Preben Nilsen opplevde en ubehagelig overraskelse da hans rentefrie delbetalingsavtale hos Skeidar ble omgjort til en avtale med 23,5% rente etter en forsinket betaling. Nilsen kritiserer Skeidar og finansieringsselskapet Svea for mangelfull informasjon og urimelige vilkår.
Forbrukerrådet støtter Nilsen og påpeker at vilkårene er strenge og lite transparente. Skeidar har i ettertid justert informasjonen på sin nettside for å tydeliggjøre betingelsene.
Svea innrømmer at deres interne policy om en syv dagers betalingsutsettelse ikke er nedfelt i de skriftlige betingelsene.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Flere Verisure-kunder har opplevd ubehagelige overraskelser ved oppsigelse av sine alarmavtaler. De må betale opptil 3000 kroner for å beholde elektroniske dørlåser de allerede har betalt rundt 4000 kroner for. Kundene føler seg dårlig informert om at utstyret ikke er deres eiendom. Verisure hevder at vilkårene er kommunisert gjennom avtaler og velkomstsamtaler, og at kostnaden ved oppsigelse dekker service for å sikre at låsen fungerer uten alarmsystemet. Kundene beskriver situasjonen som urimelig.
1 måned siden
Horde-sjef Alf Gunnar Andersen kritiserer Klarna for å ikke automatisk inkludere renter og gebyrer i skattemeldingen, noe som kan føre til at forbrukere mister rentefradrag. Han hevder det er vanskelig å få betalingsinformasjon fra Klarna, og at banker derfor avslår refinansiering for Klarna-kunder. Klarna avviser kritikken og sier betalingsinformasjon er lett tilgjengelig via app, e-post og nettside. De understreker at de fleste kjøp betales raskt og at de ikke tilbyr revolverende kreditt.
4 måneder siden
En kunde klaget til DNB Eiendom i Skien etter å ha oppdaget at meglerprovisjonen var dobbelt så høy som forventet. Provisjonen var basert på både salgssum og fellesgjeld, mens oppdragsavtalen var uklar på dette. DNB Eiendom tilbød kunden et «fullt og endelig oppgjør» på 44.650 kroner, men krevde at avtalen skulle være konfidensiell. Kunden aksepterte avtalen, men har senere valgt å dele sin opplevelse. DNB Eiendom hevder at feilen ble raskt rettet opp, og at de ikke benytter taushetsplikt i vanlige avtaler, men i enkelttilfeller eller tvistesaker. De har ikke svart på hvor ofte de inngår slike avtaler.
2 måneder siden
Bompengeselskapet Finter AS er under kraftig kritikk for sine høye gebyrer og mangelfulle skilting, noe som har ført til et stort antall klager fra frustrerte forbrukere. Kunder har opplevd at gebyrene for «lagring og oppslag» overstiger selve bom- eller parkeringsavgiften, noe som har ført til beskyldninger om å bli flådd. Forbrukerrådet anser Finters praksis som urimelig og anbefaler forbrukere å bestride kravene. Daglig leder i Østre Toten Skilag forteller at også de mottar klager på Finters system, men er bundet av investeringer i systemet. Finter selv forsvarer gebyrene og mener de er nødvendige for å sikre en rettferdig byrdefordeling mellom de som betaler og de som ikke betaler.
1 måned siden
Petter Omland har klaget Handelsbanken inn for Finansklagenemnda, og mener bankens boliglånsavtale har uklare vilkår som gir banken for stor frihet til å heve renten. Omland, som er stipendiat og forsker på privatrett, mener dette kan føre til store erstatningskrav mot bankene. Klagen følger i kjølvannet av en EFTA-dom som ga et islandsk par medhold i en lignende sak. Dommen har ført til at flere norske forbrukere har klaget på sine banker for det de mener er ulovlige rentehevinger. Handelsbanken har ikke kommentert saken.
2 måneder siden
Stig Høisæther opplevde store problemer med sitt nye Ikea-kjøkken til 110.000 kroner. Monteringen var mangelfull med skader, feilplasserte skjøter og en stor sprekk mellom bakplate og skap. Høisæther fikk først avslag på sin klage, og Ikea skyldte på kunden. Forbrukerrådet kritiserte Ikea for å legge skylden på kunden og mente at Ikea må dokumentere avtaler skriftlig. Etter mye frem og tilbake innrømmer Ikea feil i tegneprosessen og tilbyr nå en spesialtilpasset benkeplate uten ekstra kostnad. De vil også forsøke å finne en bedre løsning for å skjule sprekken. Ikea har tidligere betalt 3500 kroner i kompensasjon for dårlig kommunikasjon rundt monteringen.
2 måneder siden
Steinar Solsvik reagerer kraftig på Ruters nylige prisøkning på månedskort, som har økt med ti prosent. Solsvik påpeker at han nå betaler over 30 000 kroner årlig for å reise kollektivt mellom Kløfta og Oslo. Han mener det er urimelig at Akershus fylkeskommune velter et inntektstap over på kollektivreisende. Solsvik kritiserer også Vy for manglende punktlighet og mener togtjenesten ikke leveres som lovet. Ruter svarer at de forstår frustrasjonen, men at prisjusteringen er nødvendig for å finansiere kollektivtilbudet, og at billettinntektene kun dekker under halvparten av driftskostnadene.
3 måneder siden
Jørgen og Marthe kjøpte en kostbar seng fra Skeidar, men opplevde at den ble ubehagelig å sove i etter kort tid. Sengen utviklet en sprekk og ble ujevn, noe som gjorde det vanskelig å sove. Paret forsøkte gjentatte ganger å kontakte Skeidar uten å få tilfredsstillende svar. Forbrukerrådet mener sengen har en fabrikasjonsfeil og at Skeidar har bevisbyrden. Skeidar beklager dårlig kundeservice og har til slutt avtalt å gi paret en ny seng som kompensasjon.
1 måned siden
Oskar Westerlins nye klesmerke Behrens møter kritikk for høye priser, bruk av syntetiske materialer og manglende åpenhet rundt produksjonen. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender påpeker at merket gir misvisende informasjon om produktene, spesielt genserne som markedsføres som ullblandinger med minimalt ullinnhold, og krever åpenhet rundt leverandørlister. En TikTok-bruker har testet flere av plaggene og er lite imponert over kvaliteten. Westerlin har svart på kritikken via TikTok, hvor han erkjenner at det er rom for forbedring, spesielt når det gjelder materialvalg. Kritikken reiser spørsmål om influenceres ansvar for å fremme etisk og bærekraftig forbruk.
4 dager siden
Rema 1000 får kritikk for sine nye elektroniske prisetiketter. Forbrukerrådet mener skriften er for liten, spesielt på enhetsprisen.
1 dag siden
En undersøkelse avslører store prisforskjeller på Coops egne merkevarer. Dette står i kontrast til Coops løfte om like lave priser i alle sine butikker.
2 måneder siden
Cecilie Bye Nordskag (43) er skuffet over Sparebanken Vest fordi hun mener hun aldri ble informert om fordelsprogrammet Vestavinn, som gir gebyrfritak for kortbruk og e-faktura. Hun reagerer spesielt på at hun ikke ble informert om dette da hun arvet penger og overtok huslån etter morens bortgang i 2019, da hun trolig ville kvalifisert for programmet. Kommunikasjonssjef i Sparebanken Vest, Hanne Dankertsen, sier banken informerer om priser og vilkår, men vil likevel gjennomgå rutinene sine for å forbedre kundeinformasjonen. Hun forklarer at gebyrene skyldes kostnader knyttet til drift og utvikling av banktjenester, og at totalkunder med lån og sparing hos banken får fordeler.
1 måned siden
Eivind Tolo opplevde et «Klarna-mareritt» da han feilaktig ble trukket 74.174 kroner for en viskerarm til 741 kroner. Etter gjentatte forsøk på å få hjelp fra Klarna, ble pengene refundert til feil konto. Tolo opplevde mangelfull kundeservice og følte seg maktesløs i situasjonen. Finanstilsynet og Forbrukertilsynet påpekte at Klarna er ansvarlig for korrekte betalingsoverføringer og god dokumentasjon. Klarna beklaget hendelsen, forklarte at feilen skyldtes en manuell glipp, og har nå tilbakebetalt pengene pluss gitt kompensasjon til Tolo.
4 måneder siden
Sørlandsbadet opplever kraftige strømprissjokk, med kostnader opp mot 25.000 kroner per dag. Daglig leder Børge Sundnes er fortvilet og krever prisutjevning, og mener at staten må dele gevinsten fra strømkablene med forbrukere og bedrifter. Badelandet har redusert strømforbruket betydelig siden 2015, men sliter likevel med de høye prisene. Sundnes kritiserer manglende politisk handlekraft og foreslår å stenge strømkablene eller forhandle bedre avtaler. Arbeiderpartiet har foreslått å ikke fornye to strømkabler til Danmark, mens energiministeren beskriver de høye prisene som «helt jævlige».
1 måned siden
Artikkelen kritiserer NRK for tidligere manglende fokus på dagligvarekjedenes profitt, men anerkjenner at «Debatten» nylig har satt søkelys på temaet. Det hevdes at norske forbrukere betaler for mye for mat, med unntak av enkelte kampanjevarer. Finansministeren fremstilles som lite oppdatert på dagligvarepriser. NorgesGruppen, som eier Kiwi, beskyldes for store prisøkninger kombinert med villedende reklame. Skribenten argumenterer for at NorgesGruppen burde utvise moderasjon for å bidra til lavere inflasjon og potensielt rentekutt.