Nyhetssaker
e24 nyheter: Sukkerfri brus og Farris opplever kraftig salgsvekst i sommer
Artikkel

Sukkerfri brus og Farris opplever kraftig salgsvekst i sommer

Norske forbrukere har i sommer kjøpt store mengder drikkevarer, med spesielt kraftig vekst for sukkerfri brus som Mozell Light og Farris. Denne salgsboomen skyldes en kombinasjon av kampanjer, ny emballasje og det varme sommerværet, noe som gir innsikt i endrede drikkevaner.

3 dager siden siste oppdatering

2 min lesetid

e24 logo

Kort oppsummert

  • Mozell Light, Farris og alkoholfritt øl opplevde kraftig salgsvekst i sommer, drevet av kampanjer og varmt vær.

Sammendrag

Sommeren 2024 har ført til en betydelig økning i salget av drikkevarer i Norge, spesielt for sukkerfrie alternativer og alkoholfritt øl. Ringnes rapporterer at salget av Mozell Light økte med 35 prosent fra januar til juli 2025 sammenlignet med samme periode i 2024, og nådde 2,7 millioner liter. Også 7UP Free har hatt over 30 prosent salgsvekst.

Kiwi melder om en 60 prosent økning i Farris-salget og hele 61 prosent vekst for alkoholfritt øl i sommermånedene mot fjoråret. Meny har solgt 7,8 prosent mer Mozell Light. Årsakene til veksten inkluderer lansering av Mozell Light på boks, økt synlighet i butikk, den generelle sukkerfritrenden, samt et høyt kampanjetrykk og det varme sommerværet.

Til tross for suksessen er Mozell Light fortsatt mindre enn favoritter som Pepsi Max og Solo. Enkelte butikker kan ha opplevd utsolgtsituasjoner på grunn av kampanjer og stor etterspørsel. Rema 1000 bekrefter kraftig vekst i salget av tipakninger generelt, også drevet av kampanjer.

Nøkkelentiteter

Ida Davidsen

Kristine Aakvaag Arvin

Hege Rognlien

Nina Horn Hynne

Ringnes

Kiwi

Meny

Rema 1000

E24