Rektor snur skoler: Tette relasjoner gir bedre resultater
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 dag siden siste oppdatering
3 min lesetid
Trond Nilsen, rektor ved Lofsrud skole i Oslo, utfordrer det dystre bildet av norsk skole ved å fremheve betydningen av tette relasjoner for å forbedre elevenes prestasjoner. Mens nasjonale og internasjonale undersøkelser viser fallende kompetanse, peker Nilsen på et trygt læringsmiljø og inkluderende konsekvenser som nøkkelen til lokal fremgang.
Norske skoler står overfor utfordringer med elevers prestasjoner, der både PISA- og TIMSS-undersøkelsen fra desember 2024 indikerer lav kompetanse i flere fag, ifølge utdanningsdirektør Morten Rosenkvist. Rektor Trond Nilsen ved Lofsrud skole i Oslo, kjent for å forbedre skoler i levekårsutsatte områder, mener imidlertid at lokale resultater viser fremgang. Han understreker viktigheten av å investere mye tid i å bygge tette relasjoner med elever, foresatte og nærmiljøet.
Nilsen fremhever et trygt læringsmiljø med læringsro som fundamentalt for bedre resultater, og at disiplin må oppnås gjennom inkluderende konsekvenser, ikke utvisning. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) erkjenner lave prestasjoner og ønsker en mer praktisk skolehverdag med mindre skjerm og teori, samt økt handlingsrom for lærere. Frp-leder Sylvi Listhaug krever disiplin i klasserommet og etterlyser en plan for oppfølging av elever som tas ut.
Høyres nestleder Tina Bru påpeker at det er «riv ruskende galt» at mange elever forlater skolen uten grunnleggende lese- og regneferdigheter, og fremhever mestring som avgjørende. Lofsrud skole har implementert konkrete tiltak som daglig hilsing, positive SMS til foreldre, timeplanlagte elevsamtaler og to kontaktlærere per klasse for maksimalt 15 elever, for å kompensere for manglende oppfølging hjemmefra. Nilsen advarer mot enkle løsninger og understreker at forbedring krever tid og innsats.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!