
Oslo-restaurant går viralt i Kina: Fiskesuppe trekker turister
Den lille sjømatrestauranten Vulkanfisk i Oslo har opplevd en uventet popularitet blant kinesiske turister etter at deres fiskesuppe gikk viralt. En kinesisk sosial medieplattform er årsaken til den eksplosive veksten, noe som har ført til både tilpasninger og nye utfordringer for restauranten.
Kort oppsummert
- Oslo-restauranten Vulkanfisk har opplevd en stor økning i salg av fiskesuppe grunnet viral spredning i Kina.
Vulkanfisk, en sjømatrestaurant i Oslos mathall, har sett en markant økning i salget av sin fiskesuppe. Årsaken er at suppen har gått viralt på Xiaohongshu, også kjent som Rednote, en stor kinesisk sosial medieplattform med 300 millioner brukere.
Restaurantsjef Øyvind Glørstad og assisterende restaurantsjef Connor Bradley bekrefter at kinesiske turister nå fyller restauranten, ofte med bilder fra appen som viser hva de ønsker å bestille. Vulkanfisk har tilpasset seg ved å lage menyer på kinesisk, og ansatte har begynt å lære seg grunnleggende kinesisk for å bedre kommunisere med gjestene.
Til tross for den økte omsetningen av mat, bemerker Glørstad at kinesiske gjester kjøper lite drikke, noe som krever ekstra innsats for å opprettholde lønnsomheten.
Øyvind Glørstad
Connor Bradley
Vulkanfisk
Qian Gua
Oslo
Kina