En kunde klaget til DNB Eiendom i Skien etter å ha oppdaget at meglerprovisjonen var dobbelt så høy som forventet. Provisjonen var basert på både salgssum og fellesgjeld, mens oppdragsavtalen var uklar på dette. DNB Eiendom tilbød kunden et «fullt og endelig oppgjør» på 44.
650 kroner, men krevde at avtalen skulle være konfidensiell. Kunden aksepterte avtalen, men har senere valgt å dele sin opplevelse.
DNB Eiendom hevder at feilen ble raskt rettet opp, og at de ikke benytter taushetsplikt i vanlige avtaler, men i enkelttilfeller eller tvistesaker. De har ikke svart på hvor ofte de inngår slike avtaler.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
En kunde oppdaget at en gevinst fra salg av verdipapirfond var rapportert dobbelt i skattemeldingen, både fra Danske Bank og Nordea etter at Danske Bank overførte sine kunder til Nordea. Kunden kontaktet Skatteetaten, som bekreftet at det var greit å fjerne den ene posten. Skatteetaten opplyser at man ikke trenger dokumentasjon med mindre de er i tvil. Danske Bank og Nordea sier de ikke har hørt om andre tilfeller av dobbel rapportering, men oppfordrer kunder til å ta kontakt dersom de oppdager feil.
2 måneder siden
Flere Verisure-kunder har opplevd ubehagelige overraskelser ved oppsigelse av sine alarmavtaler. De må betale opptil 3000 kroner for å beholde elektroniske dørlåser de allerede har betalt rundt 4000 kroner for. Kundene føler seg dårlig informert om at utstyret ikke er deres eiendom. Verisure hevder at vilkårene er kommunisert gjennom avtaler og velkomstsamtaler, og at kostnaden ved oppsigelse dekker service for å sikre at låsen fungerer uten alarmsystemet. Kundene beskriver situasjonen som urimelig.
3 dager siden
Flere boligkjøpere i Oslo krever prisavslag etter at stuen i deres nye leiligheter er betydelig mindre enn oppgitt. Utbyggeren avviser kravet og hevder det kun er snakk om en skrivefeil.
1 måned siden
En Meny-butikk solgte Stranda spekeskinke i større pakker til en høyere kilopris enn mindre pakker, stikk motsatt av hva kundene forventer. Blogger Anders Nordstad påpekte at den dyreste pakken var feilaktig merket som et «Fast knallkjøp», noe han kritiserte som villedende. Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Hynne, beklager feilen og forklarer at det har skjedd en glipp i prisingen i en enkeltbutikk. Hun lover å rette opp feilen umiddelbart og ser frem til å implementere et nytt prisverktøy som skal forhindre lignende feil i fremtiden.
1 måned siden
En Meny-butikk solgte Stranda spekeskinke i større pakker til en høyere kilopris enn mindre pakker, stikk motsatt av hva kundene forventer. Blogger Anders Nordstad påpekte at den dyreste pakken var feilaktig merket som et «Fast knallkjøp», noe han kritiserte som villedende. Kommunikasjonssjef i Meny, Nina Hynne, beklager feilen og forklarer at det har skjedd en glipp i prisingen i en enkeltbutikk. Hun lover å rette opp feilen umiddelbart og ser frem til å implementere et nytt prisverktøy som skal forhindre lignende feil i fremtiden.
1 måned siden
Preben Nilsen opplevde en ubehagelig overraskelse da hans rentefrie delbetalingsavtale hos Skeidar ble omgjort til en avtale med 23,5% rente etter en forsinket betaling. Nilsen kritiserer Skeidar og finansieringsselskapet Svea for mangelfull informasjon og urimelige vilkår. Forbrukerrådet støtter Nilsen og påpeker at vilkårene er strenge og lite transparente. Skeidar har i ettertid justert informasjonen på sin nettside for å tydeliggjøre betingelsene. Svea innrømmer at deres interne policy om en syv dagers betalingsutsettelse ikke er nedfelt i de skriftlige betingelsene.
2 måneder siden
En kunde oppdaget at Meny solgte marsipankake til 251 kroner (etter 30% rabatt), mens Kiwi solgte samme kake for 149 kroner. Gjerrigknarken reagerte på prisforskjellen og mente Meny forsøkte å lure kundene ved å selge dyrere kaker i Valentine-frysedisken. Meny beklaget og forklarte at de hadde forvekslet tilbudskaker med fullpris-kaker. Rema 1000 tilbyr også marsipankake til en lav pris, mens Kiwi ikke lenger har kampanje på disse kakene.
2 måneder siden
Flere boligkjøpere opplever at boliger blir kuppet før visning, spesielt i Oslo, Stavanger og Bergen. Et par i Oslo betalte 900.000 kroner over prisantydning for å sikre seg en bolig etter en privatvisning. Tall fra Finn.no viser en økning i antall boligkupp i januar 2025. Regjeringen foreslår nå å stramme inn reglene for budfrister og boligkupp for å skape en mer rettferdig boligmarknad. Eiendomsmeklere påpeker at kupping hindrer en reell markedstest, og at verken selger eller kjøper vet om de har gjort en god handel. En bolig på Randaberg ble solgt for en million over prisantydning dagen etter visning.
1 måned siden
Eivind Tolo opplevde et «Klarna-mareritt» da han feilaktig ble trukket 74.174 kroner for en viskerarm til 741 kroner. Etter gjentatte forsøk på å få hjelp fra Klarna, ble pengene refundert til feil konto. Tolo opplevde mangelfull kundeservice og følte seg maktesløs i situasjonen. Finanstilsynet og Forbrukertilsynet påpekte at Klarna er ansvarlig for korrekte betalingsoverføringer og god dokumentasjon. Klarna beklaget hendelsen, forklarte at feilen skyldtes en manuell glipp, og har nå tilbakebetalt pengene pluss gitt kompensasjon til Tolo.
4 måneder siden
En Coop-kunde reagerte på et tilbud på pasta med kun 60 øre rabatt, noe kunden oppfattet som lite. Coop forsvarer sin prisstrategi, men innrømmer at rabatten kan virke liten. De understreker at de ønsker å være åpne om prisendringer. Forbrukertilsynet påpeker at det er villedende å markedsføre noe som et tilbud uten en reell rabatt, og at førprisen skal være den laveste prisen de siste 30 dagene. Coop Mega hevder de justerer priser for å være billigst og at alle prisendringer skal kommuniseres.
1 dag siden
En undersøkelse avslører store prisforskjeller på Coops egne merkevarer. Dette står i kontrast til Coops løfte om like lave priser i alle sine butikker.
3 måneder siden
Leo's Lekeland opplevde en prisfeil der åtte billetter ble solgt for 149 kroner istedenfor 1499. Feilen førte til at rundt 3000 kunder kjøpte billetter før feilen ble oppdaget. Leo's Lekeland kansellerer alle kjøp og tilbyr kundene 50 prosent rabatt på to barnebilletter som kompensasjon. Forbrukerrådet uttaler at selger kan gå fra avtalen ved åpenbare feilprisinger, spesielt ved rabatter over 85 prosent. De anbefaler kundene å forhandle med bedriften om en eventuell kompensasjon.
1 måned siden
DNB har beklaget at rundt 3.000 fondskunder har fått feil kurs og kursdato etter en teknisk oppussing og overgang til en ny spareløsning. Feilen gjelder handler utført fredag 7. mars, og banken lover å rette opp dette innen to uker. I tillegg opplevde noen kunder at transaksjoner fra 6. og 7. mars ikke var synlige, men dette er nå rettet. DNB korrigerer også kursdatoer der det er fordelaktig for kunden. Rundt 1.000 kunder venter fortsatt på å bli flyttet over til den nye løsningen, men de kan handle fond ved å kontakte banken.
2 måneder siden
Stig Høisæther opplevde store problemer med sitt nye Ikea-kjøkken til 110.000 kroner. Monteringen var mangelfull med skader, feilplasserte skjøter og en stor sprekk mellom bakplate og skap. Høisæther fikk først avslag på sin klage, og Ikea skyldte på kunden. Forbrukerrådet kritiserte Ikea for å legge skylden på kunden og mente at Ikea må dokumentere avtaler skriftlig. Etter mye frem og tilbake innrømmer Ikea feil i tegneprosessen og tilbyr nå en spesialtilpasset benkeplate uten ekstra kostnad. De vil også forsøke å finne en bedre løsning for å skjule sprekken. Ikea har tidligere betalt 3500 kroner i kompensasjon for dårlig kommunikasjon rundt monteringen.
2 måneder siden
Nav innrømmer å ha gjort feil i beregningen av uføretrygd for Elisabeth Neset Olsen, og etterbetalte henne 95.911 kroner. Nav rapporterte imidlertid hele beløpet som inntekt for 2022, i stedet for å fordele det over de tre årene det gjaldt. Dette førte til at Olsen overskred inntektsgrensen og fikk et tilbakebetalingskrav på 67.516 kroner. Selv om Nav har endret forskriften for å unngå lignende situasjoner, får ikke Olsen tilbakebetalt pengene. Saken er nå henvist til Trygderetten, og Nav vil ikke kommentere saken ytterligere. Olsen har måttet selge eiendeler og låne penger for å dekke utgiftene.