Power-kampanje: Graviditetsbonus skaper sinne i Sverige
5 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
5 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Power Sveriges nye reklamekampanje tilbyr kunder full refusjon som bonus ved graviditet innen 30 dager etter kjøp. Initiativet har imidlertid utløst sterke reaksjoner og omfattende kritikk i Sverige, med diskusjoner om en mulig lansering i Norge.
Elektronikkjeden Power Sverige har lansert en reklamekampanje som tilbyr kunder full refusjon av kjøpesummen, utbetalt som MyPOWER-bonus, dersom de blir gravide innen 30 dager etter et produktkjøp. Kampanjen, som starter neste uke, har allerede før lansering skapt betydelig debatt og sinne i Sverige. Nordisk pr- og kommunikasjonssjef Silje Ensrud i Power bekrefter at selskapet aldri har opplevd lignende engasjement, med tusenvis av kommentarer og en halv million visninger på én Instagram-post.
Kritikere kaller kampanjen "usmakelig" og "ugjennomtenkt", og anklager den for å redusere kvinners reproduksjon til en handelsvare, noe som har ført til oppfordringer om boikott. Power erkjenner de sterke følelsene rundt temaet, men forsvarer initiativet som humoristisk og reelt, med mål om å få folk nærmere hverandre.
Selskapet knytter også kampanjen til den svenske regjeringens uttalte behov for flere barn. Ensrud utelukker ikke at kampanjen kan bli innført i Norge etter en evaluering av resultatene i Sverige.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!