
Is- og slushmaskinsalg femdoblet: Folk tror vi er gærne
Salget av is- og slushmaskiner har eksplodert i Norge, med en femdobling siden i fjor, til tross for landets korte sommer. Denne uventede trenden har forvandlet norske kjøkken til små iskremfabrikker og overrasker selv bransjeeksperter.
2 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Salget av is- og slushmaskiner har femdoblet seg siden i fjor, med Power som rapporterer 380% vekst og Elkjøp 460%.
Sammendrag
Salget av is- og slushmaskiner har eksplodert i Norge, med en femdobling siden i fjor, noe som overrasker bransjen. Power melder om en salgsøkning på 380 prosent, mens Elkjøp rapporterer hele 460 prosent vekst. Salgssjef Danial Bhatti i Power beskriver tallene som «ville» og undrer seg over at Norge er blitt en «slush- og isnasjon» tross kort sommer. En viktig driver for veksten er Ninja-maskinene, som har gått viralt på TikTok.
Forhåndssalget av nye Ninja Swirl startet ved midnatt og fikk umiddelbar respons, lignende suksessen med Ninja Slushi. Over 5000 liter slushkonsentrat er allerede solgt. Hos Elkjøp er Ninja og F&B bestselgere, og kommunikasjonsrådgiver Joachim Barth ser ingen tegn til at salget vil dabbe av, og forventer at maskinene vil ligge under juletrærne.
Også Sabor Icecraft, lansert i Tilbords-, Kitchn- og Cervera-butikkene, topper salgslistene. Salgssjef Thomas Samuelsen i Homebrands forklarer interessen med forbrukernes ønske om å lage egne, tilpassede desserter hjemme, i tillegg til TikTok-trender. Denne trenden reflekteres også i rekordsommeren for de store iskremprodusentene.
Nøkkelentiteter
Danial Bhatti
Joachim Barth
Thomas Samuelsen
Power
Elkjøp
DinSide
Homebrands
Tilbords
Norge