Nyhetssaker
Iskremprodusenter opplever salgsboom og solcellefordeler i sommervarmen

Iskremprodusenter opplever salgsboom og solcellefordeler i sommervarmen

TV2 logo

Norske iskremprodusenter opplever en betydelig salgsøkning i sommervarmen, samtidig som solen gir en uventet bonus i produksjonen. Væravhengigheten er tydelig, men solenergi bidrar til å dekke deler av det store strømbehovet for å holde isen frossen.

Kort oppsummert

  • Norske iskremprodusenter opplever en betydelig salgsøkning i sommervarmen, med nesten dobbel omsetning i fint vær.

Norske iskremprodusenter opplever en markant salgsøkning når sommervarmen setter inn, med salget som nesten dobles i fint vær. Selskaper som Isbjørn Is, Hennig-Olsen og Diplom-Is melder om god vekst, og fremhever været som en avgjørende faktor for nordmenns iskremlyst.

Isbjørn Is på Askøy produserer over 60 millioner liter årlig og har ti prosent av markedet. I tillegg til økt salg gir solen en annen fordel: solcellepaneler på fabrikktakene bidrar med strøm til den energikrevende produksjonen.

For eksempel dekker solceller to prosent av Isbjørn Is' energibehov og tre prosent for Hennig-Olsen. Til tross for at det i snitt kun er 26 ideelle iskremdager i året, er produsentene optimistiske for sommeren.

Terje Børven

Paal Hennig-Olsen

Patrick Brewer

Christian Træland

Sindre Johannes Børve

Isbjørn Is

Hennig-Olsen Is

Diplom-Is

Den Norske Isbilen

Large Ice Cream Company (LICC)

Askøy

Sørlandet

Sør-Norge

Norge