
Labubu-dukken koster tusen kroner: Forsker advarer mot utenforskap
4 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
4 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Den populære monsterdukken Labubu har blitt en farsott og koster tusen kroner i lekebutikken, noe som skaper debatt blant foreldre. Forsker Ingrid Haugsrud advarer mot at den høye prisen kan føre til utenforskap blant barn, og kaller kjøp av dukken usolidarisk selv for dem med god råd.
Den vesle monsterdukken Labubu har blitt en stor trend og koster 999 kroner i lekebutikkene, noe som vekker debatt blant småbarnsforeldre. Barn ved Store Bergan skole i Sandefjord, som Petra Knap Sandståd og Hannah Barbosa Nordbakken, reagerer på den høye prisen, mens Synnøve Carm mener populariteten driver kostnadene opp. Dukken, som minner om en hissig Teletubbie, er et samlerfenomen for både barn og voksne, og kjendiser som Rihanna, Paris Hilton og Kim Kardashian skal være hekta.
Natalie Hammerhaug kjøpte en Labubu på grunn av "fomo" da lekebutikken Ringo på Hvaltorvet fikk inn et lite parti, noe som understreker den store etterspørselen etter de originale dukkene. Daglig leder Hanne Bolt bekrefter at dukkene forsvinner raskt og at vanskelig tilgjengelighet bidrar til den høye prisen.
Ingrid Haugsrud, stipendiat ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO hos Oslo Met, forsker på trendleker og påpeker at Labubu skiller seg ut med sin høye pris og begrensede tilgjengelighet sammenlignet med tidligere trender som Pokémon-kort. Haugsrud advarer om at slike dyre trender kan skape sosiale forskjeller og utenforskap blant barn, og råder foreldre til å holde tilbake fra å kjøpe dukken, selv om de har råd, da hun anser det som usolidarisk.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!