En skribent deler en opplevelse der en ansatt på en bar lot sin frustrasjon gå utover en gruppe gjester som vanligvis føler seg velkomne der. Gruppen ble bedt om å forlate et rom de pleide å bruke, uten en god forklaring.
Skribenten påpeker at utelivsbransjen kan være hard, men at respekt og vennlighet er avgjørende, spesielt for minoritetsgrupper.
Et enkelt smil eller anerkjennelse kan gjøre en stor forskjell i hvordan gjestene opplever kvelden, og skribenten minner om at kunden alltid har rett.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
10 dager siden
Artikkelen beskriver en kaféansatts erfaringer med manglende høflighet og menneskelig kontakt i Oslo sentrum. Forfatteren opplever at mange kunder er likegyldige, unngår blikkontakt og ikke viser vanlig folkeskikk, noe som gjør arbeidsdagen krevende. Erfaringene sammenlignes med en tidligere kaféjobb i Bergen, hvor kundene var mer vennlige og imøtekommende. Det påpekes at det har blitt en norm i Oslo å ikke være hyggelig mot servicepersonell, og at mange kunder tar ut frustrasjonene sine på de ansatte. Forfatteren understreker at det ikke forventes at kunder alltid skal være glade, men at det er rimelig å be om respekt og at dårlige dager ikke tas ut på de som jobber i serviceyrker.
4 måneder siden
Artikkelen kritiserer serveringssteder for å spille for høy musikk, noe som ødelegger for gjestenes mulighet til å prate og sosialisere. Forfatteren hevder at bartendere ofte velger musikk etter egen smak, og at dårlig lydkvalitet forsterkes ved å skru opp volumet. Dette fører til at gjestene ikke trives og velger å ikke komme tilbake. Artikkelen understreker at folk går på bar for å prate og ha det sosialt, ikke for å få en musikkopplevelse, og at serveringssteder bør prioritere dette. Forfatteren viser til eksempler på steder som har suksess uten høy musikk.
3 måneder siden
En ung skribent uttrykker sin frustrasjon over T-banekulturen, der passasjerer er oppslukt av mobiltelefonene sine og unngår kontakt med hverandre. Skribenten mener at denne avstanden symboliserer en frykt for fremmede og en manglende vilje til å dele seg selv med andre. I stedet for å være opptatt av skjermen, oppfordrer skribenten til å se opp, engasjere seg med omgivelsene og utføre små, vennlige handlinger. Skribenten ønsker å bryte med den konforme adferden og oppfordrer andre til å gjøre det samme, og inviterer til å sette seg ved siden av seg på T-banen.
3 måneder siden
Influenserne Vita og Wanda Mashadi opplevde en konflikt på restaurant Grotto da de brukte blits for å fotografere maten. En ansatt ba dem slutte med blitsen, noe influenserne reagerte negativt på. En annen gjest på restauranten, Kim Bjarne Lodemann-Rosenkrone, oppfattet situasjonen annerledes og mente at influenserne var uhøflige. Han reagerte på influensernes fremstilling av hendelsen i sosiale medier. Restaurantens daglige leder bekrefter at en ansatt ba dem slutte med blitsen. Mashadi-søstrene mener de fikk en uhøflig beskjed fra en ansatt, og at det var dette de reagerte på.
3 måneder siden
Influenserne Vita og Wanda Mashadi fikk beskjed om å ikke bruke blits da de tok bilder på restaurant Grotto. De reagerte på måten de ble tilsnakket på og delte sin opplevelse på sosiale medier, hvor de blant annet kalte en ansatt for en «taper». Restaurantsjefen mener influenserne misbruker sin posisjon og forsøker å skade restaurantens rykte. Han reagerer sterkt på omtalen av den ansatte. Restauranten delte influensernes innlegg på Instagram for å vise frem det de mener er urimelig oppførsel. Influenserne sier de har hatt dialog med restaurantsjefen og at de har satt strek i saken. Restauranten tar ingen selvkritikk.
3 måneder siden
En diskusjon om bruk av blits på restauranter har oppstått etter en hendelse på restaurant Grotto i Oslo, der influensere brukte blits for å fotografere maten. En ansatt ba dem slutte, noe som førte til en debatt i sosiale medier. Eksperter mener at blits kan være forstyrrende for andre gjester og at det er god skikk å spørre om lov før bruk. En etiketteekspert ville ikke tatt opp saken med mindre andre gjester viste misnøye. Det påpekes at type blits og antall bilder spiller en rolle, og at gjester som ønsker å ta bilder kan spørre om et mer tilbaketrukket bord.
2 måneder siden
Artikkelforfatteren tar til motmæle mot påstander om at Ullern Videregående er en ekskluderende skole. Basert på egen erfaring som elev med minoritetsbakgrunn, beskriver forfatteren Ullern som et inkluderende miljø med sterke akademiske ambisjoner. Forfatteren opplevde tidligere å bli ekskludert på en annen skole med høyere andel elever med innvandrerbakgrunn, men fant tilhørighet og aksept på Ullern. Kritikken fra VG-kommentator Shazia Majid oppfattes som urettferdig, og forfatteren roser elevene og skolens ansatte for deres bidrag til et positivt skolemiljø.
22 dager siden
YX-bensinstasjonen i Vågå har fått positiv oppmerksomhet etter å ha hengt opp en lapp som oppfordrer kunder til å være tålmodige med ansatte som ikke har norsk som morsmål. Initiativet, som ble delt av Hans Olav Lahlum på sosiale medier, fremhever at stasjonen har ansatte fra Eritrea, Ukraina og Norge, og at språkutfordringer kan forekomme. Daglig leder, Lill-Bente Lian, forklarer at tiltaket er ment å skape et tryggere arbeidsmiljø og fremme inkludering. Maryna Zai, en ukrainsk flyktning og ansatt ved stasjonen, roser det gode arbeidsmiljøet og mulighetene for språkopplæring. Responsen har vært overveldende positiv, og flere andre bensinstasjoner vurderer nå å implementere lignende tiltak.
1 måned siden
Artikkelen setter fokus på de farene og den diskrimineringen funksjonshemmede kvinner møter i hverdagen. Forfatteren deler en personlig historie om seksuell trakassering som 16-åring, og beskriver hvordan samfunnet ofte ser ned på funksjonshemmede kvinner. Historiske urettferdigheter som tvangssterilisering og manglende rettigheter til å bestemme over egen kropp blir også belyst. Artikkelen understreker hvordan funksjonshemmede kvinner undervurderes i arbeidslivet, møter fordommer i helsevesenet, og marginaliseres når det gjelder kjærlighet og seksualitet. Forfatteren avslutter med en sterk oppfordring til likestilling og respekt for funksjonshemmede kvinner, og understreker deres rett til å bli sett, hørt og respektert.
1 måned siden
Artikkelen omhandler den tidlige starten på uteserveringssesongen i Oslo, spesielt på Grünerløkka, hvor folk strømmer til for å nyte sol og utepils. Grünerhagen åpnet dørene allerede i februar og har hatt mange besøkende. En gruppe studenter fra Fredrikstad feirer årets første utepils, selv om de synes prisen på 110 kroner for en halvliter er stiv. Restauranten har mange sesongarbeidere fra inn- og utland som kommer tilbake år etter år. Været i Oslo er svært bra sammenlignet med resten av landet.
2 måneder siden
En barnehagelærer deler sine refleksjoner om hva som kjennetegner en god barnehage, og understreker betydningen av engasjerte og tilstedeværende voksne. Hun beskriver hvordan barnehageansatte bruker hele seg – hjerte, hode og kropp – i arbeidet med barna, og hvordan de praktiserer hverdagspedagogikk ved å være oppmerksomme på små detaljer og gi barna emosjonell støtte. Læreren oppfordrer foreldre til å se forbi overfladiske kvaliteter som veggdekor og heller fokusere på de voksnes engasjement, menneskesyn og evne til å skape trygge relasjoner, da dette er avgjørende for barns utvikling og trivsel.
3 måneder siden
Ansatte i servicebransjen, spesielt unge, opplever omfattende trakassering fra kunder, inkludert seksuell trakassering og rasistiske uttalelser. En undersøkelse viser at over halvparten av de ansatte i Circle K har opplevd trakassering det siste året. Dette er så vanlig at ledere advarer nyansatte. Mange vegrer seg for å anbefale jobb i servicebransjen på grunn av dette. Politikere er sjokkerte og jobber med lovforslag for å styrke vernet mot trakassering, men understreker at det alltid vil være noen med dårlige holdninger. Arbeids- og inkluderingsministeren understreker at trakassering er uakseptabelt og straffbart.
1 måned siden
Artikkelen gir et innblikk i hverdagen på Pro Senteret, et senter i Oslo som tilbyr støtte og veiledning til sexarbeidere. De fleste som kommer til senteret er migranter som jobber i Norge for å tjene penger, og senteret tilbyr juridisk veiledning, helsehjelp og et trygt sted å være. Artikkelen belyser de vanskelige situasjonene mange opplever, som vold og overgrep, men også at noen har positive erfaringer og ser det som en måte å tjene penger på. Pro Senteret understreker viktigheten av å møte sexarbeidere med respekt og tilbyr informasjon om deres rettigheter.
4 måneder siden
Artikkelen omhandler komikeres opplevelser på julebord, der flere har opplevd uvanlige og ubehagelige situasjoner. Jonna Støme forteller om et par som hadde sex på hans backstage, og en kvinne som skrek med blottet underliv under et show. Vidar Hodnekvam ble seksuelt trakassert og fikk navnet sitt forvrengt. Christer Torjussen fikk en tallerken kastet mot seg under et show med dårlig lyd. Komikerne mener likevel at julebordkulturen har blitt bedre, med yngre generasjoner som oppfører seg mer profesjonelt.
21 dager siden
YX Vågå har fått stor oppmerksomhet for sin oppfordring til kunder om å vise tålmodighet med ansatte som ikke snakker perfekt norsk. Et Facebook-innlegg om saken har fått tusenvis av reaksjoner, og arbeidsminister Tonje Brenna roser initiativet for å inkludere innvandrere i arbeidslivet. Daglig leder Lill-Bente Lian er overrasket over den positive responsen, som inkluderer støtte fra utlandet. Brenna mener YX Vågå viser hvordan arbeidsplasser kan bidra til integrering, og Lian håper flere bedrifter vil følge etter for å gi folk en sjanse.