Etter konkursen i Home & Cottage starter opphørssalg førstkommende mandag. Konkursboet er solgt til Bjarøy handel, som vil gjennomføre salget.
Kunder som har forhåndsbetalt varer, spesielt bestillingsvarer som er fullt betalt, kan hente disse i butikk. Varer som er returnert av Posten kan også hentes, men kunden må dekke fraktkostnadene.
Kunder som har betalt med kredittkort kan få pengene refundert via kredittkortselskapet. Bjarøy handel er innstilt på å finne gode løsninger for kundene, men kan ikke garantere dette i alle tilfeller, spesielt for de som har delbetalt varer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Møbel- og interiørkjeden Home & Cottage har gått konkurs, og mange kunder har betalt for varer de ikke har mottatt. Flere kunder reagerer på de store rabattene selskapet hadde i forkant av konkursen, og stiller spørsmål ved om de var klar over den kommende konkursen. Kunder som har betalt med bankkort risikerer å tape pengene sine, men Forbrukerrådet anbefaler å kontakte banken for å undersøke muligheten for tilbakebetaling. Konkursboet er solgt, og den nye eieren skal forsøke å finne løsninger for kundene. Det er også mulig for kunder å rette krav mot konkursboet, men de må være forberedt på å få en liten andel av kravet sitt.
3 måneder siden
Home & Cottage-kunder er frustrerte etter at selskapet gikk konkurs. Flere har betalt store forskudd for varer de nå frykter å ikke få. Kunder reagerer på manglende informasjon og at selskapet reklamerte for salg like før konkursen. Enkelte kunder har betalt opptil 22.000 kroner i forskudd. Bostyrer vurderer opphørssalg eller salg av varebeholdningen. Forbrukerrådet anbefaler kundene å kreve gjennomføring av avtalen eller tilbakebetaling fra konkursboet, men advarer om at de kan tape penger. Det er usikkert hvor mye kundene vil få tilbake.
3 måneder siden
Interiørkjeden Home & Cottage har meldt oppbud, og 14 butikker med 180 ansatte er berørt. Bostyrer Leif Petter Madsen undersøker nå varebeholdningen for å realisere verdiene i konkursboet. Et opphørssalg er en mulighet, men det kan også være aktuelt at en aktør kjøper hele varelageret. Det anses som lite sannsynlig at noen vil kjøpe hele kjeden for å drive den videre, da selskapet har slitt økonomisk over lengre tid. Daglig leder Øivind Tidemandsen uttrykker stor tristhet over konkursen, spesielt for de ansatte. En avgjørelse om veien videre ventes før helgen.
4 måneder siden
Flere kunder har klaget på nettbutikken Wildfit.no etter å ha bestilt varer som ikke ble levert. Kundene opplevde manglende kommunikasjon og forsinkede eller kansellerte ordre uten refusjon. Forbrukerrådet kritiserer praksisen med manglende kundeservice og konstante salg. Etter at TV2 Hjelper deg tok kontakt, stengte Wildfit.no nettbutikken og sosiale medier. Daglig leder i Wildfit AS forklarer problemene med leverandør og lagersystem. Selskapet lover å refundere berørte kunder, men flere venter fortsatt på pengene sine.
24 dager siden
Interiørkjeden Home & Cottage meldte oppbud i januar etter flere år med ulønnsom drift. 165 ansatte i 14 butikker ble berørt av konkursen. Selskapet tapte 81 millioner kroner frem til desember i fjor, en betydelig forverring fra året før. Eierne forsøkte å snu utviklingen med rekonstruksjon og tilførte nesten 90 millioner kroner, men uten hell. Bjarøy Gruppen kjøpte eiendelene for 25 millioner kroner og har siden gjennomført nedsalg. Det er meldt inn 577 krav i boet, som beløper seg til 80,5 millioner kroner. Lønnskrav dekkes delvis av Navs lønnsgarantiordning.
3 måneder siden
Interiørkjeden Home & Cottage har meldt oppbud. Selskapet fikk konkursbeskyttelse i starten av fjoråret, da de hadde en gjeld på 108 millioner kroner. Siden den gang har de lagt ned butikker og hentet inn penger, men dette har ikke vært nok til å redde selskapet. Daglig leder uttrykker stor tristhet overfor de ansatte. Kreditorene har også tapt penger i prosessen.
15 dager siden
Etter konkursen i Lentus Butikkdrift AS er fremtiden usikker for flere Joker-butikker. Norgesgruppen har kjøpt ti av de berørte butikkene, mens syv andre er solgt til nye eiere. Bostyrer forsøker å selge de fire gjenværende butikkene: Joker Risteigen, Joker Grünerløkka, Joker Valkyrien og Joker Fall, for å unngå nedleggelse og tap av arbeidsplasser. Norgesgruppen har uttalt at de vil selge sine ti butikker videre til kjøpmenn på sikt.
2 måneder siden
Billigkjeden Billy, med fem butikker i Norge, har meldt oppbud. Bostyrer Thor-Erik Andersen bekrefter konkursen og antyder at alle butikkene trolig må stenges. Kjeden selger husholdningsprodukter til lave priser og har butikker i Bergen, Strømmen, Kristiansand og Søgne. I 2023 hadde selskapet en omsetning på over 50 millioner kroner, men et resultat før skatt på minus syv millioner. Årsaken til konkursen er foreløpig uklar, men bostyreren antar at det skyldes underskudd og manglende evne til å hente inn kapital. Konkursen berører 56 ansatte.
3 måneder siden
Interiørkjeden Home & Cottage har meldt oppbud, kun et halvt år etter en redningsaksjon. Konkursen fører til at rundt 180 ansatte i 14 butikker mister jobben. Ifølge daglig leder skyldes konkursen en svak julehandel og frykt for store underskudd. Selskapet var i krise allerede i fjor, men en redningsaksjon ble iverksatt. Konkursen er en trist nyhet for de ansatte, ifølge ledelsen.
4 måneder siden
Forbrukerrådet advarer om at bytting av varer etter jul ikke er en selvfølge. I fysiske butikker er man prisgitt butikkens egne bytteregler, mens angreretten gjelder for nettkjøp og dørsalg innen 14 dager. Visse varer som bolig, ferskvarer og åpnet media er unntatt angreretten. Kjøp fra privatpersoner omfattes heller ikke. Ved bruk av angreretten kan kunden måtte dekke returfrakten, men selger kan ikke ta gebyr for angreretten. Angreretten gjelder i EØS-området for kjøp over 300 kroner.
14 dager siden
Joker Risteigen i Kongsberg er konkurs og har stengt umiddelbart, noe som har ført til at ansatte og daglig leder har mistet jobbene sine uten forvarsel. Eierselskapet Lentus Gruppen solgte tidligere flere butikker til NorgesGruppen i et forsøk på å unngå konkurs, men Joker Risteigen var ikke inkludert i denne avtalen. Bobestyrer har forsøkt å selge butikken, men har ikke lyktes, og har derfor måttet stenge driften. De ansatte uttrykker stor bekymring for fremtiden og føler seg dårlig behandlet i prosessen. Bobestyrer opplyser at de har hatt dialog med ledelsen i Lentus Butikkdrift og at det fortsatt er et håp om å finne en kjøper til butikken.
4 måneder siden
Vinmonopolet forbereder seg på storinnrykk lillejulaften, med forventning om jevnt høyt trykk gjennom hele dagen. De fleste butikkene åpner kl. 10 og stenger kl. 18, mens noen mindre butikker i distriktene har kortere åpningstid. Vinmonopolet forsikrer at de har tilstrekkelig med varer og at kundene vil få hjelp til å finne alternativer om nødvendig. De anbefaler kunder å handle tidlig på dagen for å unngå de største folkemengdene. Polene holder stengt i tre dager før de åpner igjen 27. desember.
4 måneder siden
Norli opplever et kaos rundt julehandelen, med mange kunder som ikke har mottatt bestilte varer i tide. Kunder melder om manglende leveranser, forsinkelser og vanskeligheter med å komme i kontakt med kundeservice. Norli beklager situasjonen og forklarer problemene med tekniske utfordringer på et nytt lager og forsinkelser fra England. Mange bestillinger gjort under Black Week er rammet. Norli tilbyr refusjon for de som ikke mottar varene sine, men innrømmer at noen varer ikke vil rekke frem til jul.
3 måneder siden
Artikkelen omhandler hvordan kunder kan spare penger på TV-kjøp ved å utnytte ordningen med åpent kjøp. Mange TV-er har blitt satt ned i pris etter jul, og kunder som har kjøpt TV-en til fullpris kan få tilbakebetalt prisforskjellen. Elektronikkforhandlerne Elkjøp, Power og Komplett tilbyr alle åpent kjøp, men med litt ulike betingelser. Elkjøp og Komplett lar kundene beholde TV-en ved prisreduksjon, mens Power tilbyr tilbakebetaling av mellomlegget. Det understrekes at åpent kjøp ikke gjelder ved opphørssalg eller pakkepriser. Artikkelen viser til konkrete eksempler på hvor mye penger det er mulig å spare.
4 måneder siden
Elektroselskapet Frøland & Noss Elektro AS i Fyllingsdalen ble slått konkurs med en samlet gjeld på 31,5 millioner kroner, og 44 ansatte mistet jobben. Selskapets eiendeler anslås til 20 millioner kroner. Bostyrer er oppnevnt for å håndtere konkursboet. De ansatte skulle ha fått julelønn, men må nå vente på behandling av sine krav. Eierne tok ut 15 millioner kroner i utbytte i 2023, noe bostyrer vil undersøke nærmere. Selskapet forklarer at utbyttet var basert på et sterkt 2022-regnskap, men at markedet snudde i andre halvår 2023. Mange av de ansatte har allerede fått tilbud om nye jobber.