Iskremprodusenter opplever salgsboom og solcellefordeler i sommervarmen
Norske iskremprodusenter opplever en betydelig salgsøkning i sommervarmen, samtidig som solen gir en uventet bonus i produksjonen. Væravhengigheten er tydelig, men solenergi bidrar til å dekke deler av det store strømbehovet for å holde isen frossen.
Kort oppsummert
- Norske iskremprodusenter opplever en betydelig salgsøkning i sommervarmen, med nesten dobbel omsetning i fint vær.
Norske iskremprodusenter opplever en markant salgsøkning når sommervarmen setter inn, med salget som nesten dobles i fint vær. Selskaper som Isbjørn Is, Hennig-Olsen og Diplom-Is melder om god vekst, og fremhever været som en avgjørende faktor for nordmenns iskremlyst.
Isbjørn Is på Askøy produserer over 60 millioner liter årlig og har ti prosent av markedet. I tillegg til økt salg gir solen en annen fordel: solcellepaneler på fabrikktakene bidrar med strøm til den energikrevende produksjonen.
For eksempel dekker solceller to prosent av Isbjørn Is' energibehov og tre prosent for Hennig-Olsen. Til tross for at det i snitt kun er 26 ideelle iskremdager i året, er produsentene optimistiske for sommeren.
Terje Børven
Paal Hennig-Olsen
Patrick Brewer
Christian Træland
Sindre Johannes Børve
Isbjørn Is
Hennig-Olsen Is
Diplom-Is
Den Norske Isbilen
Large Ice Cream Company (LICC)
Askøy
Sørlandet
Sør-Norge
Norge