
ABC-grupper skaper sosiale hierarkier på barneskolen
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
Elever på norske barneskoler, spesielt i Oslo, danner sosiale hierarkier kalt ABC-grupper basert på klær, bosted og foreldrenes økonomi. Dette fenomenet, som starter allerede i første klasse, skaper utfordringer i skolemiljøet og krever aktiv innsats fra voksne for å fremme inkludering.
Sosiale hierarkier, kjent som ABC-grupper, oppstår blant elever på barneskoler, der inkludering baseres på faktorer som klær, bosted og foreldrenes økonomi. Elev- og lærlingombudet i Oslos årsrapporter har de siste to årene omtalt dette fenomenet, hvor A-gruppen anses som de mest populære. En nasjonal rapport fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) fra 2024 bekrefter lignende hierarkiske strukturer og statusjag i skolen, noe som har ført til at regjeringen tredoblet støtten til skolemiljøtiltak i mars.
På Munkerud barneskole i Nordstrand har rektor Andreas Mikkelborg og avdelingsledere Heidi Skarprud og Marius Stubberud aktivt adressert ABC-grupperingene det siste året. Gjennom åpen dialog med foreldre, lærere og elever har skolen oppnådd et forbedret skolemiljø, selv om utfordringene ofte forsterkes mot ungdomsskolen.
Jarle Sandven fra Elev- og lærlingombudet i Oslo bekrefter økt foreldrekontakt og understreker behovet for helhetlig og langsiktig arbeid. Ståle Kalkvik, leder for Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG), fremhever viktigheten av tett dialog og å bygge toleranse for ulikheter, og understreker foreldrenes avgjørende rolle i å fremme inkludering.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!