Hetebølge snur Vinmonopolets salg: Hvitvin topper for andre gang
1 måned siden siste oppdatering
2 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
2 min lesetid
Hetebølgen i Norge har ført til en historisk endring i Vinmonopolets salg, hvor hvitvin for første gang siden juni 2023 har overgått rødvin som den mest solgte kategorien. Denne uvanlige utviklingen, drevet av høye temperaturer, viser hvordan været påvirker nordmenns drikkepreferanser og sosiale vaner.
Hetebølgen i Norge under juli ga et uvanlig skifte i Vinmonopolets salg, hvor hvitvin for andre gang noensinne (første gang var juni 2023) overgikk rødvin som den mest solgte kategorien. Siden midten av 1970-tallet har Norge vært en «rødvinsnasjon» på grunn av sitt kalde klima, men de høye temperaturene denne sommeren endret forbrukerpreferansene betydelig. I de tre første ukene av juli falt rødvinsalget med 12 prosent, mens hvitvin økte med 15 prosent, og rosé og musserende vin med 20 prosent.
Salget av alkoholfrie drikker økte også med 24 prosent, sider med 20 prosent og fruktvin med 21 prosent, noe som indikerer en bredere trend mot lettere drikker i varmen. Vinmonopolets presseansvarlig, Jens Nordahl, bemerker at folk blir mer sosiale under hetebølger, noe som fører til økt kjøp. Det totale sommersalget hos Vinmonopolet økte med fem prosent, delvis tilskrevet at flere nordmenn ble hjemme og en tilstrømning av turister.
Nordahl, som korrelerer salg med temperatur, forventer at rødvin vil gjenvinne sin topposisjon i august når været normaliseres. Dette skiftet fremhever klimaets direkte innvirkning på forbrukeratferd.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!