Nyhetssaker
Høyere utdanning kritiseres: Fokus på karakterer fremfor læring

Høyere utdanning kritiseres: Fokus på karakterer fremfor læring

Nettavisen logo

Norsk høyere utdanning kritiseres for å ha mistet sitt fokus på dyp læring, og heller prioritere raske studiepoeng og høye karakterer. Dette har ført til en bekymringsfull utvikling der studenter oppnår «McMastergrader» med lite substans under overflaten.

Kort oppsummert

  • Høyere utdanning kritiseres for å prioritere høye karakterer og raske studiepoeng fremfor dyp læring, noe som fører til «pseudolæring».

Debattinnlegget kritiserer norsk høyere utdanning for å ha blitt et «McUniversitet» der fokus ligger på karakterer og studiepoeng fremfor reell læring. Forfatteren peker på karakterinflasjon som skaper en illusjon av kvalitet, og at studenter prioriterer lettvinte løsninger for å oppnå høyt snitt.

Dette har ført til utbredt juks, spesielt med bruk av kunstig intelligens, da systemet premierer rette svar over dype resonnementer. Sosiologen George Ritzer beskriver fenomenet som «McDonaldsifisering» av akademia, hvor institusjoner styres av effektivitet og målbare KPI-er.

Stykkprisfinansiering bidrar til å kutte kvalitet og kostnader. Artikkelen etterlyser en felles refleksjon over om vi faktisk lærer noe, eller om det bare ser slik ut.

George Ritzer

NHH

K7 Bulletin