Telenor lanserer en ny tjeneste som varsler brukere om potensielle svindelanrop i sanntid, for å redusere utrygghet rundt ukjente anrop. Undersøkelser viser at mange er bekymret for å svare telefonen fra ukjente nummer.
Den nye teknologien vil automatisk varsle Telenor-kunder om anrop som viser tegn til svindel, selv om kundene fortsatt kan velge å svare.
Telenor blokkerte over 54 millioner svindelanrop i 2024, men håper den nye tjenesten vil gi økt trygghet og oppmuntre til mer bruk av telefonsamtaler, som de anser som en viktig kommunikasjonskanal.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Telenor advarer om en ny bølge av svindelforsøk via telefon, der svindlere ringer fra utenlandske nummer og utgir seg for å være fra PayPal eller Klarna. De bruker en automatisk melding om feilregistrert bestilling for å lure til seg betalingsinformasjon eller BankID. Telenor har blokkert en million slike anrop de siste to ukene. Svindlerne har gått over til utenlandske nummer etter at norske teleoperatører har gjort det vanskeligere å misbruke norske nummer. Telenor råder folk til å være skeptiske til anrop fra ukjente utenlandske nummer og legge på umiddelbart ved mistanke om svindel.
22 dager siden
Telenor har blokkert 539 millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet i årets første kvartal. En ny sikkerhetsløsning mellom norske teleoperatører har bidratt til nedgang i antall blokkerte svindelanrop. En undersøkelse viser økende bekymring for digital kriminalitet blant nordmenn, hvor de fleste er klar over risikoen ved å dele personlig informasjon på nett. Telenor oppfordrer til årvåkenhet, forsiktighet med deling av informasjon og rapportering av digital kriminalitet til bank og politi.
3 måneder siden
Telenor har stanset over 100 millioner svindelforsøk via anrop og SMS i 2024. Et nytt sikkerhetsfilter, aktivert i samarbeid med andre operatører, blokkerer svindelforsøk på tvers av mobilnett, og identifiserte 200-250 000 spoofede numre daglig i starten. I tillegg ble 2,1 milliarder forsøk knyttet til ondsinnede nettsider blokkert. Digital kriminalitet via annonser på nett øker, og Telenor blokkerte over seks millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet daglig i fjor. Kriminelle tilpasser seg raskt nye mottiltak, og teleselskapene oppfordrer kunder til å melde fra om svindelforsøk.
4 måneder siden
Teleselskaper advarer om en kraftig økning i Paypal-svindel, der svindlere bruker svenske og danske telefonnumre for å lure nordmenn. Svindelforsøkene har økt dramatisk de siste ukene, med opptil 100 000 anrop daglig fra disse landene. Svindlerne utgir seg for å være fra Paypal og prøver å få tilgang til betalingskortinformasjon. De bruker 'spoofing' for å skjule sine egentlige numre, noe som gjør det vanskeligere å blokkere anropene. Økningen ses i sammenheng med innføringen av et nasjonalt filter for norske numre. Teleselskapene oppfordrer folk til å være forsiktige med ukjente utenlandske numre og aldri oppgi sensitiv informasjon på telefon.
4 måneder siden
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) konkluderer etter en granskning at flere enn Telenor bør levere nødnummertjenester i Norge. Dette kommer etter fire hendelser i høst hvor Telenor hadde omfattende problemer som påvirket tilgangen til nødnumrene. Nkom anbefaler at det etableres et ESI-nett med NG112-funksjonalitet hos alle nødetatene, og at det opprettes en rask forbindelse til andre tilbydere som Telia og Lyse/Ice. Digitaliseringsminister Karianne Tung støtter Nkoms anbefalinger og understreker viktigheten av en tryggere løsning for nødnummertjenestene.
2 dager siden
Politiet advarer mot en ny bølge av svindel hvor gjerningspersoner utgir seg for å være fra politiet. Flere personer har mottatt meldinger eller anrop fra svindlere som forsøker å skaffe seg sensitiv informasjon.
4 måneder siden
Artikkelen gir råd om hva man bør gjøre hvis man blir svindlet på nett, basert på innspill fra Økokrim og DNB. Det er viktig å kontakte banken raskt, gjerne ved mistanke om svindel. Deretter bør man søke hjelp fra en venn for å få oversikt over situasjonen. Det anbefales også å endre passord, dokumentere svindelen med bilder, og anmelde forholdet til politiet. I tillegg oppfordres man til å snakke med familie og venner om svindelen for å øke bevisstheten rundt problemet. Telenor stoppet 500 millioner forsøk på digital kriminalitet i andre kvartal 2024, og 1 av 4 nordmenn har blitt svindlet på nett.
3 måneder siden
Sparebank 1 advarer mot en økende trend med «sikker konto»-svindel, der svindlere utgir seg for å være bankansatte. De kontakter kunder og påstår at kontoen deres er hacket, og ber dem overføre penger til en «sikker konto». Banken understreker at de aldri vil be kunder om å flytte penger på denne måten, og oppfordrer alle til å legge på røret ved slike henvendelser. I tillegg advarer banken mot svindel via e-post og SMS, der svindlerne utgir seg for å være andre aktører. Kunder oppfordres til å være kritiske og bruke huskeregelen «stopp, tenk, sjekk» for å unngå å bli lurt.
4 måneder siden
Skatteetaten opplever problemer med påloggingssystemet sitt samme dag som skattekort for 2025 ble tilgjengelig. Brukere har vanskeligheter med å logge seg inn på nettsidene. Skatteetaten har kontaktet Id-porten for å løse problemet og mistenker at den store pågangen kan være årsaken. Samtidig advarer Skatteetaten mot svindelforsøk, og understreker at de aldri sender ut lenker uoppfordret i e-post eller SMS. De oppfordrer folk til å logge seg inn direkte via skatteetaten.no eller altinn.no for å unngå svindel.
3 måneder siden
Nye regler for kjøp av kontantkort og mobilabonnement skal hindre misbruk av falsk ID. Bakgrunnen er at kriminelle har utnyttet ordningen, noe som ble avdekket av Dagbladet. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har ilagt Mycall en bot for brudd på ID-reglene. De nye reglene krever at man må fremvise originalt ID-bevis som pass eller førerkort, eller elektronisk ID som BankID. Nkom vil føre tilsyn for å sikre at aktørene følger de nye reglene. En undersøkelse viser at ni av ti nordmenn ble forsøkt svindlet via SMS, e-post og telefoni i fjor.
3 måneder siden
Nødvarsel testes i hele Norge klokken 12:00, der mobiltelefoner vil vibrere og spille av et høyt lydsignal. Testen er ment for å øke bevisstheten rundt systemet og sikre at det fungerer. Psykologer påpeker at utsatte grupper som krigsflyktninger, barn og personer med voldsalarm kan reagere sterkt på varselet. Det anbefales å snakke med noen om opplevelsen. Trygg Trafikk har ingen store bekymringer for trafikksikkerheten. For å unngå varselet må telefonen slås av eller settes i flymodus.
27 dager siden
Posten Bring advarer kunder mot falske SMS-er som utgir seg for å være fra dem. Disse meldingene hevder at en pakke ikke kunne leveres og oppfordrer mottakeren til å oppdatere sin adresseinformasjon via en lenke. Posten understreker at de aldri vil be om kortnummer eller annen personlig informasjon på denne måten, og råder folk til å sjekke Posten-appen eller kontakte kundeservice dersom de er usikre. Det har vært en markant økning i henvendelser til kundeservice angående disse svindelforsøkene.
1 måned siden
Artikkelen omhandler den overraskende lave bruken av eSIM i Norge, til tross for de mange fordelene det tilbyr sammenlignet med tradisjonelle SIM-kort. Statistikken viser at kun 2,18 prosent av mobilabonnementene benytter seg av eSIM-teknologien. Blant fordelene som trekkes frem er miljøvennlighet, økt sikkerhet, og fleksibilitet ved bytte av operatør samt muligheten for å ha flere telefonnummer på samme enhet. De store mobilselskapene Telenor og Telia rapporterer om en økende interesse for eSIM, og de forventer at det vil bli standard etter hvert som flere mobiltelefoner lanseres uten mulighet for fysisk SIM-kort.
2 måneder siden
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) varsler Telenor et gebyr på 50 millioner kroner etter at nødnumrene var nede flere ganger høsten 2024. Nkom kritiserer Telenor for manglende risikovurdering og 22 brudd på lov og forskrift. Telenor beklager hendelsene og sier de tar det på største alvor. De mener også at det er manglende samsvar mellom myndighetenes forventninger til sikkerhet og betalingsvilje for tjenesten.
4 måneder siden
Finn.no advarer brukere om en økning i svindelforsøk der svindlere utgir seg for å være kjøpere via e-post. Disse e-postene forsøker å lure brukere til å dele personlig informasjon som bank- eller kredittkortdetaljer. Finn.no understreker at all kommunikasjon rundt kjøp og salg bør foregå inne i deres egen meldingstjeneste, og at man bør være skeptisk til kjøpere som presser på for raske avgjørelser. De anbefaler også å sjekke visningsnavnet for å unngå kobling til privat e-post. Sparebank 1 har også sendt ut advarsler om denne svindelformen.