Nyhetssaker
e24 nyheter: Høye ispriser i Oslo: – Alt har blitt dyrt
Artikkel

Høye ispriser i Oslo: – Alt har blitt dyrt

Familien Molland ble sjokkert over prisen på fire softis til 278 kroner på Aker Brygge i Oslo. Selv om isen oppleves dyr, viser SSB-tall at prisveksten på iskrem er lavere enn for annen mat.

5 dager siden siste oppdatering

3 min lesetid

e24 logo

Kort oppsummert

  • Familien Molland betalte 278 kr for fire softis på Aker Brygge, og reagerte på de høye prisene.

Sammendrag

Familien Molland reagerte med sjokk da de betalte 278 kroner for fire softis på Aker Brygge i Oslo. Ansgar Molland, som ferierer fra Bergen, fant prisen på nær 70 kroner per is høy, men unnet seg det som en ferieutgift. Han og hans familie merker generelt at alt har blitt dyrere, spesielt dagligvarer som brød.

Søstrene Siw Blindheim og Oddny Valen fra Ålesund opplevde lignende, og betalte 118 kroner for to is med strøssel. De kjøper billigere produkter når alt blir dyrere, men unner seg is én gang i året. Statistisk sentralbyrå (SSB) opplyser imidlertid at prisene på iskrem faktisk har steget mindre enn for mange andre matvarer det siste året.

I juni var prisøkningen på iskrem 1,7 prosent, godt under den generelle matvareprisveksten på 4,7%. Rådgiver Trym Kristian Økland forklarer at is ofte brukes som kampanjevare, og at prisveksten på mat generelt skyldes en kombinasjon av økte kostnader i verdikjeden, svak kronekurs, og en betalingsvillig befolkning. Han understreker at prisveksten på mat er et globalt fenomen, og at det er for enkelt å skylde på grådighet i dagligvarebransjen.

Kontekst

Perspektiver

  • Ansgar Molland: Reagerer på høye ispriser, men unner seg det på ferie; merker prisøkning på dagligvarer som brød.

  • Siw Blindheim og Oddny Valen: Kjøper is kun én gang i året, merker prisøkning på mat og kjøper billigere produkter.

  • Trym Kristian Økland (SSB): Forklarer at iskrempriser har steget mindre enn annen mat, og at prisveksten skyldes sammensatte faktorer som kostnader, svak krone og betalingsvillighet.

Mulige konsekvenser

  • Forbrukere kan velge billigere alternativer eller kjøpe is fra dagligvarebutikker.

  • SSB-analysen nyanserer debatten om prisvekst ved å peke på sammensatte årsaker som kostnader, svak krone og betalingsvillighet.

Ansgar Molland

Siw Blindheim

Oddny Valen

Trym Kristian Økland

E24

Statistisk sentralbyrå (SSB)

Narvesen

Oslo

Aker Brygge

Bergen

Ålesund

Sverige

Danmark