
Varmt vær gir økt drikkesalg for bryggerier og butikker
Høye temperaturer i Norge har ført til en markant økning i salget av drikkevarer, både hos bryggerier og dagligvarekjeder. Spesielt utelivsbransjen og alkoholfrie alternativer opplever en betydelig vekst, noe som gir positive tall for aktørene.
8 dager siden siste oppdatering
2 min lesetid
Kort oppsummert
- Høye temperaturer i Norge har ført til betydelig økning i salget av drikkevarer for bryggerier og dagligvarekjeder.
Sammendrag
Høye temperaturer i Norge har ført til en betydelig økning i salget av drikkevarer, noe som gir 'grønne tall' for både bryggerier og dagligvarekjeder. Ringnes rapporterer en volumøkning på opptil 50 prosent i høysesongen, mens Aas bryggeri ser en vekst på 13 prosent i serveringsmarkedet og 8 prosent i dagligvare.
Hansa melder også om godt salg. Dagligvarekjedene Coop og Rema 1000 bekrefter trenden; Coop har en økning på 19 prosent for vann og brus, og Rema 1000 ser en totalvekst på 25 prosent for disse kategoriene.
Spesielt populært er alkoholfrie alternativer, med Aas som melder 17 prosent vekst og Rema 1000 hele 55 prosent økning i salget av alkoholfrie drikker. Dette indikerer et skifte i markedet hvor forbrukere velger lettere alternativer i varmen.
Kontekst
Johanna Ellefsen Rostad
Lauritz Aas
Harald Kristiansen
Line Aarnes
Stina Kildedal-Johannessen
Ringnes
Aas bryggeri
Hansa
Coop
Rema 1000
Oslo
Kirkenes
Grünerløkka