgeir Knag Fylkesnes, fått medhold i sine klager mot Skatteetaten angående skatt på pendlerboliger. Skatteetaten har feilaktig krevd skatt av politikere som har hatt noe kostnader til bolig annet sted. Åtte av ti klager har fått medhold, og politikerne får tilbakebetalt beløpene.
2 måneder siden
NAV har overskredet budsjettet for arbeidsmarkedstiltak med 315 millioner kroner i 2024, noe som utgjør 3 prosent av den totale bevilgningen. Årsaken er økt behov for hjelp til arbeidssøkere kombinert med manglende kontroll etter systemendringer. Arbeidsminister Tonje Brenna kritiserer NAV for å ha brutt regelverket og forventer at etaten overholder budsjettrammene. NAV svarer med strakstiltak, inkludert endrede styringssignaler og en ekstern gjennomgang, for å unngå lignende situasjoner i fremtiden. Det gjennomsnittlige antallet tiltaksplasser økte betraktelig i løpet av året.
4 måneder siden
Flere Nav-brukere opplevde tekniske problemer som hindret dem i å levere meldekort. Nav bekrefter problemene og beklager ulempene, men opplyser at feilen nå er rettet. De ber berørte brukere om å sende inn meldekortene på nytt for å sikre normal utbetaling. Mange var bekymret for om de ville få utbetalinger før jul, da meldekort må leveres hver fjortende dag for å motta dagpenger, arbeidsavklaringspenger eller tiltakspenger.
3 måneder siden
Shazia Mushtaq mottok et inkassovarsel fra Finter for en bompassering hun ikke hadde foretatt. Hun betalte for å unngå økte gebyrer, men krevde pengene tilbake da hun oppdaget feilen. Finter nektet først tilbakebetaling, og viste til et brukervilkår som hevdet at betaling innebar aksept av kravet. Forbrukerrådet reagerte på Finters praksis og mente vilkårene var urimelige. Mushtaq fremskaffet bevis for at bilen var et annet sted på tidspunktet for passeringen. Etter at TV 2 tok kontakt, endret Finter standpunkt og betaler tilbake pengene. Saken reiser spørsmål om forbrukerrettigheter og inkassoselskapers ansvar.