Norsk grunnskole: Prestasjoner har falt siden toppåret 2015
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
3 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Skoleforsker Trude Nilsen ved Universitetet i Oslo fastslår at norsk grunnskole nådde sitt prestasjonsmessige høydepunkt i 2015, med en markant nedgang i lesing, skriving, matte og naturfag siden da. Denne utviklingen vekker bekymring blant politikere som peker på alt fra sosiale medier til manglende tilpassede opplæringstilbud som årsaker til utfordringene.
Skoleforsker Trude Nilsen ved Universitetet i Oslo identifiserer 2015 som toppåret for norsk grunnskole, basert på både nasjonale og internasjonale prøver som PISA, TIMSS og PIRLS, samt undersøkelser som Elevundersøkelsen og Ungdata. Siden dette året har prestasjonene i lesing, skriving, matte og naturfag vist en nedadgående trend. Nilsen peker på endringer i skolemiljøet, økte språkforskjeller, mer mobbing, større ulikheter mellom skoler og mindre motiverte elever som årsaker, men fremhever samtidig at lærernes kompetanse har forbedret seg.
Utdanningsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) knytter nedgangen til samfunnsendringer som fremveksten av sosiale medier og smarttelefoner, samt en økning i voldsstatistikk fra 2015. Tina Bru (H) understreker behovet for tidlig innsats og mer nivåinndeling, da 15. 000 barn forlater skolen uten tilstrekkelige leseferdigheter og 18.
000 uten regneferdigheter. Sylvi Listhaug (Frp) støtter fjerning av telefoner og etterlyser flere alternative opplæringstilbud, inkludert fjerning av tvunget sidemål.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!